معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین:

پیشگیری موثرترین راهبرد در کاهش آسیب های اجتماعی است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در نشست مشترک شورای اداری و شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان بویین زهرا گفت: پیشگیری به عنوان یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها در مواجهه با پدیده بزهکاری؛ مؤثرترین روش و راهبرد در کنترل و کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی است.
تصویر پیشگیری موثرترین راهبرد در کاهش آسیب های اجتماعی است

به گزارش سایت خبری پرسون، از قزوین؛ علی فولیان، در نشست مشترک شورای اداری و شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان بویین‌زهرا که با حضور دادستان شهرستان بویین‌زهرا، فرماندار، مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان، مدیر امور اراضی استان و جمعی از مسوولان برگزار شد، گفت:
در ماه عزای حسینی ما مسوولین در هر شغل و مقامی، در مقام ادای نذر حسینی و برگرفته از آموزه‌های حسینی؛ باید در ادای نذر خدمت، مسئولیت، عدالت، اجرای صادقانه، عادلانه و متعهدانه وظایف خود تلاش کنیم و خدمت به مردم و مقابله با هرگونه ظلم، بی عدالتی و نابرابری را سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم.
این مقام قضائی ادامه داد: هر مسوولی در حوزه کاری و جایگاهی که قرار دارد، باید مسوولانه عمل کند و به آنچه که بدان سپرده شده بی‌تفاوت نباشد، در این صورت است که پیشگیری از وقوع جرم محقق شده است. ما مسوول هستیم و از ما سوال خواهد شد که چه کردید؟ یعنی باید به نحوی اقدام کنیم که در پیشگاه خداوند متعال عذرموجه داشته باشیم.
وی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از مدیرانی که به صورت هدفمند، نظام‌مند و برنامه محور در راستای تحقق شعار دولت مردمی و خدمتگزار تلاش شبانه‌روزی دارند و پیامد تلاش‌های آنها، پیشگیری از وقوع جرم است، عنوان کرد: مدیریت پیشگیرانه، مقدمه حکمرانی مسوولانه است و مقصود از حکمرانی مسوولانه همان فرمایش حضرت رسول(ص): کلکم راع و کلکم مسئول است.
این مقام مسوول با بیان اینکه انتظار مردم این است تلاش مدیران، مشکلی از مشکلات آنان را حل کند، افزود: بدون شک مردم راضی نیستند که هزینه سنگین دستگاه‌ها از بیت المال تامین شود؛ ولی خروجی قابل قبولی در حل معضلات کشور و مردم را نداشته باشد.
فولیان با تاکید بر اینکه در حکمرانی مسوولانه ترک فعل و اهمال در انجام وظایف قانونی معنایی ندارد، ادامه داد: امروز برترین الگو برای حکمرانی مسوولانه مکتب امیرمومنان علی(ع) است. کافی است مدیران با مراجعه به نهج البلاغه، توصیه‌ها و تاکیدات ایشان به کارگزاران زمان خود را ببینند و آنرا در عمل به کار گیرند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین در ادامه با اشاره به فراوانی آمار جرائم و تنوع و تکثر آسیب‌های اجتماعی، دعاوی و اختلافات مردمی در کشور، گفت: کاهش جرایم، مستلزم توجه به علل و ریشه‌های جرائم و آسیب‌های اجتماعی و اقدام در حوزه پیشگیری است.

پیشگیری موثرترین راهبرد در کاهش آسیب های اجتماعی است
وی ادامه داد: پیشگیری به عنوان یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها در مواجهه با پدیده بزهکاری؛ موثرترین روش و راهبرد در کنترل و کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی است.
وی با بیان اینکه در مقابله با جرائم، دعاوی و اختلافات؛ رویکرد پیشگیرانه و کنشی مقدم بر رویکرد واکنشی و مقابله‌ای است، تصریح کرد: دستگاه قضائی، در اعمال مجازات بازدارنده برای مجرمین وظیفه دارد و حکم خوب، رسیدگی سریع، اتقان آراء و احکام قاطع و بازدارنده می‌تواند مصداقی از رویکرد پیشگیرانه دستگاه قضائی باشد. البته نباید فراموش کرد که پیشگیری مقدماتی از وظایف دستگاه قضائی نیست و مستلزم مشارکت کلیه دستگاه های اجرایی است.
فولیان در ادامه اظهار کرد: همه مدیران در بطنِ قوانینِ دستگاه خود، مقررات پیشگیرانه دارند و قانون، ظرفیت‌های خوبی را در این حوزه پیش بینی کرده و دستگاه‌های مسئول می‌تواند از بروز تخلفات در حوزه تحت مسئولیت خود ممانعت و پیشگیری کند.
این مقام قضائی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر پیشگیری از وقوع جرم نباشد و تلاش سازمان یافته ای و برنامه‌ریزی شده ای در این حوزه صورت نگیرد همیشه از جرائم عقب می‌مانیم، تاکید کرد: اگر مدیران در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها درست و قانونی عمل کنند از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کرده و نارضایتی عمومی پیش نخواهد آمد.

کسب رتبه دوم شهرستان بوئین زهرا به لحاظ پیشگیری از وقوع جرم


وی از کسب رتبه دوم شهرستان بویین زهرا به لحاظ پیشگیری از وقوع جرم در حوزه های مختلف مسایل اجتماعی خبر داد و ضمن قدردانی از تلاش‌های تک‌تک افرادی که با فعالیت شبانه روزی خود امنیت عمومی در جامعه را تامین و ارتقاء می دهند؛ بر ضرورت تشکیل شورای پیشگیری از وقوع جرم در شهرستان‌ها و برگزاری نشست‌های فصلی و اولویت بندی جرائم و ارائه راهکارهای مناسب به منظور کنترل و کاهش جرائم و معضلات اولویت‌دار شهرستان‌ها تاکید کرد.

521571