سفر رئیس جمهور به نیویورک و چند نکته

چون فضای واشنگتن آماده پذیرش توافق با ایران نیست. ولی مباحث مدیریت کاهش میان ایران و آمریکا احتمالا ادامه دار خواهد بود. مثال طرفین از یکسری کارهای تحریک آمیز دست بکشند و همان چیزی که اکنون وجود دارد در همین حد وحدود باقی بماند. این امری محتمل است که بدون اینکه هیچ تماسی یا دیداری صورت بگیرد و حتما هم نخواهند داشت ولی به شکل توافقات نانوشته و رد و بدل کردن پیغام مدیریت تنش ممکن است که اتفاق بیفتد.
تصویر سفر رئیس جمهور به نیویورک و چند نکته

به گزارش سایت خبری پرسون، امیرعلی ابوالفتح تحلیلگر مسائل بین الملل در یادداشتی نوشت: معمولا رؤسای جمهور که برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر می کنند برنامه کاری آنها از قبل تهیه می شود و مشخص می گردد که در آنجا قرار است که جز سخنرانی که کاری روتین برای روسای جمهور است چه ملاقات هایی انجام دهند. لذا این امری ممکن است و دور از انتظار هم نیست که در حاشیه نشست مجمع عمومی شاهد دیدار و گفت وگوی رئیس جمهور کشورمان با سایر همتایان خود از دیگر کشورها باشیم.

البته احتمال مذاکرات فشرده در حاشیه مجمع عمومی برای وزیر امورخارجه بیشتر است، اما نه اینکه به طور کلی رئیس جمهور دیدار و ملاقاتی با کسی نداشته باشد . سال های قبل که به کرات چنین اقداماتی انجام می شد و جز دیدار با رئیس جمهور آمریکا که هیچ وقت اتفاق نیفتاد ولی در زمان آقای روحانی دیدارهایی با رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر بریتانیا انجام شد. اما پس از قضایای شهریور سال گذشته که شاهد اعتراضات و فضاسازی هایی که از سوی اروپا و آمریکا علیه ایران به راه افتاد فضا را به نحوی برای دیدار روسای جمهور سخت تر و دشوارتر کرده است.

با این حال باز هم مشخص نیست و شاید خبر آمد که به عنوان مثال آقای مکرون و رئیسی دیدار کردند . هر چند که از میان ۳ کشور اروپایی نیز متحمل ترین دیدار همین دیدار رئیس جمهور فرانسه با رئیس جمهور کشورمان است. چرا که آلمانی ها مواضع تندی را داشتند و از طرفی هم آقای رئیسی و مکرون یکی دوباری به صورت تلفنی با هم صحبت کردند. ولی اینکه انتظار داشته باشیم چنین ملاقات هایی منجر به باز شدن گره مذاکرات برجام شود چندان محتمل نیست. البته امید می رود که چنین اتفاقی رخ دهد، اما بسیار بسیار دور از انتظار است. چون فضای واشنگتن آماده پذیرش توافق با ایران نیست. ولی مباحث مدیریت کاهش میان ایران و آمریکا احتمالا ادامه دار خواهد بود. مثال طرفین از یکسری کارهای تحریک آمیز دست بکشند و همان چیزی که اکنون وجود دارد در همین حد وحدود باقی بماند. این امری محتمل است که بدون اینکه هیچ تماسی یا دیداری صورت بگیرد و حتما هم نخواهند داشت ولی به شکل توافقات نانوشته و رد و بدل کردن پیغام مدیریت تنش ممکن است که اتفاق بیفتد.

اما اگر اینگونه برداشت شود که مثال خبر آمد که آقای رئیسی با مکرون یا ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس دیدار کرد که احتمال آن خیلی ضعیف است منجر به این می شود که آقای بایدن حاضر می شود که آمریکا را به برجام باز گرداند اصلا محتمل نیست. از طرفی شاید بتوان گفت در ۴۰ سال گذشت که روسای جمهور ایران که برخی هر سال و برخی نیز موردی رفتند شگفتی ساز ترین سفر رئیس جمهور ایران به نیویورک سفری بود که آقای روحانی داشت و در آنجا خبر آمد که با آقای اوباما تماس تلفنی داشت. تنها شگفتی همان بود و اکنون فضا برای همان اتفاق نیز فراهم نیست. لذا نه بایدن اوباما است؛ نه رئیسی روحانی است؛ نه ایران ۲۰۲۳ ایران ۲۰1۵ است و نه آمریکای ۲۰۲۳؛ آمریکای ۲۰1۵ است. بنابر این همه چیز تغییر کرده و تکرار این روند بسیار دور از انتظار است. نه فضای سیاسی و نه دیدگاه های آقای رئیسی در این چارچوب است و نه آقای بایدن.

منبع: آرمان ملی

510600