به گزارش سایت خبری پرسون، میثم محمدی نژاد سرپرست معاونت امور بنادر و حوزه خزر، افزود: با ایجاد مرکز اختصاصی در این خصوص و استفاده از کانتینرهای یخچالی در مجتمع بندری کاسپین با بهره مندی از ظرفیت های این مجموعه، مزیت تردد منظم خطوط کشتیرانی داخلی و خارجی در منطقه آزاد انزلی ایجاد شده است.
محمدی نژاد با اشاره به اینکه حمل و نقل زمینی محصولات کشاورزی،باغی و مواد غذایی به دلیل معطلی کامیون ها و مشکلات در مرز با کشورهای واسطه، به طولانی شدن زمان حمل و وارد آمدن خسارات زیاد به محصولات کشاورزی صادراتی کشور منجرمی شود، افزود: در همین راستا راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی بین بندر کاسپین و بندر اکتائو قزاقستان توسط بخش خصوصی با حمایت کشتیرانی دریای خزر و کشتیرانی ملی قزاقستان با امکان حمل کانتینرهای یخچالی توسط کشتیهای فعال در این مسیر، زیرساخت ها، امکانات و تجهیزان لازم برای نگهداری کانتینرهای یخچالی در بندر کاسپین مهیا شده است.
وی با بیان اینکه به صورت آزمایشی تعداد 4 تی ای یو کانتینر یخچالی با محموله سیب درختی از محصولات باغات ارومیه به کشور قزاقستان صادر شد، گفت: با عنایت به تولید محصولات باغی و کشاورزی در استان گیلان و استان های همجوار که از ظرفیت و ارزش افزوده کافی برای صدور به کشورهای حاشیه دریای کاسپین برخوردار هستند، مجتمع بندری کاسپین می تواند مکان مناسبی برای صادرات این گروه از کالاها باشد که علاوه بر مزیت های مناطق آزاد، امکان صادرات مستقیم به دو کشور اصلی اوراسیا را فرآهم ساخته است.
سرپرست معاونت امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: با عنایت به بروز دشواریهایی در مرز آستارا در ایام مختلف و همچنین اختلافات مداوم بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، نشان میدهد که بنادر دریای خزر و به خصوص بنادر منطقه آزاد انزلی میتواند به عنوان یک سکوی صادراتی و ترانزیتی مطمئن در نوار ساحلی دریای خزر نقش موثر ایفا نماید.
منبع: فرینا