معرفی سالم‌ترین جایگزین قند توسط محققان

افزایش مداوم چاقی در سرتاسر جهان بر نیاز به جایگزین‌های سالم‌تر قند تاکید می‌کند.
تصویر معرفی سالم‌ترین جایگزین قند توسط محققان

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از مدیکال نیوز، تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که برخی از شیرین کننده‌های مصنوعی به طور بالقوه می‌توانند باعث مشکلات سلامتی شوند.

محققان دانشگاه وین اتریش دریافتند که مصرف شیرین کننده مصنوعی سوکرالوز در مقایسه با مصرف شکر باعث افزایش سطح اندوتوکسین باکتریایی در بدن نمی‌شود.

یک مطالعه جدید در اتریش بررسی کرد که چگونه شیرین کننده مصنوعی سوکرالوز بر سلامت روده ما تأثیر می‌گذارد و نشان داد که ممکن است جایگزین ایمن تری برای مصرف قند باشد.

در چند سال گذشته، جایگزین‌های مختلفی برای قند در دسترس بوده است، از جمله آسپارتام، سوکرالوز، اریتریتول، و عصاره‌های برگ استویا.

در حالی که سازمان غذا و دارو آمریکا همه جایگزین‌های قند را برای استفاده در غذا‌ها تأیید می‌کند، تحقیقات قبلی نشان داده است که برخی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی به طور بالقوه می‌توانند باعث مشکلات سلامتی مانند افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، تغییرات در میکروبیوم روده و افسردگی شوند.

اکنون، محققان دانشگاه وین در اتریش دریافتند که شیرین کننده مصنوعی سوکرالوز در مقایسه با مصرف قند، که به عنوان ساکارز نیز شناخته می‌شود، افزایشی در سطح اندوتوکسین باکتریایی در بدن ایجاد نمی‌کند.

سوکرالوز یک شیرین کننده مصنوعی است که با نام Splenda به فروش می‌رسد.

اگرچه سوکرالوز در سال ۱۹۷۶ کشف شد، اما تا سال ۱۹۹۸ توسط سازمان غذا و دارو آمریکا تأیید نشد.

سوکرالوز حاوی کالری نیست، اما از فرآیندی ساخته می‌شود که با استفاده از قند واقعی شروع می‌شود. گروه‌های خاصی در قند با اتم‌های کلرید جایگزین می‌شوند. به همین دلیل، بیشتر سوکرالوز بدون تجزیه از بدن عبور می‌کند و کالری آن را صفر می‌کند.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که سوکرالوز در مقایسه با شکر و سایر شیرین کننده‌های مصنوعی به کاهش وزن بدن کمک می‌کند.

با این حال، تحقیقات دیگر می‌گویند سوکرالوز ممکن است اثرات منفی بر بدن داشته باشد، مانند افزایش مقاومت به انسولین و التهاب کبد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

521556