مرگ و میرهای ناشی از مصرف مواد مخدر 17.5 درصد افزایش داشته است

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: 219 میلیون نفر در دنیا نیز بر اساس این آمارهای سازمان ملل از کانابیست‌ها (شاهدانه) استفاده می‌کنند که مرگ و میرهای حوزه مواد مخدر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17.5 درصد افزایش داشته است.
تصویر مرگ و میرهای ناشی از مصرف مواد مخدر 17.5 درصد افزایش داشته است

به گزارش سایت خبری پرسون، تهمینه باهری مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به سیاست‌های پیش‌رو این ستاد در مبارزه با موادمخدر گفت: این ستاد سیاست‌گذاری‌های مختلف در حوزه مبارزه با موادمخدر چه در بحث پیشگیری و مقابله و مبارزه را در دستور قرار داده است و در همین راستا موضوع آموزش و توانمندی جامعه هدف خود را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمارهای سازمان ملل 296 میلیون نفر در دنیا موادمخدر مصرف می‌کنند که نسبت به دهه گذشته 13 درصد این آمار رشد داشته است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به مصرف موادمخدر روانگردان‌ها در دنیا را خطرناک توصیف کرد و گفت: 219 میلیون نفر در دنیا نیز بر اساس این آمارهای سازمان ملل از کانابیست‌ها (شاهدانه) استفاده می‌کنند که مرگ و میرهای حوزه موادمخدر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17.5 درصد افزایش داشته است.

باهری ادامه داد: هیچ کشوری از آسیب موادمخدر در امان نیست و به طور قطع موادمخدر می‌تواند مرزهای تمامی کشورهای دنیا را چه به صورت مستقیم و غیرمستقیم تهدید کند.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی باید چه سیاستی را دنبال کرد، هدف آن است که دستورالعمل‌هایی که ما بر پایه شواهدی که استاندارد هستند را بتوانیم دنبال کنیم تا آسیب‌های موادمخدر بر روان‌گردان‌ها کمتر خانواده‌ها و نوجوانان و جوانان را تهدید کند.

این مقام مسؤول در ستاد مبارزه با موادمخدر با تأکید بر این موضوع که مقابله با مواد مخدر به مانند شیوع کرونا دارای دستورالعمل‌های استانداری است گفت: همانطور که در ماجرای پاندمی کرونا دیدیم که تمامی مرزهای کشورها بسته شد اما این ویروس در کشورهای دنیا توانست آسیب‌های بسیاری را به مردم جوامع مختلف وارد کند. بر این اساس نیز باید برای حوزه مبارزه و مقابله با مصرف موادمخدر نیز دستورالعمل‌های لازم و پیش‌بینی شده را اجرا کنیم تا بتوانیم در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشیم.

وی در توصیه‌ای به خانواده‌ها تأکید کرد: مهمترین عاملی که می‌تواند نوجوانان و جوانان را در مقابله با موادمخدر کمک کند همین ارتباط مؤثر خانواده‌ها در درون زندگی خودشان است که پیوندهای عاطفی منطق می‌تواند مانع بروز رفتارهای آسیب‌زا در درون این خانواده‌ها باشد.

باهری عنوان کرد: از دو سال گذشته برای پیشگیری از مصرف موادمخدر در کشور مجمع یاری‌‌گران زندگی راه‌اندازی شده است که در محیط‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، محیط‌های کار و تولید و جوامع روستایی و شهری مجموعه اقداماتی برای توانمندسازی گروه‌های هدف توانسته است اجرا کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید به طور منظم با فرزندان خود در ارتباط باشند و در روند زندگی کودکان و نوجوانان خود مشارکت داشته باشند تا بتوانند مانع هرگونه بروز رفتارهای آسیب‌زا در زندگی فرزندان خود شوند.

منبع: فارس

508789