ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا :

گشایش در مذاکرات برجامی را بعید می‌دانم| جمهوری‌خواهان در شرایط کنونی توافق با ایران را برنمی‌تابند

توافق اخیر میان ایران و آمریکا به‌منظور تبادل‌زندانیان و به‌دنبال آن، آزادسازی منابع مسدود شده ایران در برخی کشورها، که گفته می‌شود به‌زودی اجرایی خواهد شد؛ گمانه‌زنی‌های تازه‌ای را درباره چشم‌انداز گفت‌وگوهای برجامی به‌دنبال داشته‌است.
تصویر گشایش در مذاکرات برجامی را بعید می‌دانم| جمهوری‌خواهان در شرایط کنونی توافق با ایران را برنمی‌تابند

به گزارش سایت خبری پرسون، امیر علی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه توافق اخیر تهران و واشنگتن به‌منظور تبادل زندانیان و آزادسازی منابع مسدود شده ایران را باید ذیل بحث «توافق‌های بشردوستانه» دوطرف مورد بررسی قرار داد، افزود: با توجه به مجموعه تحولات، به اینکه توافق اخیر بتواند چشم‌انداز جدیدی پیش‌روی مذاکرات برجامی بگشاید، چندان خوش‌بین نیستم.

وی با اشاره به روند تحولات اخیر میان ایران و آمریکا، اظهارکرد: ایران و آمریکا از ابتدا براین نکته تاکید کردند که مذاکرات برجامی و پرونده تبادل زندانیان را در دو مسیر موازی پیگیری می‌کنند.

افزایش فشارها به دولت بایدن

وی با اشاره به افزایش فشارهای داخلی به دولت بایدن پس از توافق اخیر با ایران، عنوان‌کرد: پس‌از اعلام اینکه قرار است در ازای تبادل‌زندانیان آمریکایی، منابع مسدود شده جمهوری‌اسلامی در برخی کشورها آزاد شود، فشارها به دولت آمریکا افزایش یافت و جمهوری‌خواهان و حتی برخی چهره‌های دموکرات، بایدن را به باج دادن به تهران متهم کردند.
ابوالفتح با بیان اینکه جمهوری‌خواهان در شرایط کنونی توافق با ایران را برنمی‌تابند، ادامه داد: آنها براین اعتقادند که بازگشت به برجام منابع مالی بسیاری را برای جمهوری‌اسلامی آزاد می‌کند. ازسوی دیگر رفع تحریم‌های نفتی، کمک ویژه‌ای به تهران به‌حساب می‌آید.
وی تصریح‌کرد: با توجه به تقویت چنین رویکردهایی در داخل آمریکا، گشایش در مذاکرات برجامی را، آن‌هم در شرایط کنونی بعید می‌دانم.

یک تفاهم غیرمکتوب؟

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه احتمال قوی‌تر، ادامه روند تنش‌زدایی کنونی است، اظهارکرد: اگرچه گشایش برجامی دور از انتظار است، اما احتمال اینکه دوطرف به‌صورت غیرمکتوب به تفاهمی برای «مدیریت تنش» دست یابند، وجود دارد.
ابوالفتح با اشاره به تحولات داخلی آمریکا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: گمان نمی‌کنم دولت‌بایدن بر روی دستیابی به توافق با ایران به‌عنوان «برگ برنده انتخاباتی» حساب باز کرده باشد، چراکه در شرایط کنونی گفت‌وگو با ایران مخالفان زیادی در آمریکا دارد.
وی اضافه‌کرد: احتمال اینکه درصورت پیروزی مجدد بایدن در انتخابات، در دولت دوم وی شاهد گشایش‌های تازه‌ای دراین حوزه باشیم، مانند آنچه در دولت دوم اوباما اتفاق افتاد.
منبع: همشهری آنلاین

510269