رئیسی: هیچ کشوری مانند عراق به ایران نزدیک نیست/ تحریم‌ها نمی‌تواند باعث توقف ایران شود

رئیس قوه قضاییه گفت: هیچ کشوری مانند عراق وجود ندارد که این همه نزدیک به جمهوری اسلامی ایران باشد و ریشه‌های این مسئله به مدنیت و باور‌های دو ملت بر می‌گردد.

به گزارش سایت خبری پرسون، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب در گفت‌وگو با تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی از جمله شبکه تلویزیونی عراقی العهد عراق گفت که چشم انتظار همکاری با عراق و کشور‌های همجوار هستیم و این امر از اولویت برای ما برخوردار است.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد که جنایت ترور فرماندهان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نقض عرف‌های بین المللی و حاکمیت عراق بود و باید عاملان آن مجازات شوند.

رئیس دستگاه قضا درباره انرژی هسته‌ای نیز گفت: ما در زمینه انرژی هسته‌ای هرگز متوقف نخواهیم شد و در زمینه دفاعی هر روز شاهد توسعه و پیشرفت هستیم.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: تحریم‌های آمریکا علیه ایران مانع ما نخواهد شد و جلوی ما را برای صادرات نفت نخواهد توانست بگیرد.

رئیس قوه قضاییه در این مصاحبه که برگردان عربی آن را شبکه تلویزیونی العهد عراق پخش می‌کرد، خاطرنشان کرد که داعش ساخته آمریکا است و صهیونیست‌ها و آمریکا آن را برای کسب منافع خود ایجاد کردند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: این آمریکا بود که داعش را ساخت و ادعا می‌کند که با آن می‌جنگد.

رئیس دستگاه قضایی کشورمان درباره جنایت ترور فرماندهان شهید سلیمانی و المهندس در یکسال پیش در فرودگاه بین المللی بغداد تاکید کرد که آمریکا در ارتکاب جنایت فرودگاه تنها نبود بلکه برخی افراد مرتبط با برخی کشور‌ها در آن مشارکت داشتند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد که هرکشور یا شرکت یا فردی که در عملیات ترور این فرماندهان شهید مشارکت داشته است، مورد تعقیب قضایی قرار خواهد گرفت.

آیت الله رئیسی تاکید کرد که ما آماده همکاری با عراق در پرونده ترور فرماندهان شهید تا رسیدن به نتایج مورد نظر هستیم.

رئیس قوه قضاییه گفت: باید نیرو‌های آمریکایی از منطقه اخراج شوند، زیرا حضور آن‌ها خطر به شمار می‌رود.

آیت الله رئیسی سپس با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد: این انتخابات چهره واقعی آمریکا را نشان داد و ما نشانه‌های زوال آمریکا را می‌بینیم.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از مصاحبه خود به امضای سه یادداشت تفاهم همکاری حقوقی و قضایی در سفر کنونی خود به عراق اشاره کرد و افزود: سفر ما به عراق برای همکاری با بغداد در مبارزه با جرایم و تروریسم صورت گرفته است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد که روابط و همکاری بین ایران و عراق در مسیر توسعه و گسترش در زمینه‌های مختلف حرکت می‌کند.

هیچ کشوری مانند عراق به ایران نزدیک نیست

رییس قوه قضائیه درباره روابط بین ایران و عراق تاکید کرد که این روابط در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در حال توسعه و پیشرفت است.

به گفته آیت الله رئیسی این روابط در باور‌های مشترک دو ملت و فرهنگ نزدیک به هم دو کشور ریشه دارد.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: هیچ کشوری مانند عراق وجود ندارد که این همه نزدیک به جمهوری اسلامی ایران باشد و ریشه‌های این مسئله به مدنیت و باور‌های دو ملت بر می‌گردد.

به گفته آیت الله رئیسی، در خصوص همکاری قضایی رایزنی‌های خوبی را در عراق داشتیم و در جریان سفر قبلی «فائق زیدان» رییس شورای عالی قضایی عراق به تهران، این همکاری بین دو کشور شکل گرفت و در آستانه چهل و دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی، سفر من به دعوت فائق زیدان بغداد اتفاق افتاد تا در زمینه مبارزه با فساد و مواد مخدر و جرایم سازمان یافنه و پولشویی دو کشور با هم همکاری کنند.

