سیکل های قاعدگی نامنظم و خطر بیماری قلبی در زنان

محققان بیمارستان نانفانگ دانشگاه علوم پزشکی جنوبی چین دریافته‌اند که زنان با چرخه‌های قاعدگی نامنظم در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی هستند.
تصویر سیکل های قاعدگی نامنظم و خطر بیماری قلبی در زنان

به گزارش سایت خبری پرسون، به‌نوشته نشریه پزشکی مدیکال‌نیوز تودی؛ در این مطالعه که اخیراً در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده است، محققان داده‌های بیش از ۵۸ هزار زن بریتانیایی را تجزیه‌و‌تحلیل کردند.

در طول یک دوره پیگیری متوسط ۱۲ ساله، دانشمندان دریافتند که شرکت‌کنندگان با چرخه‌های قاعدگی کمتر از ۲۱ روز یا بیشتر از ۳۵ روز در مقایسه با زنان با چرخه قاعدگی منظم، ۱۹ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند.

محققان همچنین دریافتند که شرکت‌کنندگان در مطالعه با چرخه‌های قاعدگی کوتاه‌تر، ۳۸ درصد بیشتر در معرض خطر فیبریلاسیون دهلیزی یا ضربان قلب نامنظم بودند. خطر فیبریلاسیون دهلیزی در افرادی که دوره‌های قاعدگی طولانی‌تری داشتند، ۳۰ درصد بیشتر بود.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که افزایش خطرات بیماری‌های قلبی‌عروقی مستقل از سایر عوامل خطر، از جمله سیگار‌کشیدن، شاخص توده بدن (BMI)، سطح کلسترول، و سابقه قبلی فشار خون بالا یا دیابت نوع ۲ است.

اما سیکل قاعدگی نامنظم چیست؟ هر ماه، بدن یک زن دوره قاعدگی را پشت سر می‌گذارد. این چرخه دارای مراحل خاصی است که به بدن اجازه می‌دهد برای بارداری آماده شود.

یک چرخه قاعدگی طبیعی شامل موارد زیر است:

چرخه‌ای که در آن زن عادت ماهانه دارد، فاز فولیکولی که همزمان با قاعدگی شروع می‌شود، یعنی زمانی‌ که تخمک جدید شروع به بلوغ می‌کند. مرحله تخمک‌گذاری یعنی زمانی‌که تخمک بالغ‌شده آزاد می‌شود، فاز لوتئال که در آن تخمک بارورشده در پوشش رحم کاشته می‌شود. فاز لوتئال همچنین زمانی است که زنان ممکن است سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را تجربه کنند.

به‌طور متوسط، یک چرخه قاعدگی سالم حدود ۲۸ روز طول می‌کشد و بسته به فرد می‌تواند بین ۲۵ تا ۳۰ روز متغیر باشد.

چرخه قاعدگی نامنظم که از نظر پزشکی به‌عنوان الیگومنوره شناخته می‌شود، در صورتی رخ می‌دهد که این سیکل کمتر از ۲۴ روز یا بیشتر از ۳۸ روز طول بکشد.

برخی از دلایل چرخه قاعدگی نامنظم عبارتند از: بارداری، عدم تعادل هورمونی، استرس و مشکلات تیروئید، استفاده از داروهای خاص، ورزش بیش از حد و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS).

هنگامی که یک زن برای مدت طولانی چرخه قاعدگی نامنظم داشته باشد، ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های خاصی مانند پوکی استخوان، کم‌خونی فقر آهن و هیپرپلازی آندومتر (ضخیم‌شدن یا رشد بیش‌ازحد آندومتر یا پوشش داخلی رحم) در او افزایش یابد.

این اولین مطالعه‌ای نیست که سیکل‌های قاعدگی نامنظم را با خطر بالای بیماری‌های قلبی‌عروقی مرتبط می‌کند. تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که در زنان با رفتن به دوران یائسگی به‌دلیل کاهش میزان استروژن در بدن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی افزایش می‌یابد.

اکثر زنان نمی‌دانند که یک سیکل قاعدگی نامنظم می‌تواند چه تاثیری بر سلامت کلی آنها داشته باشد، بنابراین بحث در مورد آن با پزشک، بسیار مهم است.

بیماری قلبی‌عروقی عامل اصلی مرگ‌و‌میر در جهان است. در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۹.۱ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر بیماری‌ها یا حوادث قلبی‌عروقی، که شامل بیماری عروق کرونر، حمله قلبی، نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی می‌شود، جان خود را از دست دادند.

منبع: دویچه وله

487992