یزد رتبه برتر کشور در اغلب شاخص‌های کلان اقتصادی

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان یزد گفت: این استان در اکثر شاخص‌های کلان اقتصادی، رتبه برتر را دارد به طوریکه در سال گذشته رتبه اول رشد اقتصادی را از آن خود کرد.
تصویر یزد رتبه برتر کشور در اغلب شاخص‌های کلان اقتصادی

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد دهقان منشادی، روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی که با حضور استاندار و جمعی از مسوولان برگزار شد با بیان اینکه تورم با گرانی متفاوت است افزود: محاسبه تورم بر اساس گروه های کالایی مختلف است.

وی تصریح کرد: در انعکاس مباحث تورم باید دقت کرد که در استان یزد بالاترین تورم را داریم؛ ولی گران‌ترین استان نیست.

دهقان منشادی افزود: کمیته رصد و پایش تورم استان در حال بررسی هستند که طبق بررسی های انجام شده در این زمینه قیمت اجاره‌بها و گوشت قرمز بیشترین تأثیر را بر روی نرخ تورم استان داشته است که برنامه‌ریزی‌شده است تا بتوان روند افزایش قیمت این گروه را کنترل کرد.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان یزد در مورد چشم‌انداز تورم استان یزد نیز افزود: برنامه‌ریزی‌شده است که با یک برنامه میان‌مدت نرخ تورم استان به متوسط کشوری دست یابد و سرعت افزایش تورم کنترل شود.

مصوبات سفر رییس جمهور به استان

مسئول پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان یزد هم گفت: در سفر او رییس جمهور به استان ۱۵۰ مصوبه با اعتبار هفت هزار و ۶۷۲ میلیارد تومان تصویب شد که تا کنون چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ به استان اختصاص یافته است.

محمود زارع رشکوییه افزود : در سفر دوم رییس جمهور ۸۰ مصوبه با اعتبار ۴ هزار و ۳۹۹ میلیارد تومان تصویب شد که ۶۲ مصوبه دارای اعتبار است و ۱۸ مصوبه نیز تفاهم نامه ای با ۹ وزارتخانه است که در این زمینه ۳۸ هزار میلیارد تومان اقتصادی بوده که ۳۶ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش و بقیه نیز وام ازدواج بوده است.

۳۶۵ طرح گردشگری با سرمایه‌گذاری ۱۵ همت در یزد در دست اجراست

مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد هم تعداد تخت های اقامتی استان را ۱۲ هزار تخت بیان کرد و گفت:امید است در سه سال آینده و با افتتاح طرح های گردشگری به ۲۵ هزار تخت برسد.

"احمد اخوندی "اظهار کرد: طبق برنامه ریزی که شده تعداد تخت های اقامتی استان در ۱۰ سال آینده به ۵۰ هزار تخت می‌رسد.

وی با بیان اینکه ۳۶۵ طرح گردشگری در استان با سرمایه گذاری ۱۵ همت در دست اجراست، تصریح کرد: با اتمام این پروژه ها، ظرفیت تخت اقامتی استان ۲ برابر می شود.

وی تصریح کرد: در سال گذشته ۲۶ هزار نفر گردشگر خارجی به این استان سفر کردند که این رقم در چهارماه امسال به ۱۵ هزار نفر رسیده است که حدود ۶۰ درصد رشد داشته است.

آخوندی افزود: در راستای تبلیغ گردشگری، برنامه های ویژه در دستور کار داریم که در این زمینه تیمی از استان به نمایشگاه گردشگری چین اعزام می‌شود؛ افزایش گردشگر از چین و روسیه به استان را دنبال خواهیم کرد و بروشورهای گردشگری به هفت زبان دنیا تهیه شده است.

تایید ۵۲ هزار متقاضی واجد شرایط نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد هم گفت: سهم استان یزد در برنامه تولید چهار میلیون مسکن در کشور، ساخت ۵۴ هزار واحد مسکونی است که مسائل مربوط به آن، به صورت شبانه روزی و با جدیت در حال پیگیری است.

