به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از فوربس، نمایشگاه پرفروش آثار «یوهانس ورمیر» که چندی پیش در موزه ملی آمستردام واقع در هلند برگزار شد و کاملترین مجموعه از آثار خالق «دختری با گوشواره مروارید» را به نمایش گذاشته بود، عنوان پرطرفدارترین نمایشگاهی را به دست آورد که تاکنون در سال جاری میلادی برگزار شده است.
نمایشگاه «ورمیر» در موزه ملی آمستردام از دهم فوریه تا چهارم ژوئن برگزار شد. مسوولان موزه پس از پایان نمایشگاه اعلام کردند که ۶۵۰,۰۰۰ نفر از ۱۱۳ کشور از نمایشگاه بازدید کردند. پیشتر موزه ملی آمستردام این نمایشگاه را پربازدیدترین نمایشگاه تاریخ موزه معرفی کرده بود.
نشریه «گاردین» این نمایشگاه را «بیش از یک نمایشگاه و یک معجزه» توصیف کرده بود. در این نمایشگاه ۸۲ درصد از آثار هنری «یوهانس ورمیر»، نقاش نامدار هنری به نمایش گذاشته شده بودند. این نمایش هنری در حقیقت بزرگترین گردهمایی آثار «ورمیر» بود و در آن علاوه بر شاهکار «دختری با گوشواره مروارید»، برخی از آثار هنری این هنرمند که تاکنون به نمایش گذاشته نشده بودند نیز برای مردم نمایش داده شدند.
بلیتهای این نمایشگاه در عرض چند روز به طور کامل فروخته شدند. «یوهانس ورمیر» را اغلب برای خلق تابلوهای نقاشی با موضوعات زندگی روزمره طبقه متوسط جامعه میشناسیم. او در سال ۱۶۳۲ میلادی متولد و در سال ۱۶۷۵ میلادی درگذشت و کارنامه کوچکی از خود به جای گذاشت که از مشهورترین آنها «دختری با گوشواره مروارید» و «خدمتکار شیردوش» است. «ورمیر» مرموزترین هنرمند در بین نقاشان چیرهدست هلندی است؛ چراکه با وجود نقاشیهای مشهورش، هیچ اطلاعات شخصی از او وجود ندارد،
نه پرترهای، نه نامهای، نه دستنوشته یا خاطراتی. «دختری با گوشواره مروارید» مشهورترین تابلو نقاشی این هنرمند محسوب میشود. این نقاشی که با نام «مونالیزای شمال» هم شناخته میشود نماد سبکی به نام «ترونی» است. مهارت «ورمیر» در به تصویر کشیدن نور در نقاشیها در نحوه نگاه این دختر و بازتاب نور در گوشواره مروارید آن مشهود است.
بازدید ۶۵۰,۰۰۰ نفر از نمایشگاه «ورمیر»، رکورد بازدیدکنندگان سایر نمایشگاهها موزهها همچون نمایشگاه آثار «ماتیس» در «تیت مدرن» که در سال ۲۰۱۴، ۵۶۲,۶۲۲ بازدیدکننده جذب کرده بود را شکست.
با این حال آمار بازدید از نمایشگاه «ورمیر» از نمایشگاه آثار «لئوناردو داوینچی» که در سال ۲۰۲۰ در «لوور» پاریس برگزار شد و بیش از ۱.۰۷ میلیون بازدیدکننده داشت، کمتر است.
بر اساس اطلاعاتی که توسط «آرتنیوزپیپر» منتشر شده است، ۱.۷۳ میلیون، تعداد کلی بازدیدکنندگانی موزه ملی آمستردام در سال ۲۰۲۲ است. بر این اساس موزه ملی آمستردام در رتبه بیست و سوم فهرست پربازدیدترین موزهها جهان قرار میگیرد.
فهرست ۱۰ موزه هنری پربازدید جهان به این صورت است:
موزه لوور(با ۷.۷ میلیون بازدیدکننده در سال ۲۰۲۲)، موزههای واتیکان (با ۵ میلیون بازدیدکننده)، موزه بریتانیا در لندن(با ۴ میلیون بازدیدکننده)، «تیت مدرن» (با ۳.۹ میلیون بازدیدکننده)، موزه ملی کره در سئول(با ۳.۴ میلیون بازدیدکننده)، موزه اورسی در پاریس(۳.۳ میلیون بازدیدکننده)، گالری ملی هنر در واشنگتن دی سی(۳.۳ میلیون بازدیدکننده)، موزه هنر متروپولیتن(۳.۲ میلیون بازدیدکننده)، مرکز پمپیدو در پاریس(۳میلیون بازدیدکننده)، موزه هرمیتاژ(با ۲.۸ میلیون بازدیدکننده).
ارقام بازدید از موزهها عمدتاً منتشر نمیشوند و از اینرو هیچ رتبهبندی رسمی از ارقام حضور در نمایشگاه موزهها وجود ندارد؛ به همین دلیل سنجش نمایشگاههای پربازدیدتر از «ورمیر» دشوار میشود. مجموع ارقام بازدید از موزهها معمولاً به صورت سالانه محاسبه میشود، بنابراین هنوز مشخص نیست که آمار کلی بازدید موزهها در سال ۲۰۲۳ چگونه است. با این حال، برخی نمایشگاهها پر سر و صدای امسال هنوز به اتمام نرسیدهاند و محاسبه بازدیدکنندگان آنها ممکن نیست.
موزههای سراسر جهان هنوز در تلاشند تا رکود ناشی از همهگیری کرونا و ماههای تعطیلی را جبران کنند. نتایج تحقیقی که «انجمن موزههای آمریکایی» در ماه مارس و آوریل انجام داد، مشخص کرد که فقط یک سوم موزهها توانستهاند به شرایط پیش از همهگیری کرونا بازگردند.