خودروهای مذکور اواسط اردیبهشت ماه (۱۴۰۲/۲/۲۰) وارد بندر مذکور شده و هماکنون در دو انبار جداگانه (مسقف و سرباز) نگهداری میشوند.
همچنین مهلت اولیه توقف خودروهای مذکور در نیمه مردادماه (حدود یک ماه دیگر) به پایان خواهد رسید و بایستی از سوی گمرک این موضوع تعیین تکلیف شود.
با توجه به اینکه هنوز هیچ مرجع دولتی در مورد مجوز صادره برای ورود خودروهای مذکور شفافسازی نکرده است بهصورت مشخص نمیتوان زمان دقیق ترخیص خودروهای مذکور را اطلاعرسانی کرد اما برخی منابع معتقدند بهزودی تشریفات خروج خودروهای مذکور نهایی خواهد شد.
پیگیری ها نشان میدهد با وجود گذشت ۲ سال از اولین مجوز ورود خودروی خارجی به کشور کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه خودرو ترخیص شدهاند که هیچ کدام از این خودروها به مردم و خریدارانی که در سامانه وزارت صمت ثبتنام کردهاند تحویل نشدهاند. لازم به ذکر است ارزش خودروهای مذکور عمدتاً کمتر از ۲۰ هزار دلار است و ورود خودروهای بیش از ۴۰ هزار دلار ممنوع است.
با وجود این، مشخص نیست مجوز واردات خودروهای لوکس از برندهای مشهور خودروسازی با قیمت بالای ۴۰ هزار دلار چگونه صادر شده است، همچنین ابهام مهمی که در این خصوص وجود دارد و بانک مرکزی نمیتواند نسبت به آن بیتفاوت باشد بحث منشأ ارز خرید خودروهای مذکور است، یعنی حتی اگر مجوز ثبت سفارش خاص نیز صادر شده باشد بانک مرکزی باید حداکثر دقت را در مورد منشأ ارز خودروهای مذکور لحاظ کند و در این مورد شفافسازی کند.
بهعبارت سادهتر اگر ارز خودروهای مورد اشاره از بازار آزاد و غیرقانونی تهیه شده باشد عملاً قوانین پایه مثل مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مصوبات مربوط به نهادهای بالادستی دور زده شده است.