همه چیز درباره رویداد «ایران سرا»

امروز دوشنبه بیست و هفتم شهریور نشست خبری رویداد شعر و موسیقی «ایران سرا» با تشریح چند رویداد ادبی و هنری دیگر در تالار مرحوم صفارزاده حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.
تصویر همه چیز درباره رویداد «ایران سرا»

به گزارش سایت خبری پرسون، دست‌اندرکاران برگزاری رویداد شعر و موسیقی «ایران سرا» طی یک نشست رسانه‌ای که روز دوشنبه بیست و هفتم شهریور در تالار مرحوم صفارزاده حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، به تشریح جزئیات برگزاری این رویداد و برخی دیگری از فعالیت‌های مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری پرداختند.

میلاد عرفانپور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری که به طور همزمان مدیریت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری را نیز به عهده دارد، در ابتدای این نشست رسانه‌ای ضمن ارائه توضیحاتی درباره رویداد ملی شعر و موسیقی «ایران سرا» گفت: شعر پارسی شاید یکی از مهم‌ترین ثروت‌های ملی ما در عرصه فرهنگ و هنر است و این سرمایه نسل به نسل مسیر طولانی را طی کرده که ما میراث‌دار ثروتی در حوزه شعر باشیم که در هیچ کجای دنیا نمی‌توانید پیدا کنید. ما در این مسیر به قله‌های رسیدیم که بسیاری از ملت‌های علاقه‌مند به شعر نتوانستند به این قله دست پیدا کنند.

برنامه‌های مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری تغییر می‌کند

وی افزود: مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری از جمله مجموعه‌های خاطره‌سازی است که بسیاری از هنرمندان و نویسندگان و شاعران بزرگ در اینجا کارهای ارزشمندی را انجام دادند. در این چارچوب زنده‌یاد امیرحسین فردی و دیگر عزیزانی که مدیریت این مجموعه را بر عهده داشتند فعالیت‌های ثمربخشی را انجام دادند که می‌توان گفت اعتبار امروز مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نتیجه تلاش این عزیزان است.

سرپرست مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به فعالیت‌های این مرکز در دوره جدید گفت: ما بعد از مشورت‌هایی با بسیاری از کارشناسان و هنرمندان داشتیم به این باور رسیدیم که مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه باید همت خود را معطوف به موضوعاتی کند که معطوف به ادبیات انقلاب اسلامی است و اگر ما به این موضوعات نپردازیم جای دیگری نیست که چنین کارهایی را انجام دهند. به هر حال اکنون در بسیاری از نهادهای فرهنگی برنامه‌های ادبی متنوعی برگزار می‌کنند که اصلاً هم بد نیست و می‌تواند زمینه ساز کنش‌گری در حوزه ادبیات کشور باشد. اما معمولاً رویکرد ادبی نهادهای متولی در حوزه عمل به برنامه‌های روزمره و رویدادها و جشنواره‌های معطوف هست که به نوعی تکراری است. من باز هم تاکید می‌کنم اصلاً چنین رویکردی بد نیست اما سخن ما در حوزه آفرینش است که می‌بایست در مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری روی آن تاکید داشت. آفرینشی که مهم‌ترین رویکرد آن پرورش هنرمند است که سالهاست در این حوزه غفلت‌هایی شده است.

این شاعر و ترانه‌سرا افزود: در دوره جدید همت اصلی خودمان را معطوف به پرورش نویسنده و شاعر خواهیم کرد. در عین حال بحث ترویج مؤلفان و آفرینشگران حوزه ادبیات یکی دیکر از مهم‌ترین اولویت‌های ما در عرصه فعالیت‌های مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری است و امیدوارم در این زمینه بتوانیم فعالیت‌های مؤثری را انجام دهیم. ما بنا نداریم برنامه‌های مکرری که سایر نهادها ذوق و شوق برگزاری آن را دارند، اقدام کنیم. مگر اینکه در این زمینه بتوانیم به نوآوری‌ها و خلاقیت‌هایی برسیم که بتواند دربرگیرنده تفاوت‌هایی باشد. دراین زمینه تمایل جدی برای تعامل و پذیرش نقد با شاعران و نویسندگانی داریم که مسیرما را باید تبدیل به مسیر گفتگو محور کند.

