زندگی سالم تر با ظروف یکبار مصرف گیاهی

ظروف یکبار مصرف یکی از محصولاتی هستند که سالیان درازی است که افراد مختلف در سراسر جهان از آن‌ها استفاده می‌کنند و مصرف این ظروف به گونه‌ای تبدیل به یک عادت شده است. به همین دلیل تصور اینکه روزی از این ظروف استفاده نکنیم بسیار محال خواهد بود.
تصویر زندگی سالم تر با ظروف یکبار مصرف گیاهی

به گزارش سایت خبری پرسون، مصرف این ظروف کار افراد را بسیار راحت‌تر کرده، به همین علت این ظرف‌ها توانسته‌اند سالیان طولانی طرفداران زیادی داشته باشد و هر روز بر جمعیت این طرفداران افزوده می‌شود. ظروف یکبار مصرف انواع مختلفی دارد که استفاده از بعضی از آن‌ها خطرات جبران‌ناپذیری را به محیط زیست و سلامت انسان وارد می‌کند.

یکی از انواع این ظروف که طرفدار محیط زیست و سلامت انسان‌ها ، ظروف یکبار مصرف گیاهی است. فواید این ظروف به گونه‌ای بوده که می‌توان به جرئت بیان کرد که زندگی سالم‌تر فقط با ظروف یکبار مصرف گیاهی امکان‌پذیر خواهد بود. در ادامه پیک‌نیک برند در مورد این ظروف بیشتر صحبت و از تأثیرات آن بر روی زندگی و محیط زیست بیان خواهیم کرد.

آسیب به محیط زیست با استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

از شروع دهه پنجاه میلادی تا کنون بیش از ۹ میلیارد تن پلاستیک توسط بشر در سراسر دنیا تولید شده است که مقدار بسیار زیادی از این پلاستیک‌ها قابل بازیافت نبوده‌اند و تنها ۹ درصد از آن‌ها بازیافت شده‌اند. باید گفت که برای تجزیه این حجم از پلاستیک بیش از ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال زمان نیاز است. در صورتی که این مواد هم تجزیه گردند مقدار بسیار زیادی مواد سمی تولید شده و وارد چرخه محیط‌زیست می‌شوند که سلامت تمام جانداران را به خطر می‌اندازد.

ظرف پلاستیکی یکبار مصرف از مواد پلیمری تولید شده‌اند که در زمان تولید این محصولات و بعد از مصرف آن‌ها آلودگی‌های کربنی بسیاری تولید می‌شود. حال با این توضیحات مصرف این ظروف می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را به چرخه طبیعت وارد نماید. ظروف یکبار مصرف پلاستیکی تنها به طبیعت آسیب وارد نمی‌کند بلکه به دلیل ترکیبات شیمیایی این محصولات استفاده از آن‌ها برای نگهداری از مواد غذایی مخصوصا مواد داغ می‌تواند خطرات بسیار جبران‌ناپذیری را به سلامت بدن وارد نماید. این ظروف در مجاورت حرارت و موادغذایی داغ تجزیه می‌گردد و مواد سمی خطرناکی از خود تولید می‌کند. این مواد از طریق خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های داخل آن به بدن ما وارد می‌شود.

در بعضی از مشاغل استفاده از این ظروف لازم است و مصرف آن‌ها اجتناب‌ناپذیر بوده، اما در موارد بسیاری می‌توان از مصرف این ظروف خودداری کنیم و به دنبال یک جایگزین مناسب‌تر باشیم. به عنوان مثال می‌توانیم در بسیاری از مهمانی‌ها، مراسمات و پیکنیک‌ها از ظروف گیاهی سالم‌تر نظیر ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده کنیم و آسیب به محیط زیست و سلامت خود و سایر جانداران را به حداقل مقدار ممکن برسانیم.

زندگی سالم‌تر با ظروف یکبار مصرف گیاهی

همانگونه که از نام ظروف یکبار مصرف گیاهی مشخص است در تولید این محصولات از مواد اولیه گیاهی استفاده می‌شود. یکی از خاصیت‌های مواد پلاستیکی داشتن حالت ارتجاعی است که این ویژگی در کنار دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این مواد باعث شده که در تولید ظروف یکبار مصرف از آن‌ها استفاده نمود.

برخی از این ظروف حالت ارتجاعی داشته و انواع دیگر آن حالت ترد و شکننده دارند. پلیمرهای گیاهی از انواع مواد شکننده هستند، در ابتدا این پلیمرها به صورت شکننده و ترد بوده و بعد از طی مراحی در کارخانه با مواد دیگری نظیر گلوتن و موم ترکیب می‌شوند و همانند پلاستیک دارای خاصیت ارتجاعی خواهند شد. بعد از ارتجاعی شدن این مواد می‌توان به راحتی آن‌ها را داخل قالب ریخت و به شکل‌های گوناگون تبدیل کرد.