احسان خواجه رضایی اضافه کرد: در این زمینه ۶۰ هزار قطعه زمین تامین شده است و ۱۳۷ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن در استان ثبت نام کرده اند که در این میان تعداد ۵۲ هزار و ۷۷۳ متقاضی، واجد شرایط تایید شدند.

وی ادامه داد: مبنای ساخت تمام واحدهای نهضت ملی مسکن استان یزد، ساخت به صورت ویلایی یک طبقه است و تنها موارد استثناء آن واحدهای آپارتمانی است که عملیات اجرایی آن از قبل از دولت سیزدهم آغاز شده بود.

رضایی گفت: اقدام دولت در واگذاری سه هزار قطعه زمین به خانواده‌های سه فرزندی و داری چهار قلو در استان بی نظیر است در حال آماده سازی ۲۰۰۰ قطعه زمین دیگر برای باقی مشمولین این طرح هستیم.

موفقیت اولین دوره طرح بورسیه صنعتی در یزد

رییس بنیاد نخبگان استان یزد هم گفت: اولین دوره طرح بورسیه صنعتی در استان یزد با موفقیت اجرا شد؛ پذیرفته شدگان در قالب این طرح، ۹۵ دانشجو مراحل تحصیلی خود را هم در دانشگاه و هم در متن صنعت می‌گذرانند.

حیدر مفتاحی زاده افزود: امسال نیز ۳۷۸ نفر به این آمار افزوده می‌شود براساس این طرح، دانشجویان از کمک هزینه های تحصیلی و بیمه کامل بهره مند می شوند.

وی اضافه کرد: دانشجویان پسر نیز پس از چهار سال دوران سربازی خود را به عنوان «سرباز فناور» در همان واحد تولیدی طی خواهند کرد و پس از آن در همان مجموعه و یا مجموعه دیگر مشغول به کار خواهند شد.

مفتاحی زاده ادامه داد: بیش از ۴۰ صفحه دفترچه کنکور سراسری به بورسیه تحصیلی صنعتی اختصاص دارد دبیرخانه طرح بورسیه صنعتی در یزد و در دفتر نخبگان قرار دارد اما در تمام استان‌های کشور و شرکت‌های بزرگی مانند سایپا در حال اجراست.

تحقق ۱۲۶ درصد اشتغال استان

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری یزد گفت: ۱۸ هزار و ۹۸۱ نفر تعهد اشتغال استان در سال گذشته بود که ۲۳ هزار و ۹۵۸ نفر شاغل شدند که در این زمینه تحقق ۱۲۶ درصدی اشتغال داشتیم.

مرتضی محمودی افزود: ۸۱ درصد اشتغال استان مربوط به بومی ها و بالای ۶۰ درصد برای فارغ التحصیلان دانشگاهی بوده است در سال ۹۹، ۳۷ همت تسهیلات داده شد و این در حالی است که در سال ۱۴۰۱، این عدد به ۷۸ همت رسید؛ سال گذشته به بیش از ۱۴ هزار طرح خرد اشتغالزایی، تسهیلات ارایه کردیم.

تولید ۲۰۰ محصول دانش بنیان در یزد

مسئول مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان یزد هم گفت: پس از گفتمان سازی و توسعه تعداد شرکت های دانش بنیان، برنامه افزایش نقش اقتصاد دانش بنیان در استان دنبال می شود.

اکرم فداکار با بیان اینکه در زمینه تعداد شرکت های دانش بنیان، یزد ۲۹ درصد رشد داشته است افزود: بیش از ۲۰۰ محصول دانش بنیان در استان تولید می‌شود؛ موضوع بهره وری، نقش شرکت های دانش بنیان، کلیدی است و از ظرفیت آنها استفاده می‌شود.

منبع: ایرنا

508893