امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه عراق:

اقدامات مثبت عراق در زمینه اجرای بندهای موافقتنامه امنیتی با ایران

وزیر خارجه گفت: مقامات عالی‌رتبه دولت عراق و فؤاد حسین امروز اقدامات بسیار خوبی در خصوص خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای ایران، انتقال آنها به عمق خاک عراق در اقلیم کردستان عراق، تلاش برای خلع سلاح کردن آنها و اجرای کامل بندهای موافقتنامه امنیتی بین دو کشور انجام داده‌اند.
تصویر اقدامات مثبت عراق در زمینه اجرای بندهای موافقتنامه امنیتی با ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، حسین امیرعبداللهیان که امروز چهارشنبه بیست و دوم شهریورماه، در تهران میزبان «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق بود، پس از دیدار و رایزنی با همتای عراقی در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وی در ابتدا ضمن خیرمقدم به همتای عراقی به پیوندها و مشترکات دو کشور اشاره کرد و گفت: این سطح از پیوندها دو کشور و ملت را جدایی ناپذیر کرده و امروز با صدای بلند می‌توانیم اعلام کنیم ایران و عراق به عنوان دو همسایه مهم در غرب آسیا از عالی‌ترین مناسبات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردارند.

امیرعبداللهیان گفت: درباره اجرای کامل موافقتنامه امنیتی بین دو کشور گفت‌وگوهای مهمی را داشتیم. ایران نسبت به تأمین امنیت ملی کشور جدی است و خرسندیم مقامات عالی‌رتبه دولت عراق و فؤاد حسین هم امروز اقدامات بسیار خوبی در خصوص خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای ایران، انتقال آنها به عمق خاک عراق در اقلیم کردستان عراق، تلاش برای خلع سلاح کردن آنها و اجرای کامل بندهای موافقتنامه امنیتی بین دو کشور انجام داده‌اند و مراحل بعدی آن طی روزهای آینده در چارچوب موافقتنامه امنیتی به صورت کامل اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران، منطقه و اقلیم کردستان عراق است. این لکه سیاه تروریستی باید هر چه سریع‌تر از صفحه سفید و پرافتخار روابط ایران و عراق زدوده شود.

امیرعبداللهیان بیان کرد: اقدام و همراهی عراق و ایران و عربستان برای جرم انگاری اهانت به کتب آسمانی و قرآن کریم قابل تحسین است و از مقامات عالیرتبه عراق و وزیر خارجه عراق صمیمانه تشکر می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره رایزنی‌هایش با فؤاد حسین بیان کرد: در همه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری، علم و فناوری و صنعتی همکاری‌های بسیار نیرومندی بین ایران و عراق جریان دارد و امروز می‌توانیم از روابط نمونه ایران و عراق در منطقه سخن به میان بیاوریم. در خصوص برخی موضوعات منطقه‌ای مورد علاقه و مسائل بین‌المللی بحث و تبادل نظر داشتیم. همواره مقامات عالی‌رتبه عراق و فؤاد حسین نقش مهم و سازنده‌ای در موضوع کمک به گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌های ایران که به صورت یکجانبه و غیرقانونی از سوی آمریکا اعمال می‌شود، ایفا می‌کنند. از تلاش‌های دولت عراق سپاسگزاری می‌کنیم.

وزیر خارجه افزود: بخشی از گفت‌وگوهای ما به اجرای توافقنامه امنیتی اختصاص یافت و اخبار خوبی را از آقای فؤاد حسین شنیدیم و امیدواریم آنچه شنیدیم در روی زمین رخ دهد و نسبت به کلام وزیر خارجه عراق نسبت به اجرای موافقتنامه امنیتی اطمینان داریم.

امیرعبداللهیان درباره برگزاری اربعین حسینی گفت: ما بار دیگر از حسن مهمان نوازی خواهران و برادران عراقی تشکر می‌کنیم.

وی همچنین افزود: در خصوص همکاری در خصوص آب، قرارداد الجزایر همه جزئیات مربوط به رودخانه‌های مرزی دو کشور و اروندرود و شط العرب را در بردارد و در مسأله اروندرود به هماهنگی‌های مشترک برای تسریع در لایروبی اروندرود و از سرگیری کشتیرانی که به نفع استان‌های مجاور و دو کشور است ادامه می‌دهیم. لایروبی اروندرود باید هر چه سریع‌تر انجام شود. ما در مباحث محیط زیست مشکل مشترکی به نام گرد و غبار در ایران و عراق را شاهدیم. در هفته جاری نشست بین‌المللی مقابله با گرد و غبار را در ایران برگزار کردیم. عراق در این نشست حضور فعالی داشت و با عراق همکاری‌های نیرومندی را در راستای مقابله با گرد و غبار انجام دادیم و نسبت به آن اهتمام لازم را داریم.

منبع: ایمنا

510397