کدام شاعران و خوانندگان در رویداد «ایران سرا» حضور دارند؟

عرفانپور درباره رویداد ملی «ایران سرا» هم توضیح داد: بهانه اصلی رویداد «ایران سرا» همزمانی با روز ملی شعر و ادب پارسی است که اثرگذاری اجتماعی و تربیتی آن بر همه اهالی فرهنگ و هنر واضح و مبرهن است. شعر در روزگار کنونی دستخوش هجوم رسانه‌های جدید شده است و خطر اینکه ما درباره این گنجینه هنری و ادبی غفلت کنیم موضوع مهمی است که می‌بایست روی آن تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم. موضوعی که مورد توجه و عنایت مقام معظم رهبری هم است و ما باید تلاش کنیم تا این هنر همراه با کلمه و آمیخته با فرهنگ ایرانی اسلامی بیش از پیش فرص بروز پیدا کند و شاعران اثرگذاری بیشتری در کشورمان داشته باشد. روز ملی شعر و ادب پارسی هم بهانه خوبی برای پرداخت این ماجراست که ما در مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری تلاش کنیم تا با دعوت از شاعران ارزنده کشورمان برنامه‌هایی را برگزار کنیم.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری افزود: در رویداد شعر و موسیقی «ایران سرا» مرکز موسیقی حوزه هنر هم دخیل است و در این زمینه هم برنامه‌هایی را برگزار می‌کنیم که هدف آن ترویج شعر فارسی است. آثاری که طی ۲ شب برگزاری رویداد خوانندگان برگزیده موسیقی کشورمان کنسرت‌هایی را با استفاده از اشعار شاعران بزرگ کشورمان برگزار می‌کنند. ما در حوزه «شب شعر» حوزه هنری هم تصمیم داریم رویکردهای تازه و متفاوتی را اجرا کنیم که صرفاً معطوف به شعرخوانی چند دقیقه‌ای شاعران نیست. ما در این زمینه کلیپ‌ها و تصاویر کوتاهی از آثار این شاعران را داریم که در آینده در قالب یک محصول رسانه‌ای متفاوت پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرند. ما در تالار سوره نمایشگاهی هم از آثار برگزیده شاعران و هنرمندان موسیقی که به واسطه حوزه هنری محصولاتی را تولید کردند، برگزار می‌کنیم که فکر می‌کنم دربرگیرنده جذابیت‌های جالب توجهی برای علاقه‌مندان شعر و ادب پارسی است.

توضیحاتی درباره طرح استعدادیابی «مطلع» در حوزه هنری

وی در معرفی برخی شاعران و خوانندگان شرکت کننده در برنامه «ایران سرا» گفت: در رویداد «ایران سرا» ۲۰ شاعر شاخص کشور به بخش اصلی برنامه دعوت شده‌اند که از آن جمله می‌توان یوسفعلی میرشکاک، محمدرضا ترکی، فرید طهماسبی، محمود اکرامی، مرتضی امیراسفندقه، سعید بیابانکی، ناصر فیض، محمد سعید میرزایی، امید مهدی‌نژاد، مهدی جهاندار، محمد مهدی‌سیار، لیلا کردبچه، حسنا محمدزاده، پونه نیکوی، اعظم سعادتمند، رضا شیبانی، محمود حبیب کسبی، عبدالحمید ضیایی، علی محمد مؤدب، مصطفی محدثی خراسانی اشاره کرد. در حوزه خوانندگی نیز از دوستان عزیزی که کارهایی را برای کشورمان اجرا کردند که از جمله آنها می‌توان به حسین حقیقی، امیر حقیقت، غلامرضا صنعتگر، امیرحسین سمیعی و خواننده افغانستانی مقیم ایران عارف جعفری اشاره کرد. این در حالی است که سید محمد جواد شرافت نیز اجرای برنامه‌ها را به عهده دارند.

