رونمایی از کشتی «سفینة النجاة» حسینی

آغاز ویژه برنامه «محرم شهر» در میدان آزادی

نخستین سوگواره آیینی شهر تهران با عنوان «محرم شهر» همراه با ارائه خدمات اربعینی به زائران حسینی در میدان آزادی تهران آغاز به کار کرد،
تصویر آغاز ویژه برنامه «محرم شهر» در میدان آزادی

به گزارش سایت خبری پرسون، از جمله برنامه‌های محرم شهر می‌توان به برپایی حسینیه کودک، برنامه‌های عزاداری امام حسین(ع) ویژه کودکان و نوجوانان، نمایشگاه فروش ملزومات اربعینی، اجرای برنامه‌های آیینی نظیر شعرخوانی، مداحی، نقالی و تعزیه، موکب‌های پذیرایی و… اشاره کرد.

حجت الاسلام و المسلمین شهاب مرادی- خطیب و سخنران دینی- شامگاه چهارشنبه(۱۸مرداد ماه) در ویژه برنامه «محرم شهر» که در میدان آزادی برگزار شد با بیان اینکه اینگونه مجالس برای شهر تهران بسیار لازم و ضروری است اظهار کرد: مفهوم خانواده یک مفهوم مهم و بزرگی است وقتی می‌گوییم همه مردم یک خانواده هستیم یعنی باید همدلی و فداکاری و پشت هم بودن را داشته باشیم و به جنبه های مثبت خانواده بپردازیم. آن چیزی که جامعه را سرپا نگه میدارد خانواده است و این مفهموم بسیار ارزشمند است.

وی گفت: هیات، قدیمی ترین NGo است و هیات یک مدل موفق و فعال از NGO است که از هیچ دولتی هم کمک نگرفته است و در طول سالیان سال آب انبارها، بیمارستان ها، مدرسه ها، پل ها و همه چیز ساختند این چیزی است که در طول سالیان سال هیات های مذهبی داشته اند و در این عرصه فعال بوده اند.

این سخنران و خطیب دینی یاد آور شد: شجاعت جبهه های ما از این هیات ها بوده است و خانواده ها بودند که فرزندان خود را به پای هیات آورده اند.
این کشتی که در میدان آزادی قرار گرفته یک کار فرهنگی است و این سفینه النجاه بودن را که در سخنران و شعرها میبینم با این اثر هنری قابل فهم است.

حجت الاسلام مردای افزود: کار دینی همیشه دشمن داشته و دارد اما این ما هستیم که باید به خودمان استقامت بدهیم و بدانیم که کار ما درست است. گاهی یک استادی است که می شود از او مشورت گرفت این کار اشتباهی نیست اما کسی که می خواهد همیشه تایید شود اصلا درست نیست قرار نیست در کارهای فرهنگی و هنری همه ما را تایید کنند.

وی گفت: دشمن با مشکی پوشیدن، عزاداری و هر چیزی که رنگ و بوی دینی دارد مشکل دارد، خصوصا وقتی یک اجتماع هم در این مراسمات باشد آنها این رفتارها را میزنند چون دشمن هستند. کار فرهنگی شما موثر است اما دشمنان ما با شیعه و امام حسین(ع) مشکل دارند وقتی که میبینم دشمن داریم باید محکمتر باشیم.

این خطیب دینی افزود: بانوان و آقایان بدانند که دشمن برای ما برنامه ریزی دارد باید برای تمام مسائل فرهنگی برنامه داشته باشیم جوری باشد که کار فرهنگی را محکم انجام بدهیم. دشمن مشایه نمی خواهد ما باید با فیلم و سریال این را به جهانیان نشان بدهیم.

وی گفت: از جمله مولفه خانواده حسینی این است که بچه ها را زیاد باید بوسید و دست نوازش را همیشه بر سر بچه ها داشته باشیم،سخن از امید بگوییم و دروغگویی نداشته باشیم.

این ویژه برنامه تا (۳۱ مردادماه) مصادف با پنجم ماه صفر ادامه خواهد داشت و در این ویژه برنامه سوگواره‌های هنری به اجرای برنامه خواهند پرداخت و هر شب گروه‌های از اقوام، دمامه زنان، تئاترهای مذهبی و ... در این برنامه حضور دارند.

در میدان آزادی یک کشتی بسیار بزرگ به مساحت ۵۰۰ متر مربع ساخته شده است که این کشتی برگرفته از عبارت «ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» است که ۱۵۰۰ نفر می‌توانند در این کشتی حضور یافته و از ویژه برنامه‌هایی که در این کشتی اجرا می‌شود بهره ببرند.

در فضای پیرامونی کشتی یک فضایی مانند بین‌الحرمین طراحی شده است و حسینیه کودکان نیز در مجاورت این کشتی با برگزاری نمایشگاهی ملزومات اربعین را ارائه می‌دهد.

یکی دیگر از برنامه های این روزهای شهرداری تهران در میدان آزادی راه اندازی کرده است؛ پویش‌ آزادی زندانیان، نذر آب، جهیزیه نوعروسان و همچنین پویش مرحم که توسط هلال احمر، اجرا می‌شود و شهروندان می‌توانند داروهای مازاد خود را که در خانه دارند به غرفه پویش «مرحم زائر» تحویل دهند.

همچنین با همکاری شهرداری و فراجا یک میز خدمت از ساعت ۱۸ الی ۲۳ در «محرم شهر» میدان آزادی فعال است تا زائران اربعین بتوانند کارهای گذرنامه خود را انجام دهند.

چایخانه حضرت امام رضا(ع) به نام شهید حاج قاسم سلیمانی و چایخانه چای عربی به نام ابو مهدی مهندس نیز برپا شده است.

در این مراسم مرشد میرزا علی به اجرای برنامه و نقاله خوانی پرداخت.

همچنین گروه سرودهایی از دختران و پسران نوجوان به اجرای برنامه پرداختند. همچنین گروه دمام هم به اجرای برنامه پرداخت و در این حال پرچم امام حسین(ع) در میان جمعیت به اهتزار درآمد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

در این مراسم سید صولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و امین توکلی‌زاده معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران حضور داشتند.

قرار بود آیین سوگواری «محرم شهر» با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا زاکانی شهردار تهران افتتاح شود که هیچکدام در این مراسم حضور پیدا نکردند.

منبع: ایسنا

506426