به گزارش سایت خبری پرسون، واردات خودرو به ایران از سال ۹۷ به دلیل مشکلاتی مانند کمبود ارز ممنوع اعلام شد. اما از سال ۱۴۰۰ مجددا مطرح شد و آییننامه واردات خودرو سرانجام در شهریورماه ۱۴۰۱ نهایی و به وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد.
اخبار واردات خودرو امسال هم داغ بوده تا جایی که لایحه واردات خودروهای کارکرده زیر ۵ سال ساخت در ۲۸ خردادماه به تصویب مجلس رسید و اعلام شد همه میتوانند خودرو وارد کنند.
اما مخابره این اخبار در حالی است که در عمل اتفاق خاصی رخ نداده به طوری که بر اساس اعلام گمرک از حدود ۱۰۰۰ دستگاه خودروی خارجی که از بهمنماه امسال وارد گمرکات کشور شده ۲۴۱ دستگاه خودرو ترخیص شده و ۷۶۸ دستگاه در حال گذراندن مراحل ترخیص است. همه اینها در حالی است که در لایحه بودجه، واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان امسال پیشبینی شده است.
در مورد واردات خودرو، کارشناسان و فعالین بازار خودرو معتقدند به دلیل کاهش تولید و عرضه خودروهای داخلی، ورود خودروهای خارجی میتواند بازار خودرو در ایران را متعادل کند و جلوی افزایش بیشتر قیمتها را بگیرد. در این زمینه، موضع نمایندگان مجلس و وزارت صمت هم مثبت بوده است. چنانچه عباس علیآبادی، وزیر صمت چندی پیش اعلام کرد واردات از ابزارهای مدیریت بازار خودرو بهمنظور جلوگیری از رانت و انحصار است. اما به رغم موضع موافق مجلس و دولت، واردات خودرو به کُندی پیش میرود.
مشکل تامین ارز حل نشده است
درباره اینکه چرا روند واردات خودرو به کشور همچنان کُند است با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو صحبت کردیم. مهدی دادفر در این باره به همشهری آنلاین گفت: ما ابتدا باید شرایط را بسنجیم که در این زمینه اگر همه عوامل با جریان واردات خودرو همراه و هماهنگ شوند تا وقتی که بحث تخصیص بودجه به واردات خودرو از سمت بانک مرکزی حل نشود و منابع ارزی لازم تامین نشود واردات رخ نخواهد داد.
دادفر ادامه داد: در خصوص واردات خودروهای دست دوم، قانونگذاران در مجلس همت دارند که برای تعدیل قیمت خودرو و شکستن انحصار در بازار، واردات این خودروها انجام شود و در این زمینه هم قانون تصویب کردند که این دست اقدامات خیلی خوب است اما چند نکته بسیار مهم در این زمینه نادیده گرفته شده که مانع واردات خودرو است.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: اولین نکته این است که دستگاههای ناظر در بخش اجرا و دستگاههایی که میتوانند با بخشنامههایشان عملیات واردات را دچار اختلال کنند ۳۲ دستگاه هستند که باید در ابتدا این تعارض حل میشد.
دادفر ادامه داد: نکته مهم دیگری که در جریان واردات خودرو همچنان مغفول است مباحث مربوط به ضوابط آزمایشهای فنی بهخصوص در بخش واردات خودروهای دست دوم است. در بحث خودروهای صفر کیلومتر هم ما هنوز نتوانستیم کارهای واردات خودروهای با برندهای اول جهانی را انجام دهیم و مباحث همولوگیشن (تایید قطعات در خودرو و انطباق عملکرد آنها با مقررات و استانداردهای مربوطه) و سازمان ملی استاندارد معلق است.
نحوه عرضه و فروش خودروهای خارجی مبهم است
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه تا مشکل تامین ارز و مباحث فنی مربوط به استاندارد حل نشود نباید توقع واردات خودرو داشت، افزود: اگر از همه این مشکلات و موانع بگذریم و فرض را بر این بگذاریم که خودروهای خارجی با قیمت مناسب وارد کشور شد، نحوه عرضه و فروش این خودروها مبهم است.
دادفر با انتقاد از اینکه نحوه عرضه خودروهای وارداتی به شدت دچار ابهام است، ادامه داد: این در حالی است که فروشندگان خودروهای چینی در کشور و خودروسازان بزرگ داخلی مانند سایپا و ایرانخودرو همچنان در نحوه فروش و عرضه دچار مشکل هستند و یک رویه واحد در این زمینه وجود ندارد.
دادفر با بیان اینکه برای حل یک مسئله تبلیغات و حرفدرمانی راه به جایی نمیبرد، گفت: هماهنگیهای لازم در بحث واردات خودرو در بعضی از جاهایی که تصمیمگیر هستند اصلا وجود ندارد و حتی مخالف آزادسازی واردات هستند و تا زمانی که این مباحث حل نشود واردات خودرو با روند کندی انجام خواهد شد.