اعتراض ایران به یک تصمیم عربستان

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از عربستان به خاطر اختصاص طولانی‌ترین مسیر در منطقه منا در گرم‌ترین ساعات روز به زائران ایرانی، که منجر به گرمازدگی شماری از آن‌ها شد، انتقاد کرد.
تصویر اعتراض ایران به یک تصمیم عربستان

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که در شهر مکه تشکیل شد، گفت: در منطقه منا (محل رمی جمرات) طولانی‌ترین مسیر در گرمترین ساعات روز برای برگشت زائران ایرانی در نظر گرفته شده بود، از این‌که شماری از زائران کشورمان به دلیل چنین تصمیمی در منا گرمازده شدند، ناراحت هستیم.

او از رییس سازمان حج و زیارت خواست که مراتب نارضایتی کشورمان نسبت به دور بودن مسیر برگشت زائران از جمرات را به مسئولان مربوطه منعکس کند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار کرد: چادرهای زائران ایرانی در شرق منا و در دورترین فاصله از جمرات قرار دارد و تعیین گرم‌ترین ساعت برای رمی جمرات کار صحیحی نیست و آن‌ها باید زمانی اعزام می‌شدند که هوا هنوز گرم نشده بود.

نواب خواستار اتخاذ تدابیر مناسب برای استفاده از مسیرهای مناسب و نزدیک‌تر، قراردادن آب خنک در مسیر زائران و تعبیه سایه‌بان در این مسیر شد و گفت: ما به عنوان نمایندگان زائران ایرانی به شیوه‌ای که کشور میزبان اجرا کرد، اعتراض داریم و قراردادن داغ‌ترین ساعات روز برای زائران، دورترین چادرها برای رفتن به جمرات و افزایش حدود یک‌ونیم کیلومتری مسیر برگشت کار صحیحی نبود که صورت گرفت.

این نارضایتی درحالی مطرح شده که حدود هشت سال پیش، شمار زیادی از زائران هنگام بازگشت از رمی جمرات، به دلیل آنچه مدیریت نادرست و تصمیم غلط برگزارکنندگان مراسم اعلام شد، در ازدحام جمعیت و گرما جان باختند. این حادثه در سال ۱۳۹۴ در منطقه منا رخ داد و عربستان تعداد کشته‌شدگان این فاجعه را ۷۶۹ نفر اعلام کرد، درحالی‌که برخی منابع رسمی خبری، این تعداد را تا بیش از دوهزار نفر شمردند. از ایران نیز حدود ۴۶۴ زائر جانشان را از دست دادند.

491903