به گفته رئیس دستگاه قضا نباید اجازه داد مجرمان احساس امنیت در دو کشور کنند و قانون استرداد مجرومین به امر مبارزه با فساد کمک خواهد کرد، اما آنچه در این قضیه مهم است وجود اراده و عزم است تا مجرمان در تنگنا قرار گیرند.

رئیس قوه قضاییه به امضای سه یادداشت تفاهم همکاری قضایی و حقوقی با عراق در جریان سفرش به بغداد اشاره کرد و گفت که همکاری قضایی بین دادستانی‌های دو کشور، مبارزه با فساد با یادداشتی که بین کمیته مبارزه با فساد عراق و سازمان بازرسی کل ایران امضا شد و همچنین یادداشت امضا شده بین دو وزارت دادگستری ایران و عراق مهمترین یادداشت‌های امضا شده هستند.

آیت الله رئیسی خاطر نشان ساخت که در خصوص همکاری کمیته مبارزه با فساد عراق و سازمان بازرسی کل ایران مسئله مبارزه با پولشویی نیز مطرح شده است.

روند قانونی پرونده دو فرمانده شهید

آیت الله رئیسی در خصوص روند قانونی پرونده فرماندهان شهید گفت: از ابتدای وقوع جنایت، دستگاه قضایی عراق این قضیه را پیگیری کرد و در این مدت از طریق دستگاه قضایی، وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه‌های ذیربط در ایران با دستگاه قضایی عراق در تماس بودیم.

به گفته رئیس قوه قضاییه، دستگاه قضایی عراق اخیرا حکم جلب ترامپ را صادر کرد امری که مورد قدردانی دستگاه قضایی ایران قرار گرفت.

آیت الله رئیسی افزود: ما معتقدیم که باید این قضیه از طریق دو کشور به طور جدی پیگیری شده و مجازات لازم در حق عوامل صادر کننده، همکاران و مجریان جنایت اعمال شود.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: همه باید تحت پیگیر قرار گیرند و مجازات علیه آن‌ها اعمال شود تا مجرمان جرات این گونه جرائم را پیدا نکنند و حاکمیت کشور عراق را دوباره نقض نکنند.

رئیس قوه قضائیه خاطر نشان کردکه آمریکا به طور علنی مسوولیت این جنایت را پذیرفته و گفته است که شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان را ترور کرده است.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه باید با جدیت با این قضیه برخورد شود، افزود: معتقدیم که ایران وعراق باید این پرونده را پیگیر باشند.

آیت الله رئیسی ادامه داد که شرایط امروز آمریکا مانند گذشته نیست امروز آمریکا بعد از انتخابات این کشور کاملا بدون نقاب شده و چهره واقعی آمریکا آشکار شده است.

رئیس دستگاه قضا خاطر نشان کرد که تفاوت دوره ریاست جمهوری ترامپ با دوره‌های دیگر این است که در این دوره چهره حقیقی آمریکا آشکار شد.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد که ما علائم زوال آمریکا را می‌بینیم و این کاملا واضح و رو به افزایش است.

سفر به عراق در سایه تحولات مختلف منطقه

آیت الله رئیسی در خصوص تهدید‌ها و حضور آمریکا در منطقه گفت که پارلمان عراق قانونی درخصوص اخراج نیرو‌های آمریکایی صادر کرده و ما اعتقاد داریم باید این قانون به اجرا گذاشته شود، زیرا وجود آمریکا عامل ناامنی است.

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که حضور نظامی آمریکا هرگز عامل امنیت نیست بلکه اسباب ناامنی است و ادامه حضور نظامی آمریکا تبدیل به خطری برای کشور‌های منطقه شده است.

وی با بیان اینکه نباید تهدید‌های آمریکا را خیلی جدی گرفت. گفت: آمریکا می‌خواهد از طریق این تهدید‌ها به اهداف خودش برسد.

