با معرفی رییس و اعضای هیات انتخاب

افتتاح جشنواره فیلم رشد

صبح امروز دوشنبه ۷ آذرماه پنجاه و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با معرفی رییس و اعضای هیات انتخاب جشنواره در مدرسه تاریخی دارلفنون آغاز شد.

تصویر افتتاح جشنواره فیلم رشد

به گزارش سایت خبری پرسون، مراسم افتتاحیه پنجاه و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد صبح دوشنبه ۷ آذرماه با حضور وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام لطیفی رییس سازمان برنامه‌ریزی آموزشی و رییس شورای سیاستگذاری جشنواره، اعضای هیات داوران، دبیر جشنواره فیلم رشد و جمع کثیری از معاونان پرورشی و معلمان فیلمساز در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد.

محمدرضا باطنی مدیر شبکه امید و عبداللهی مدیر شبکه آموزش نیز از دیگر مهمانان این مراسم بودند.

صادق یزدانی دبیر پنجاه و دومین چشنواره فیلم رشد در آیین افتتاحیه با یادی از شهدای دانش‌آموز و تبریک برای برد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی، گفت: جشنواره فیلم رشد حاصل زحمات همه کسانی است که طی لین سال‌ها برگزار شده است و هر سال سعی شده چیزی به جشنواره اضافه شود. امسال در سه بخش بین‌الملل، معلمان فیلمساز و دلنش‌آموزان فیلمساز آثار را دریافت کردیم.

وی بیان کرد: در جشنواره پنجاه و دوم، فیلم‌های مستند، داستانی و پویانمایی داریم که دو بخش وب‌سری و فیلمنامه نیز اضافه شد. دراین بخش‌ها از لحاظ کمی تا ۱۹ آبان‌ماه ۲۴۷۳ اثر خارجی و ۹۸۷ اثر داخلی به جشنواره ارسال شد. هیات انتخاب پس از تلاش‌های فراوان به این تعداد رسیدند: ۱۰۴ اثر در بخش بین‌الملل و ۶ فیلمنامه و ۳۰ اثر در بین اثار معلمان و دانش‌آموزان منتخب شدند.

دبیر پنجاه و دومین جشنواره فیلم رشد گفت: برنامه اکران از فردا در سینمافلسطین در دو بخش صبح از ۹ با حضور دانش‌آموزان آغاز می‌شود و در بخش عصر ساعت ۱۵ برنامه اکران خواهد بود. در کنار اکران فیلم‌ها، چندین کارکاه و نشست مختلف داریم؛.

وی ادامه داد: تلاش کردیم کارگاه‌ها متناسب با فضای آموزشی و تربیتی فیلم رشد باشد که در این راستا آموزش تکنیک‌های سینما، نقد فیلم و .. را در این کارگاه‌ها خواهیم داشت.

یزدانی با اشاره به بخش‌های ویژه جشنواره، با ارائه توضیح درباره جوایز ویژه جشنواره، بیان کرد: نشان ویژه مدرسه مبدا آموزش و تربیت است زیرا محوریت جشنواره امسال مدرسه است. عرصه‌ای که فصای رشد کودکان است و سعی کردیم محتوای اصلی فیلم‌ها با این رویکرد باشد. همچنین نشان ویژه معلم با تاکید بر جایگاه معلم و نشان ایثار و از خودگذشتگی (شهید علی لندی) نیز اهدا خواهد شد.

در ادامه اعضای هیات داوران پنجاه و دومین جشنواره فیلم رشد اعلام شد.
روح الله مالمیر؛ رییس هیات انتخاب

بخش پویانمایی؛
فرحناز باقر، کریم سربخش

هیات انتخاب بخش مستند بلند؛
رضا چوبینه، شیما عالی و افسانه هنرور

هیات انتخاب بخش مستند کوتاه؛
افشین رازی، حسین لطفعلی زاده و زهیر بلندقامت

هیات انتخاب بخش داستانی کوتاه؛
غلامرضا ساغرچیان، حمید قاسم‌زادگان و سجاد معارفی

هیات انتخاب بخش بلند داستانی؛
علی جانباز، ندا ملکی و سعید نجاتی

هیات انتخاب بخش فیلمنامه؛
معصومه جواهری و عباس هادیان

در ادامه مراسم، کلیپی برای یادبود شهید دانش‌آموز آرشام سرایداران (بردار آرتین) پخش شد. همچنین همکلاسی آرشام در مدرسه شهدای شوش استان فارس نیز قطعه‌ای را به یاد او، به صورت برخط اجرا کرد.

حجت‌الاسلام لطیفی رییس شورای سیاستگذاری جشنواره رشد به عنوان سخنران بعدی، گفت: جشنواره فیلم رشد فرصتی بزای دورهم جنع شدن دو گروه از اقشار اثر گذار فرهنگیان و هنرمندان است و ترکیب هنر با تربیت، هم به هنر معنای دیگری می‌دهد هم به آموزش تاثیر بیشتری می‌دهد. فکر می‌کنم اشتراک سرنوشت ما با هنرمندان، بیشتر از بقیه اقشار است و اساسا معلمان، در عمیق‌ترین لایه‌های خودش، هنرمند است. این جشنواره فرصتی برای گردهم امدن و تامل کردن در این حوزه است.

وی تصریح کرد: فیلم آموزشی و تربیتی جایگاهی که باید و شاید، ندارد هرچند ذائقه نسل جوان بسیار تاثیرپذیر از فیلم و محتوای تصویری است. ما در جشنواره رشد نیازمند ایده‌پردازی برای تولید آثار فاخر سینمایی، مستند و کوتاه هستیم برای اینکه بتوانیم اثرگذاری پیام خودمان را بیشتر کنیم. امروزه اگر اتفاق‌هایی از جنس رشد نباشد، در جامعه هنری جای فیلم آموزشی به کل فراموش شده است.

حجت‌الاسلام لطیفی با اشاره اقداماتی در سینمافلسطین برای تلنگر به جامعه هنری و آموزشی انجام شده است، بیان کرد: امیدوارم به دلیل سرنوشت و رسالت مشترکی که معلمان و هنرمندان در جهت تقویت خلاقیت‌های نسل جدید دارند، بیش از پیش تحقق پیدا کند. امیدوارم با ریل‌گذاری‌های جدید در جشنواره و وزارت آموزش و پرورش، ارمغان جدیدی در استفاده از این ظرفیت باشد.

منبع: پانا

429631