امیرعبداللهیان وارد ریاض شد

وزیر امور خارجه کشورمان که به دعوت همتای عربستانی خود به عربستان سفر کرده، امروز ظهر وارد ریاض شد.
تصویر امیرعبداللهیان وارد ریاض شد

به گزارش سایت خبری پرسون، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که به دعوت همتای سعودی خود به عربستان سفر کرده، ظهر امروز وارد شهر ریاض شد.

این سفر با هدف تسهیل و تسریع در روند اجرایی توافق میان دو کشور در اسفندماه سال گذشته در پکن و توسعه روابط در حوزه‌های مختلف به ویژه همکاری‌های اقتصادی صورت گرفته است.

در این سفر نیز علیرضا عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی وزیر امور خارجه را همراهی می‌کند. وی قرار است در این سفر فعالیت رسمی خود را در ریاض آغاز کند.

امیرعبداللهیان نیز در نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران در روز 23 مرداد ماه درباره سفر به عربستان و آغاز فعالیت سفارت ایران در ریاض گفت: طولانی شدن استقرار سفرای دو کشور فقط به موضوعات ساده ربط دارد. به‌دلیل تعطیلات طولانی‌مدت عربستان ما نمی‌توانستیم سفیر را به کشوری بفرستیم که چند ماه معطل باشد، طرف عربستانی هم سفیرش در عمان را به تهران معرفی کرد و طی روزهای آینده مستقر می‌شود. سفیر ما در سفرم به ریاض مأموریت خودشان را رسماً آغاز خواهند کرد و سفیر عربستان هم طی روزهای آینده وارد تهران خواهد شد.

پس از چندین دور مذاکرات اولیه، جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در 19 اسفندماه 1401 پس از 4 روز مذاکرات فشرده با یکدیگر از سرگیری روابط سیاسی خود را در شهر پکن اعلام کرده و بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان»، وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی»، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در نتیجه‌ی گفتگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند که ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سرگرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ 1380.1.28 خورشیدی برابر با 2001.4.17 میلادی و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ 1377.3.6 خورشیدی برابر با 1998.5.27 میلادی توافق کردند.

پس از توافق ایران و عربستان و تاریخ حداکثر دو ماهه به منظور بازگشایی نمایندگی‌های ایران و عربستان در کشورهای یکدیگر، 16 خرداد ماه 1402 سفارت ایران در ریاض رسما پس از هفت سال با حضور علیرضا بیگدلی، معاونت کنسولی وزارت امور خارجه و حسن زرنگار ابرقویی، نماینده هیئت ایرانی در عربستان بازگشایی شد. همچنین در پی بازگشایی نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در عربستان، 17 خرداد ماه نیز سرکنسولگری ایران در جده با حضور علیرضا بیکدلی، معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه و برخی از مقامات جمهوری اسلامی ایران و عربستان بازگشایی شد.

علاوه بر این دفتر نمایندگی دائمی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی نیز با حضور مقامات ایران و عربستان فعالیت خود را مجدد آغاز کرد.

روز‌های گذشته نیز فعالیت رسمی سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد مقدس رسما آغاز شد. سخنگوی وزارت امور خارجه 23 مرداد ماه در نشست خبری خود اعلام کرد که در چارچوب توافق دو کشور، سفارت عربستان در تهران و سرکنسولگری این کشور در مشهد رسماً آغاز به فعالیت کرده است. وی همچنین گفت که در یادداشت رسمی طرف عربستانی، سفارت کار خودش را آغاز کرد. از روز شنبه گذشته کنسولگری عربستان در مشهد نیز آغاز به کار کرد.

منبع: تسنیم

507296