علی داودی مدیر دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری هم در این نشست رسانه‌ای ضمن ارائه توضیحاتی درباره دیگر جزئیات رویداد ملی شعر و موسیقی «ایران سرا» گفت: حوزه هنری در ادوار مختلف فعالیت‌های مختلفی را هم انجام داده که نشأت گرفته از قابلیت‌های ارزشمند شعر پارسی هستند. مجموعه فعالیت‌هایی که در این دوره پیش‌روی علاقه مندان قرار می‌گیرد متمرکز بر حوزه آموزش است که یکی از آن‌ها طرح «مطلع» است. طرحی که تمام تمرکز خود را معطوف به استعدادیابی کرده است و تلاش می‌کند تا با ارائه سرفصل‌های آموزشی دوره تکمیلی استعدادهای ادبی کشور را هدایت کند. شاعرانی که در مقدمه انتشار کتاب هستند اما می‌بایست قبل از ورود به این عرصه‌های حرفه‌ای آموزش‌های تکمیلی را از سر بگذرانند تا بتوانند با پوشش ضعف‌ها و رفع معایب حضور موثرتری در این چارچوب داشته باشند.

میلاد عرفانپور هم درباره دیگر جزئیات رویداد آفرینش ادبی «مطلع» که با همراهی باشگاه آفتاب مؤسسه شهرستان ادب برگزار می‌شود، گفت: آنچه در این رویداد مورد توجه است، استعدادیابی شاعرانی است که در شرف انتشار اولین کتاب شعر خود به صورت حرفه‌ای هستند. ما در این مسیر تلاش می‌کنیم با مشاوره منظم این شاعران با کارشناسان مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری مسیر درست و منطقی کتاب‌ها را فراهم کنیم. طبیعتاً چنین رویکرد تعریف شده و سازمان‌دهی شده در دوره «مطلع» منجر به انتشار ۲۰ مجموعه شعر خواهد بود که برخی از آنها در انتشارات سوره مهر و برخی دیگر هم به دیگر انتشاراتی‌ها سپرده خواهد شد. به اعتقاد من این طرح اتفاق تازه‌ای است که هم جنبه استعدادیابی دارد و هم جنبه پرورشی را مورد نظر قرار داده است.

برگزاری رویداد ادبی «خانه‌ام خرمشهر» با یک نگاه متفاوت

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در معرفی دیگر برنامه‌های این مجموعه در هفته‌های آتی توضیح داد: نگارش چند کتاب و رمان درباره دفاع مردم عزیز خرمشهر یکی از مهم‌ترین رویکردهای ما در مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری است که در این چند مدت برای برگزاری رویدادی در این زمینه برنامه ریزی‌هایی را انجام دادیم که روزهای دوم تا چهارم به نام «خانه‌ام خرمشهر» برگزار می‌شود. در این چارچوب رونمایی از شش کتاب درباره خرمشهر با عنوان «شش کتاب و یک شهر» داریم که به نوعی اختتامیه رویداد «خانه‌ام خرمشهر» خواهد بود. البته برگزاری جلسات نقد و بررسی این شش رمان با همکاری انتشارات سوره مهر، دیدار با هنرمندان و نویسندگان استان خوزستان و ضبط برنامه‌های مستند در موقعیتی که رمان‌ها خلق شده از دیگر برنامه‌هایی است که برای این پروژه برنامه‌ریزی شده است.

لازم به توضیح است مرکز موسیقی و مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی طی روزهای بیست و هفتم و بیست و هشتم شهریور همزمان با فرا رسیدن روز شعر و ادب پارسی رویداد ملی شعر و موسیقی «ایران سرا» را در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌کنند.

در این رویداد موسیقایی-ادبی که در قالب ۲ شب اجرا می‌شود علاوه بر برگزاری مراسم شعرخوانی با حضور تعدادی شاعران شناخته شده کشورمان، برخی از هنرمندان فعال حوزه موسیقی نیز به اجرای برنامه می‌پردازند.

منبع: مهر

510668