آیت الله رئیسی سیاست جمهوری اسلامی ایران را برداشتن کامل تحریم‌ها از روی کشور عنوان کرد و گفت که اروپا و آمریکا باید به تعهدات خود نسبت به ایران عمل کنند، زیرا جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهداتش عمل کرد.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از مصاحبه خود تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران موضع خود را اعلام کرده و گفته است که واشنگتن بایستی تحریم‌های خود را بر دارد و آمریکا و اروپا باید به تعهدات خود در قبال ایران پایبند باشند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد که ما به سیاست‌های امریکا اعتمادی نداریم و بهترین مثال در این خصوص گروه تروریستی داعش است.

به گفته رئیس قوه قضاییه آمریکا ادعا کرده است که قصد مبارزه با تروریسم دارد، اما به این سخن اعتماد نداریم، زیرا خودشان اعتراف کرده اند که این گروه تروریستی با سلاح و پول مورد حمایت آن‌ها ایجاد شده؛ بنابراین چگونه ملت‌های منطقه می‌توانند به آن‌ها اعتماد کنند.

وی تاکید کرد که منطقه بدون آمریکا مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران است.

تحریم‌ها نمی‌تواند باعث توقف ایران شود

آیت الله رئیسی در خصوص تحریم‌ها گفت که ما بار‌ها اعلام کرده ایم که تحریم‌های امریکا نمی‌تواند باعث توقف جمهوری اسلامی ایران شود.

رییس قوه قضائیه ایران افزود که ما صادرات نفت را ادامه می‌دهیم و تمی توانند مانع ما شوند و ایران و مسوولان در ایران در صدد ناکام کردن این تحریم‌ها هستند.

آیت الله رئیسی اضافه کرد که ایران در زمینه برنامه هسته‌ای هرگز متوقف نشده و در زمینه تسلیحات دفاعی در حال پیشرفت روزانه و هر از چندی شاهد رونمایی از دستاورد‌های جدید هستیم.

رئیس قوه قضاییه کشورمان تاکید کرد که سیاست ایران همکاری با عراق و کشور‌های همجوار است و تاکنون این همکاری روند خوبی داشته است.

آیت الله رئیسی با اشاره به رفت و آمد هیات‌های مختلف خارجی به ایران افزود که همکاری بین ایران و همه کشور‌ها به خوبی جریان دارد.

رئیس قوه قضاییه افزود که برخی تصور می‌کنند که جنگ و تحریم باعث انزوای ایران می‌شود، اما این اتفاق نیفتاد و ایران با همه کشور‌ها همکاری دارد و به کشور‌های مختلف هم گفته ایم نباید تحت فشار امریکا قرار گرفته و باید استقلال خود را حفظ کنند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد که آمریکا می‌خواهد فشار بیاورد تا سیاست هایش را اعمال کند.

استفاده عراق از تجربه ایران در مبارزه با فساد

رئیس قوه قضاییه در خصوص مبارزه با فساد گفت که هر کشوری می‌خواهد عدالت را اعمال کند، باید با فساد مبارزه کند.

آیت الله رئیسی درخصوص ایران افزود: مبارزه با فساد یکی از اصول جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس قوه قضاییه بر ضرورت مبارزه با بستر‌های ایجاد فساد تاکید کرد و گفت که ایران چند گام در مبارزه با فساد برداشته که از جمله آن اصل شفاف سازی اموال و دارایی مسوولین است.

آیت الله رئیسی نظارت از داخل و خارج دستگاه‌ها را یکی از اقدامات مهم امر مبارزه با فساد دانست و افزود که انتخاب شخصیت‌های اصلح برای اداره دستگاه‌ها از مواردی است که در امر مبارزه با فساد کمک می‌کند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد که مسئله دیگر فعال کردن نقش مردم و نهاد‌های مردمی از طریق اصل امر به معروف و نهی از منکر است و بستر را برای مبارزه با فساد فراهم می‌کند.

آیت الله رئیسی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که در ایران طرح جدی مبارزه با فساد آغاز شده و ادامه می‌یابد.

رئیس قوه قضاییه افزود که مردم باید احساس کنند که برخورد جدی نظام با فساد وجود دارد و به اقشار مختلف ملت باید احساس اطمینان داد.

