زوجینی که به دلیل مشکلات قید فرزندآوری را می زنند

دبیر ستاد ملی جمعیت با بیان اینکه ۵۰ درصد از ناباروری‌ها به دلیل تأخیر در فرزندآوری است، گفت: در بسیاری از ازدواج‌ها جوانان به علت مسائل مربوط به شغل، درآمد و تحصیلات فرزندآوری را به تأخیر می‌اندازند که این مسأله مشکلات خاص خود را در پی خواهد داشت.
تصویر زوجینی که به دلیل مشکلات قید فرزندآوری را می زنند

به گزارش سایت خبری پرسون، سید کاظم فروتن، دبیر ستاد ملی جمعیت عصر امروز در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته در قانون جوانی جمعیت، اظهار کرد: مردم گلایه‌های بسیاری از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دارند و بیشترین این انتقاد‌ها به وام‌های فرزندآوری و وام ازدواج بر می‌گردد.

وی افزود: سزارین یکی از مسائل مهم در قانون جوانی جمعیت است که به پیشگیری از آن توجه نشده است، نرخ سزارین در کشور ما ۵۴درصد از بارداری‌های زنان کشور را تشکیل می‌دهد این در حالی است که آمار‌های جهانی تنها ۲۰ درصد است.

دبیر ستاد ملی جمعیت با انتقاد از خودرو سازان در تحویل خودرو‌ها به خانواده‌ها، گفت: لازم است در این باره شفاف‌سازی‌هایی صورت بگیرد تا مشخص شود چرا به خانواده دارای شرایط، خودرو تحویل داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: ۵۰درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده است و دستگاه‌ها وظایف بسیاری دارند و نیمی از وظایف قانون برعهده وزارت بهداشت است که در کنار ما قرار دارد.

فروتن با نام بردن از دستگاه‌های پرتلاش در عرصه اجرای قانون جوانی جمعیت، گفت: وزارت بهداشت، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی برای اجرای قانون در کنار ما بیشتر از سایر دستگاه‌ها بوده‌اند.

دبیر ستاد ملی جمعیت ابراز کرد: ما تنها ۵سال فرصت داریم تا برای جبران نواقص فرزندآوری در کشور قدم‌هایی برداریم درست است تا بسته شدن پنجره جمعیتی در کشور ۲۰ سال فرصت داریم اما باید برنامه‌ریزی و اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی یادآور شد: یکی از اولویت‌ها در قانون، توجه به زنان دهه شصتی است تا بتوانند برای فرزندآوری اقدام کنند.

فروتن با انتقاد از عدم توجه به فرزندآوری از سوی خانواده‌ها، عنوان کرد: در بسیاری از ازدواج‌های جوانان به علت شغل، درآمد و تحصیلات فرزندآوری به تأخیر می‌افتد این در حالی است که برخی از آن‌ها هیچ گاه صاحب فرزند نمی‌شوند.

وی ابراز کرد: اگر سری به مراکز ناباروری بزنید خواهید دید ۵۰ درصد از این زوجین نابارور به دلیل تأخیر در فرزندآوری با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

دبیر ستاد ملی جمعیت در پایان گفت: اغلب زوجین پس از ۶ سال اول زندگی تنها به یک فرزند اکتفا می‌کنند و با افزایش سن افراد ظرفیت فرزندآوری کاهش پیدا می‌کند، ما توصیه می‌کنیم فاصله سنی فرزند اول تا دوم همان ۲ سال باشد.

منبع: فارس

506084