السودانی:

عراق برای مقابله با تحریمهای آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده است

نخست‌وزیر عراق در جمع خبرنگاران ایرانی تاکید کرد که ما برای مقابله با تحریمهای آمریکا در کنار مردم ایران خواهیم ایستاد، زیرا آن‌ها در بحرانها در کنار ما بوده‌اند
تصویر عراق برای مقابله با تحریمهای آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده است

به گزارش سایت خبری پرسون، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق روز گذشته (جمعه، ۸ سپتامبر) در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران ایرانی در بغداد، تاکید کرد که عراق به صورت تمام قد در کنار مردم ایران و علیه تحریم‌های ظالمانه ایستاده است.

وی تصریح کرد: «ما برای مقابله با تحریمهای آمریکا در کنار مردم ایران خواهیم ایستاد، زیرا آن‌ها در بحرانها در کنار ما بوده‌اند».

نخست‌وزیر عراق در حالی از تداوم حمایت از مردم ایران در قبال تحریم‌ها سخن گفت که ایالات متحده آمریکا با استفاده از کارت‌های مختلف خود در عراق، بر سیستم‌های اقتصادی و بانکی و مردم عراق فشار همه‌جانبه‌ای اعمال می‌کند؛ امری که نشان‌دهنده رویکرد آن تشدید تحریم‌ها علیه ایران است.

واشنگتن که همواره به دنبال پیشبرد سیاست‌هایش در عراق از طریق فشار بر بغداد بوده و اقدامات زیادی برای بی‌ثباتی اقتصادی و امنیتی این کشور انجام داده، تابستان امسال، علاوه بر بازی با اهرم دلار، با کارت بحران برق عراق و جلوگیری از پرداخت بدهی گازی بغداد به تهران از طریق عدم صدور معافیت تحریمی‌ نیز تلاش کرد تا روابط حسنه دو همسایه دیرینه را برهم زند. امری که با ابتکار عمل بغداد و همکاری‌های تهران میسر نشد.

آمریکا با وجود تعهد عراق به پرداخت مستمر و بدون وقفه بدهی گازی به ایران، با ممانعت از رسیدن پول خرید گاز از ایران به تهران، کارت تحریم ایران را به عنوان سلاحی علیه عراق و مردمش استفاده کرد اما در نهایت، پس از رایزنی‌های بغداد با تهران، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق جولای گذشته خبر داد که این کشور به چارچوب توافقی برای تسویه بدهی خود به ایران رسیده است و بر اساس آن، بغداد در مقابل واردات گاز، نفت سیاه به ایران خواهد داد.

منبع:مشرق

509742