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که ما بار‌ها تکرار کرده ایم هیچ خطوط قرمزی برای مبارزه با فساد وجود ندارد.

آیت الله رئیسی بازگرداندن دارایی که به صورت غیر مشروع به دست آمده را یکی از دیگر از موارد مبارزه با فساد دانست و گفت: اعمال مجازات بر فاسد و بازگرداندن دارایی‌ها به خزانه دولت در پرونده مبارزه با فساد مهم است.

همکاری بین المللی در پرونده قضایی ترور فرماندهان شهید

رئیس قوه قضائییه گفت که جنایت ترور حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نقض همه قوانین بین المللی و نقض حاکمیت عراق بود و باید این پرونده برای مجازات عوامل و همکاران و برنامه ریزان این پرونده پیگیری شود.

به گفته آیت الله رئیسی، باید بدانیم که اعمال مجازات در حق عوامل این جنایت باعث بازدارندگی در حق کسانی می‌شود که در فکر انجام جنایت‌های مشابه هستند.

رئیس دستگاه قضا افزود که مسئله دیگر اینکه آمریکا مرتکب ترور در حق فرماندهان مبارزه با تروریسم شده و به طور رسمی اعتراف کرد و این نقض قوانین بین المللی است.

آیت الله رئیسی تاکید کرد که آمریکا دو قهرمان مبارزه با تروریسم را به شهادت رساند، اما مردم پیام شهیدان سلیمانی و ابومهدی را دریافت کرده و شاهد تشییع باشکوه پیکر‌های آن‌ها بودیم و امروز مکتب شهید سلیمانی و ابومهدی شکل گرفت که مبتنی بر اخلاص، ولایتمداری و عشق به مردم و مقابله با دشمن و مبارزه با ظلم است.

رئیس قوه قضاییه افزود که جوانان در عراق و ایران و کشور‌های مختلف در شخصیت سلیمانی و ابومهدی نماد‌های مبارزه با استکبار می‌بینند.

آیت الله رئیسی درخصوص پیگرد بین المللی پرونده گفت که دستگاه قضایی عراق در این خصوص با صدور حکم قضایی، عزم جدی خود را برای پیگیری پرونده بیان کرده و طی دیدارهایم با رییس شورای عالی قضایی و همچنین نخست وزیر عراق، آن‌ها تاکید کردند که این پرونده را تا رساندن به نتیجه لازم ادامه می‌دهند.

رئیس قوه قضاییه افزود که در ایران یک تیم کاری از حقوقدانان و دیپلمات‌ها نیز ایجاد شده و آماده همکاری با عراق هستیم تا به نتائج مورد نظر برسانیم.

آیت الله رئیسی افزود که مشارکت هر کشور یا شرکت یا هر فرد در این پرونده تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرند و در حال حاضر در عراق و ایران در این خصوص تحقیقات جریان دارد.

رئیس قوه قضائیه ایران تاکید کرد که تحقیقات نشان می‌دهد که آمریکا در ارتکاب این جنایت تنها نبوده بلکه شرکت‌ها و افراد مرتبط با برخی کشور‌ها با آمریکایی‌ها همکاری کرده اند.

آیت الله رئیسی خاطر نشان ساخت که اگر مشارکت هر شخص یا شرکت در این جنایت آمریکایی اثبات شود، تحت پیگیرد قضایی ایران و عراق قرار می‌گیرند.

همکاری در زمینه مبارزه تروریسم

آیت الله رئیسی تاکید کرد که ریشه کنی گروه تروریستی داعش یک قضیه مهم است و باید تبدیل به سیاست کشور‌های منطقه شود.

به گفته رئیس دستگاه قضا، باید دولتمردان در این قضیه شرکت کنند، زیرا وجود هسته‌های داعش باعث کشتار و فساد مجدد می‌شوند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد که ایران آماده همکاری برای مقابله با تروریسم داعشی است و باید کشور‌های منطقه در مبارزه با این جریان تروریستی جدی باشند.

آیت الله رئیسی افزود که داعش ساخته آمریکا است و جریانی است که صهیونیسم و آمریکا ایجاد کرده اند تا در راستای تحقق سیاست هایشان باعث رعب و وحشت در ملت‌های منطقه شوند.

232391