محرم شهر؛

همچون نگین انگشتری واژه «یاحسین» بر قلب پایتخت می‌درخشد

همچون نگین انگشتری واژه «یاحسین» بر قلب پایتخت می‌درخشد،‌ رنگ و بوی حسینی همه جای میدان آزادی را فرا گرفته،‌ مردم چنان با اشتیاق به این مکان آمده‌اند که انگار در خاک کربلا پا نهاده‌اند،‌ هر کسی به چیزی می‌نگرد، کشتی نجات در گوشه‌ای، انگشتره نگاشته شده با نام «حسین» و مشکی که یادآوری لب‌های تشنه اباعبدالله الحسین و ۷۲ تن از یاران باوفایش را می‌کند، همه بوی کربلا می‌دهند.
تصویر همچون نگین انگشتری واژه «یاحسین» بر قلب پایتخت می‌درخشد

به گزارش سایت خبری پرسون، رنگ قرمزی که فضای محرم شهر میدان آزادی را زینت بخشیده یادآوری خون‌هایی را برای مردم می‌کند که در کربلای سال ۶۱ هجری به زمین ریخته شد و چه زیباست این شب‌های محرم شهر، شب‌هایی که همه را به میدان آورده است.

چند شبی است که گوشه ای از قلب پایتخت به کشتی بزرگی تبدیل شده و عبارت «انّ الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» بر بالای آن چشم‌نوازی می‌کند،‌ محرم شهر با این کشتی بزرگ، جلوه‌هایی از عزاداری و سوگواری برای اباعبدالله‌الحسین (ع) در این میدان، به شیوه‌ای برای مردم بازگو می‌کند که انگار واقعه کربلا را در سال ۶۱ هجری قمری به چشم خود دیده‌اند.

هنگام گذر از میدان انقلاب به سمت میدان آزادی در تهران، اولین صحنه‌ای که مردم مشاهده می‌کنند برج آزادی است اما با چرخشی به دور میدان و درست در ضلع غربی، یک کشتی بزرگ با یادآوری روزهای سرخ در کربلا لنگر انداخته و خودنمایی می‌کند.

نزدیک کشتی می‌شوم کشتی «سفینه النجاة» حسینی که برگرفته از حدیث مشهور «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» است، غرق در افکار می‌شوم درست مانند اولین باری که چشمم به ضریح امام حسین افتاد. بغض گلویم را گرفت،‌ یکبار دیگر دلم برای کربلا تنگ شد اما زمانی که محرم شهر را دیدم انگار پای به کربلا گذاشته‌ام و در کنار ضریح امام حسین (ع) مشغل زیارت هستم.

گوشه دیگر میدان، یک مشک بزرگ با نوشته «یاابالفضل (ع)» و آب‌فشانی کنار آن که آبش رنگ و بوی خون می‌داد، نظرم را به خود جلب می‌کند نمادی دیدنی که یادآور رشادت‌های حضرت اباالفضل العباس (ع) و لب‌های تشنه همه دلاورمردان در روز عاشورا است. درست مثل همان مشک اصلی که در حرم حضرت عباس دیده‌ام. دلم دوباره هوای کربلا را کرد اما یادم آمد که اینجا تهران است و با این جلوه‌های زیبا انگار کربلا به تهران آمده است.

اغلب مردم از حال و هوای معنوی «محرم شهر» در میدان آزادی می‌گویند، حرف مشترک همه آنها این است که با دیدن کشتی و بین‌الحرمین نمادین در اینجا، دل‌شان هوای سیدالشهداء(ع) کرده و به یاد سفرشان به کربلای معلی افتاده‌اند، اشک می‌ریزند، دوباره همراه‌شان بعض می‌کنم و من اینجا با همه آنها یک وجه اشتراک دارم آن هم تجربه دیدن ضریح سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) است. دلم راهی کربلا شد و ویژگی‌های محرم هر چنان من را در محیط غرق کرده بود که حتی برای لحظاتی احساس می‌کردم که اینجا واقعا بوی کربلا می‌دعد.

کمی در بین الحرمین نمادین در قلب پایتخت قدم می‌زنم. مردمی را نگاه می‌کنم که در هر گوشه میدان آزادی با در دست داشتن دوربین عکاسی لحظاتی ناب از این واقعه را برای خود به ثبت می‌رسانند،‌ انگار که واقعا در بین‌الحرمین هستند و نمی‌خواهند لحظه‌ای از ثبت تصاویر آن غافل شوند.

اینجا هر شب برنامه‌های روی صحنه با مداحی و سخنرانی و ذکر مصیبت به یاد شهدای کربلا برگزار می‌شود،‌ در فضای صحنه این برنامه‌های معنوی و مذهبی، طرحی از یک انگشتر عقیق، منقش به نام مبارک «حسین» است و برنامه‌های سوگواری امام حسین (ع) بر روی این صحنه برگزار می‌شود. همه اینها دوباره دل‌ها را راهی کربلا می‌کند. انگار هر لحظه این صحنه‌آرایی با صحنه‌های کربلا به هم آمیخته شده است.

