سخنگوی صنعت برق:

موثر بودن تغییر ساعت اداری در کاهش مصرف برق

سخنگوی صنعت برق به بیان توضیحاتی درباره تاثیر تغییر ساعت اداری در کاهش برق پرداخت.
تصویر موثر بودن تغییر ساعت اداری در کاهش مصرف برق

به گزارش سایت خبری پرسون، مصطفی رجبی مشهدی _ سخنگوی صنعت برق _ در خصوص آخرین وضعیت شبکه توزیع برق گفت: اوج مصرف برق را پشت سر گذاشتیم و امسال رکوردهای جدیدی در مصرف برق داشتیم و رکورد جدید مصرف ۷۳ هزار و ۴۶۳ مگاوات برق را شکستیم و رشد ۵.۷۷ درصدی در مصرف برق را امسال داشتیم.

وی ادامه داد: ۳۶ روز پیک سال گذشته را پشت سر گذاشتیم که این شاخص در سال قبل ۱۷ روز بوده یعنی تقریبا دو برابر سال قبل تداوم بار داشتیم. امیدواریم با کاهش دما مصرف برق کاهش پیدا کند.

رجبی مشهدی در ادامه در پاسخ به این سوال که در برنامه هفتم مقرر شده راندمان تولید نیروگاه های برق از ۳۹ درصد به ۴۵ درصد برسد، بیان کرد: نیروگاه‌هایی که در کشور ساخته می‌شود عمدتاً شرکت مپنا سازنده آن است و آنها راندمان ۵۵ درصد تا حدود ۶۰ درصد را دارند و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کلاس اف و آخرین نسخه‌هایی هستند که در دنیا ساخته شده‌اند.

سخنگوی صنعت برق در ادامه بیان کرد: متوسط راندمان تولید نیروگاه‌های کشور ۳۹ درصد است و در دنیا رتبه نهم تا دهم را در بین نیروگاه‌های حرارتی داریم. برای اینکه بخواهیم راندمان تولید را به ۴۵ درصد برسانیم نیاز به سرمایه‌گذاری و هزینه زیادی داریم و در این بین باید نیروگاه‌های فرسوده را نیز از مدار خارج کنیم، اما چیزی که امکان پذیر باشد و بر اساس محاسبات به آن رسیده‌ایم راندمان تولید ۴۲ درصد است.

وی در ادامه بیان کرد: نیروگاه‌های تجدیدپذیر هم می‌توانند به ما در رفع ناترازی بین تولید و مصرف کمک کنند، زیرا نیاز به سوخت ندارند. اقدام بعدی ما بهینه‌سازی مصرف است، شرایط فعلی به گونه‌ای است که ما باید جلوی اتلاف انرژی را بگیریم وضعیت کشور هم به گونه‌ای است که شاخص شدت انرژی نگران کننده است.

رجبی مشهدی با حضور در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد: ارتقاء استانداردها در وسایل سرمایشی و گرمایشی تاثیر زیادی در کاهش اوج بار و کاهش مصرف شبانه و روزانه دارد. دومین اقدام هم می‌تواند تعویض تجهیزات کم بازده خانگی باشد که اگر اتفاق بیفتد می‌تواند تا حد زیادی به ما کمک کند تا افزایش بازدهی در تولید و مصرف برق داشته باشیم.

وی در ادامه درباره میزان صرفه‌جویی در مصرف برق با کاهش ساعات اداری گفت: از ۱۵ خرداد تاکنون که ساعت کاری ادارات از ۶ صبح تا یک ظهر شد، هدف‌گذاری کاهش ۱۰۰۰ مگاواتی برق را داشتیم که ۸۵۰ هزار مگاوات صرفه‌جویی در بخش اداری در حوزه برق داشتیم.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: علاوه بر این کاهش مصرف برق بعد از اتمام ساعت کاری فوق العاده چشمگیر بود و باید این کار را برای سال آینده با گستردگی بیشتری دنبال کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که قطعی برق شهرک‌های صنعتی همچنان ادامه خواهد داشت؟ گفت: هفته بعد دمای هوا مخصوصا در تهران به ۳۵ تا ۳۶ درجه می رسد، قطعی برق شهرک‌های صنعتی هنوز ادامه دارد، ولی این قطعی‌های برق آنها کاهش پیدا خواهد کرد.

منبع: ایسنا

508748