منشأ و مواد اولیه این پلیمرها از صفر تا صد تماما طبیعی بوده و از موادی نظیر گندم، ذرت، نیشکر و ... ساخته می‌شوند‌‌‌ به همین علت به محصول نهایی تولید شده ظروف یکبار مصرف گیاهی می‌گویند.

انواع ظروف یکبار مصرف گیاهی

معمولا پلیمرهای استفاده شده در ساخت ظروف یکبار مصرف گیاهی در دو نوع هستند که به شرح زیر می‌باشند:

ظروف یکبار مصرف گیاهی ساخته شده از قند

نوعی از این پلیمرها از قند ساخته شده‌اند و متداول‌ترین مواد به کارگرفته شده در ساخت آن‌ها، نشاسته ذرت، نیشکر یا کاساوا است. در مورد این مواد می‌توان گفت:

زیست تخریب‌پذیر هستند، این بدان معنا است که با روش‌های اصولی می‌توان آن‌ها را تجزیه کرده و به کمپوست تبدیل نمود.

استفاده از این ظروف یکبار مصرف گیاهی هیچگونه آسیبی به محیط زیست و سلامت بدن انسان وارد نمی‌کند.

مواد اولیه ساخت این ظروف در مجاورت دمای بالا و انواع چربی‌ها و در مقابل یخ‌زدگی تغییر ماهیت نداده و با غذا هیچ واکنشی نمی‌دهد، در نتیجه هیچگونه مواد سمی تولید نمی‌شود.

در ساخت این ظروف هیچگونه مواد کربنی و پتروشیمی استفاده نشده است‌.

در این نوع ظروف گیاهی دانه‌های ذرت را در مجاورت دی‌اکسید‌گوگرد قرار داده و آب داغ را نیز اضافه می‌نمایند و ذرت موجود را به پروتئین و فیبر تفکیک کرده و بعد از گذشت این مرحله تمام مواد را از نشاسته جدا می‌کنند و برای تشکیل زنجیره پلیمری نشاسته موجود را با انواع اسید ترکیب و در نهایت محصولی تولید می‌گردد که ویژگی و ظاهری همانند پلاستیک دارد.

ظروف یکبار مصرف گیاهی ساخته شده از هیدرومسی آلکانوات

نوع دیگر فیبر مورد استفاده در تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی هیدرومسی آلکانوات است. ماده اولیه ساخت این ظروف در نتیجه فعالیت میکروارگانیسم‌ها تولید می‌شوند که این مواد قادرند مواد آلی را به پلاستیک تبدیل نمایند. محصول تولید شده شباهت بسیار زیادی به پلاستیک دارد و تنها تفاوت آن‌ها عدم آسیب رساندن به طبیعت توسط این فیبرهای گیاهی بوده است.

مزایای استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی

استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی به طور چشمگیری باعث تولید کم‌تر گازهای گلخانه‌ای می‌شود در صورتی که استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی تولید این گازها را چندین برابر می‌کند. میزان کربن تولید شده در زمان تجزیه ظروف گیاهی بسیار کم بوده و تنها به اندازه میزان کربن استفاده شده در تولید این محصولات این گاز را آزاد می‌نمایند که طبق آمار اعلام شده ۲۵ درصد گاز کربن ناشی از تجزیه ظروف گیاهی کم‌تر از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بوده است.

ظروف گیاهی یکبار مصرف عموما از مواد گیاهی تولید شده‌اند که این مواد اولیه به کار گرفته شده در ساخت این محصولات کاملا با بدن سازگار بوده و در مجاورت با مواد غذایی و حرارت هیچگونه مواد سمی تولید نمی‌کنند. در نهایت می‌توان عنوان کرد با استفاده از این ظروف یکبار مصرف گیاهی زندگی سالم‌تری خواهید داشت.

نتیجه گیری

استفاده از ظروف یکبار مصرف در نتیجه راحتی بیشتر در مهمانی‌ها و مراسم‌های مختلف روز به روز در حال گسترش است. این ظروف دارای انواع مختلفی است که می‌توان از ظروف یکبار مصرف گیاهی به عنوان سالم‌ترین نوع ظرف یکبار مصرف یاد کرد. این ظروف دوست‌دار طبیعت بوده و هیچگونه خطری برای سلامت افراد نخواهد داشت‌.

491391