تعمیرات و بازرسی‌های مهم و معمول در سیستم‌ های چیلر

برخی مواقع امکان دارد چیلر در عملکرد خود با اشکالات و اختلالاتی رو به رو ‌شود. سرویس دستگاه به تشخیص سریع اشکالات پیش آمده کمک می کند و باعث صرفه جویی در هزینه های تعمیر چیلر و نگهداری آن در درازمدت می شود.
تصویر تعمیرات و بازرسی‌های مهم و معمول در سیستم‌ های چیلر

به گزارش سایت خبری پرسون، برخی مواقع امکان دارد چیلر در عملکرد خود با اشکالات و اختلالاتی رو به رو ‌شود. سرویس دستگاه به تشخیص سریع اشکالات پیش آمده کمک می کند و باعث صرفه جویی در هزینه های تعمیر چیلر و نگهداری آن در درازمدت می شود. به این منظور خوب است متقاضیان از خدمات مراکز معتبر کمک بگیرند. این مراکز با بهره گیری از وجود پرسنل ماهر و متخصص خود قادرند انواع خدمات برای سرویس، تعمیرات و بازرسی های مهم و معمول در سیستم‌ های چیلر را به متقاضیان ارائه دهند. در این فرصت می توانید اطلاعات مفیدی را درباره خدمات سرویس و نگهداری این دستگاه ها به دست آورید.

سرویس چیلر یعنی چه؟

امروزه جهت تامین سرمایش فضاهای مختلف مانند فضاهای مسکونی، صنعتی، تجاری و... از انواع چیلر استفاده می شود. تمامی اقداماتی که به منظور ارزیابی، برطرف کردن اشکالات اولیه و نگهداری از آنها صورت می ‌گیرد با خدمات سرویس این دستگاه ها در ارتباط است. سرویس دستگاه ها مانع از بروز اشکالات و خرابی های بزرگتر شده و در نتیجه از تحمیل هزینه‌ های سنگین به کاربران پیشگیری می ‌کند.

نحوه سرویس و نگهداری از انواع چیلر متفاوت است

چیلرها را می ‌توان به دو نوع دسته بندی کرد: جذبی و تراکمی. این دستگاه ها به لحاظ قطعات و عملکردی که دارند با یکدیگر متفاوتند. این موضوع باعث می‌ شود سرویس و نگهداری آنها نسبت به هم متفاوت باشد.

نگهداری از دستگاه ها تحت تاثیر عوامل گوناگون قرار دارد

نگهداری از انواع مدل های چیلر به مجموعه ‌ای از عوامل گوناگون بستگی دارد. سرویس کار موارد مختلفی را بررسی می کند تا اطمینان حاصل کند که تمامی قسمت های دستگاه از عملکرد درستی برخوردارند. نوع دستگاه مورد استفاده، ابعاد دستگاه، محل قرارگیری دستگاه و... از جمله عواملی هستند که در نحوه نگهداری و تعمیر دستگاه ها اثر می گذارند.

چک لیست سرویس چیلر

قبل از انجام عیب یابی چیلر می ‌بایست چک لیستی از اقدامات لازم آماده شود. کلیه امور مرتبط با بررسی انواع قطعات دستگاه، نیازهای تعمیراتی و محاسبه عملکرد درست دستگاه در این چک لیست مورد توجه قرار می ‌گیرد. در اینجا می توانید با بعضی از موارد مهم آن آشنا شوید که عبارتند از:

سنجش دما و فشار در بخش ‌های گوناگون دستگاه

بررسی قطعات مختلف دستگاه به صورت کامل

بررسی کلیه نقاط اتصالات الکتریکی

سنجش کارکرد و عملکرد تمامی اجزای دستگاه

اطمینان از سالم بودن عایق بندی های دستگاه

بررسی کیفیت و سختی آب ورودی

بررسی مقدار روغن کمپرسور

سنجش کیفیت آب از نظر تعادل شیمیایی ذرات

بررسی صحیح بودن تنظیمات دستگاه

بررسی لوله ها به لحاظ زنگ زدگی و خوردگی

بررسی ترموستات، پمپ ها و صافی ها

بررسی صداهای غیرعادی از پمپ ها و سایر بخش ‌ها

بررسی بروز نشتی در کلیه اتصالات، پمپ ها و شیرها

برای اطلاعا بیشتر به مقاله تعمیر و عیب‌یابی چیلر مراجعه فرمایید.

تعمیر چیلر

سرویس دوره ای دستگاه ها چه مزایایی در بر دارد؟

سرویس دوره ای دستگاه ها مزیت های زیادی را برای کاربران به ارمغان می آورد. موارد زیر به مزایای حاصل از ارائه این خدمات اشاره دارد:

باعث افزایش طول عمر دستگاه می شود

اشکالات و خرابی های دستگاه را مشخص می ‌کند

مانع از بروز مشکلات بزرگتر می شود

امکان بررسی همه جانبه دستگاه را فراهم می ‌کند

باعث صرفه جویی در هزینه های اولیه می شود

از هدر رفتن وقت جلوگیری می کند

رضایت خاطر و آرامش بیشتری را برای کاربران فراهم می کند

چه عواملی در قیمت گذاری خدمات موثر است؟

عوامل مختلفی در تعیین میزان هزینه سرویس چیلر دخالت دارد. به همین علت نمی ‌توان قیمت خدمات را به صورت دقیق برآورد کرد. برخی از عوامل موثر در قیمت گذاری این خدمات شامل موارد زیر می ‌شود:

نوع دستگاه (جذبی یا تراکمی)

برند دستگاه مورد استفاده

اندازه و ابعاد دستگاه

کاربرد دستگاه (خانگی یا صنعتی)

مقدار دستمزد سرویس کار

تعداد قطعات لازم جهت تعویض یا تعمیر

نیازمندی های مربوط به نگهداری و تعمیر دستگاه

سایر خدمات به طور مثال اسیدشویی و شارژ گاز

چند توصیه برای سرویس و نگهداری چیلر

بهتر است برنامه منسجم و زمان بندی شده ای برای سرویس و نگهداری دستگاه ها به کار گرفته شود. به عنوان مثال می ‌توان به نحوی برنامه‌ ریزی کرد که یک تکنسین حرفه ‌ای هفته ای یکبار از دستگاه بازدید به عمل آورد.

در شروع هر فصل باید به ارائه سرویس های لازم برای راه اندازی دستگاه توجه شود. انجام این سرویس ها در کارکرد مناسب دستگاه ها در طول فصل تاثیرگذار است.

کاربران می ‌توانند از مرکز ارائه دهنده خدمات سرویس و نگهداری چیلر تقاضا کنند که چک لیست کاملی را برای دستگاه مورد استفاده آنها آماده کند. موارد بااهمیت در هر بازدید باید در این چک لیست درج شود.

یکی از مسائلی که نباید مورد غفلت قرار گیرد سرویس های آخر فصل و تغییر مدار فن کویل هاست. موارد مذکور تاثیر بسزایی در سلامت انواع چیلر دارند.

برای بهره مندی از بهترین خدمات سرویس و نگهداری چیلر باید همیشه از مراکز باسابقه و معتبر در این زمینه کمک گرفت.

486866