علائمی که نشان می‌دهد اختلال خواب دارید

خواب ناکافی و بی‌کیفیت می‌تواند فشار خون طبیعی را در طول خواب شبانه مختل کند و منجر به افزایش فشار خون شود، فشار خون بالا یک ریسک فاکتور مهم برای سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی به شمار می‌آید.
تصویر علائمی که نشان می‌دهد اختلال خواب دارید

به گزارش سایت خبری پرسون، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد اگر در به خواب رفتن یا بیدار شدن مشکل دارید، صبح‌ها خیلی زود از خواب بیدار می‌شوید یا علائم دیگری از بی‌خوابی دارید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی باشید. این مطالعه خاطرنشان کرد این خطر معمولاً در افراد مسن بیشتر است.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد افرادی که دارای یک یا چند علامت بی‌خوابی هستند، در مقایسه با افراد بدون علائم، ۱۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی هستند. این تحقیق شامل بیش از ۳۱ هزار شرکت‌کننده با میانگین سنی ۶۱ سال بود که پیش از شروع تحقیق، هیچ سابقه سکته مغزی نداشتند و به طور متوسط ۹ سال تحت نظر بودند. از شرکت‌کنندگان پرسیده شد که چند وقت یک‌بار به سختی به خواب می‌روند، آیا در طول شب به طور منظم از خواب بیدار می‌شوند، آیا در بیدار شدن خیلی زود و ناتوانی در به خواب رفتن مجدد مشکل دارند یا خیر و اینکه چقدر در صبح احساس خواب‌آلودگی می‌کنند.

بر اساس پاسخ‌های شرکت‌کنندگان و دیگر اطلاعات موجود، محققان به این نتیجه رسیدند که افرادی که علائم بی‌خوابی، به‌ویژه بی‌خوابی شدید داشتند، در طول مطالعه بیشتر در معرض سکته مغزی بودند. در طی این مطالعه، متغیر‌هایی مانند مصرف الکل، سیگار کشیدن و سطح فعالیت بدنی نیز مورد بررسی قرار گرفتند.

پس از کنترل عواملی که در خطر سکته مغزی نقش دارند، محققان دریافتند افرادی که دارای پنج تا هشت نشانه از اختلال بی‌خوابی هستند، در مقایسه با افرادی که بی‌خوابی ندارند، ۵۱ درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند. افرادی که دارای یک تا چهار علامت بودند نیز در مقایسه با افرادی که هیچ علامتی از بی‌خوابی نداشتند، ۱۶ درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی بودند.

علائم بی‌خوابی شامل مشکل در به خواب رفتن، از خواب پریدن در طول شب، صبح خیلی زود بیدار شدن، احساس خواب آلودگی در طول روز، اضطراب، افسردگی و تحریک پذیری، مشکلات حافظه و تمرکز است.

خواب ناکافی و بی‌کیفیت می‌تواند فشار خون طبیعی را در طول خواب شبانه مختل کند و منجر به افزایش فشار خون شود. فشار خون بالا یک ریسک فاکتور مهم برای سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی به شمار می‌آید. بی‌خوابی و سایر اختلالات خواب بر سیستم گردش خون نیز تأثیر منفی دارند. در سایر تحقیقات نیز روابطی بین خواب ناکافی و اختلالاتی مانند دیابت، بیماری قلبی و زوال عقل گزارش شده است.

نتایج کلی تحقیقات نشان می‌دهد که بهبود کیفیت خواب از طریق درمان می‌تواند به کاهش این خطر کمک کند. مدیریت و درمان بی‌خوابی در سنین پایین‌تر یک راه مؤثر برای پیشگیری از سکته در سنین بالاتر است. به گفته متخصصان، رعایت بهداشت خواب، داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، راه‌های کلیدی برای کاهش تأثیر منفی اختلالات خواب، کاهش خطر سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی هستند.

داشتن حدود هفت ساعت خواب کامل در طول شب با کاهش میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.

به گفته متخصصان، گاهی اوقات افراد مدت زیادی‌ست که با اختلال خواب دست و پنجه نرم می‌کنند، اما فکر می‌کنند که این حالت طبیعی است؛ در صورتی که اینطور نیست و شما باید به دنبال درمان این موضوع باشید.

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توان علائم بی‌خوابی را مدیریت کرد؛ از جمله مصرف دارو، اما متخصصان معمولاً توصیه می‌کنند ابتدا یک گزینه غیردارویی را امتحان کنید. گاهی اوقات مراجعه به یک روانشناس یا تلاش برای درمان شناختی رفتاری، در درمان اختلالات خواب اثربخش است.

منبع: خبر آنلاین

490885