اجرای مداح‌های معروف، روضه‌خوانی و سخنرانی از دیگر برنامه‌های محرم شهر در میدان آزادی است که هر کدام از این برنامه‌ها نیز یادآوری خاطرات کربلا برای همه است، اجرای نمایش، تعزیه و نقالی نیز بر همه این برنامه‌ها نقش بسته است، در محرم‌شهر هنرهای آیینی عاشورایی جلوه ویژه‌ای به این برنامه‌ها داده تا همان روزها و شب‌های کربلا برای همه تداعی شود.

به گفته مصطفی زیبایی‌نژاد، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران «محرم‌شهر» کشتی سفینه‌النجاه حسینی امسال هم در میدان آزادی مستقر شده و پذیرای عموم مردم خواهد بود. این کشتی امسال در ابعادی بزرگتر و در حدود ۷۵۰ متر مربع ساخته شده تا افراد بیشتری بتوانند در آن حضور پیدا کنند. همچنین چایخانه حسینی مستقر در کشتی نیز فضای معنوی متفاوتی را فراهم کرده تا تداعی‌گر مراسم حضرت سیدالشهدا باشد.

این رویداد که سال گذشته برای نخستین بار به مدت ۲۰ شب همراه با استقرار کشتی «سفینه النجاه حسینی» در میدان آزادی برگزار شد، علاوه بر غرفه‌های متعددی از جمله صدور گذرنامه اربعین، خدمات اجتماعی، نمایشگاه ملزومات اربعینی و موکب‌های پذیرایی به ارائه خدمات به مردم پرداخت و در نهایت با برگزاری آیین بدرقه زائران اربعین به کار خود پایان داد و استقبال خوبی را شاهد بود.

برنامه‌های محرم شهر در میدان آزادی پایتخت

معاون امور اجتماعی و شهرداری تهران درباره برنامه‌های محرم شهر گفت: نمایشگاه ملزومات اربعینی همانند سال گذشته نیازمندی‌های شهروندان برای سفر به کربلای معلی را تامین می‌کند و موکب‌های حسینی نیز به پذیرایی از مهمانان محرم شهر می‌پردازند.

امین توکلی‌زاده یادآور شد: تلاش شد همه نیازمندی‌های تجهیزاتی و امکاناتی که یک زائر برای سفر به کربلای معلی در ایام اربعین نیاز دارد را در محرم شهر فراهم کرده و در دسترس مردم قرار گیرد. یکی از برنامه‌های نوآورانه امسال، برپایی خیمه «شهر کودکان حسینی» ویژه کودکان و نوجوانان است. همچنین جمعی از مداحان و سخنوران برجسته کشور و گروه‌های آیینی تعزیه و نمایش عاشورایی با حضور در صحنه محرم شهر به برپایی مجلس سوگ حسینی می‌پردازند.

وی با اشاره به زمان انتخاب برگزاری برنامه محرم شهر اظهار کرد: دهه اول بطور معمول هیات‌های اصلی شهر به اقامه عزاداری می‌پردازند و در دهه دوم هیات‌های خانگی به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین (ع) عرض ادب می‌کنند و بعد از این دو دهه، تا زمانی که زائران سیدالشهداء برای مراسم اربعین آماده شوند ما از این فرصت استفاده کرده تا مجلس عزای امام حسین (ع) را در زمانی برپا کنیم که به هیات‌های اصلی شهر و آیین‌های خانگی صدمه‌ای وارد نشود.

وی برگزاری شهر شهدا، رمضان شهر و برخی دیگر از آیین‌های اجتماعی و فرهنگی را از دیگر اقدامات مدیریت شهری برشمرد و به برگزاری رویداد محرم شهر در میدان آزادی اشاره کرد و گفت: ما تجربه متفاوتی را در محرم شهر داریم. سعی شد با خلق رویدادی دسترسی مردم با سلایق مختلف بیشتر باشد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه با اجرای رویداد محرم شهر، میدان آزادی شاهد صحنه‌های زیبایی از حضور خانواده‌ها در این مکان است، ادامه داد: یکی از جنبه‌های رویداد محرم شهر که در رسانه‌ها کمتر به آن پرداخته شده است موضوع حضور خانوادگی مردم در میدان آزادی است. اکنون بسیاری از خانواده‌ها که تا پیش از این به میدان آزادی نمی‌آمدند، با حضور در این مکان، اوقات فراغت خود را در سایه امنیت و برنامه‌های فرهنگی اجرا شده سپری می‌کنند.

«محرم شهر» از روز سه‌شنبه ۹ مرداد در میدان آزادی آغاز شده و تا ۲۳ مرداد از ساعت ۱۸ تا ۲۳ شب ادامه خواهد داشت.

منبع: ایرنا

740349