آغاز فصل ثبت‌نام مدارس و دغدغه شهریه غیردولتی‌ها

خردادماه که فرا می‌رسد، در کنار بحث داغ امتحانات، ثبت‌نام در یک مدرسه خوب نیز دغدغه اولیا و دانش آموزان می‌شود؛ مخصوصا اگر این مدرسه خوب، یک مدرسه غیردولتی باشد در این راستا شاید اولین چیزی که به ذهن افراد می‌رسد، میزان شهریه‌اش است.
تصویر آغاز فصل ثبت‌نام مدارس و دغدغه شهریه غیردولتی‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، مدارس غیردولتی یا غیرانتفاعی، هزینه‌های خود را از طریق اخذ شهریه از خانواده‌ها تامین می‌کنند و در این ایام به دنبال یک رقابت جانانه سعی دارند تا با کنار زدن سایر رقبا به بیشترین سود برسند و در این راستا شهریه‌های چند میلیونی از اولیا طلب می‌کنند.

شاید برای برخی سوال باشد که چرا یک خانواده تصمیم می‌گیرد در ازای پرداخت شهریه‌ چند میلیونی، فرزندش را در یک مدرسه ثبت نام کند؟ جوابش مشخص است، تعداد دانش آموزان در کلاس‌های مدارس غیرانتفاعی کمتر و گاه حتی به تعداد انگشتان می‌رسد و این تعداد کم باعث می‌شود تا ارتباط بین معلم و دانش آموز بیشتر از کلاس مدارس چند ده نفره دولتی باشد.

همچنین ساعت پایان کلاس‌های مدارس دولتی با خانواده‌هایی که مادران آنها نیز شاغل هستند همخوانی ندارد، مدارس دولتی دو شیفته بوده و حوالی ساعت 12 شیفت صبح تعطیل و شیفت بعد از ظهر شروع می شود و کارمندان نمی‌توانند فرزندان خود را در وسط ساعت کاریشان تحویل بگیرند، بنابراین مدارس غیر دولتی را انتخاب می‌کنند که تا ساعت سه و گاهی بیشتر، بتوانند از بچه‌های آنها در مدرسه مراقبت کنند.

علاوه بر این مورد، یکی از ویژگی دیگر مدارس غیردولتی ارائه فوق برنامه‌های درسی و غیر درسی مختلف است، اما قطعا ارائه این بسته‌های رنگ و لعاب دار، رایگان نیست و هر مدرسه بنا به خدماتی که ارائه می‌دهد، پول خوبی هم دریافت می‌کند و شاید مهمترین تفاوت مدارس غیردولتی نیز همین باشد.

این روزها که بحث پیش ثبت‌نام در مدارس غیردولتی و شهریه نجومی آن‌ها مطرح است، دغدغه بزرگی برای اولیایی که فرزندانشان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند، ایجاد شده است. شهریه‌هایی که گاه تا سه برابر نیز افزایش یافته و بسیاری از اولیا را به سمت انتقال دانش آموزان از مدارس غیرانتفاعی به دولتی برده است.

هرچند هنوز خبر رسمی از شهریه‌های جدید مدارس غیردولتی انتشار نیافته، اما اغلب مدارس شهریه‌ها را افزایش داده و قیمت قطعی اعلام می‌کنند و برخی نیز علی الحساب دریافت می‌کنند اما قطعا شهریه جدید اعلامی از سوی آموزش و پرورش هم افزایشی خواهد بود و مسئله اصلی این است که چقدر افزایش می‌یابد؟ و اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه و احتمال اینکه با افزایش شدید قیمت شهریه‌ها بسیاری از خانواده ها فرزندان خود را از غیر دولتی به دولتی ببرند، آیا سیستم مدارس دولتی ظرفیت پذیرش دانش آموزان سرریز شده از غیر انتفاعی ها را دارد یا نه؟

شهریه مدارس غیردولتی خردادماه اعلام می‌شود

احمد محمود زاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، در آخرین اظهار نظر خود در گفت‌وگوی تلویزیونی، در خصوص افزایش شهریه مدارس غیر دولتی سال تحصیلی جدید، اظهار کرد که هنوز هیچ افزایشی در شهریه‌ها نداریم و اگر پیش ثبت نامی در حال انجام است با شهریه سال گذشته انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد که شهریه‌هایی که در حال حاضر از سوی مدارس اعلام می‌شود، غیر قانونی بوده و اجازه نخواهیم داد مدرسه‌ای بیشتر از شهریه مصوب دریافت کند. اولیای عزیز نیز می‌توانند درصورت مشاهده اعلام شهریه از سوی مدارس پیش از اعلام وزارتخانه، اعتراض خود را در سامانه mosharekat.ir ثبت کنند.

وی هم‌چنین اعلام کرد که شهریه مصوب مدارس غیردولتی اوایل خردادماه اعلام خواهد شد.

غلامرضا علیزاده، معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در نشست خبری اخیر خود اعلام کرده بود که تعداد ۷۷۴ هزار و ۵۷۰ نفر دانش آموز با احتساب مدارس پیش دبستانی و استثنایی در استان مشغول تحصیل هستند که ۱۳۲ هزار و ۵۵۹ دانش آموز معادل ۱۸.۱۹ درصد در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند.

طرح مجلس برای افزایش نظارت بر فعالیت مدارس غیردولتی

یکی از مباحث مهم در خصوص مدارس غیردولتی که این تعداد قابل توجه از دانش آموزان را در خود جای داده و روز به روز در حال افزایش درآمد و سود هستند، بحث نظارت بر عملکرد آن‌ها است.

در این راستا رضا حاجی‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: طرحی در رابطه با مدارس غیردولتی در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده که اکنون منتظر مطرح شدن آن در صحن مجلس هستیم.

وی می‌افزاید: بحث اصلی این طرح، شفاف سازی مدارس غیردولتی در زمینه دریافتی‌ها است و باید این مبالغ پرداختی به معلمان، بیمه و ... به صورت کاملا شفاف مشخص شوند و در واقع طرحی به نفع معلمان است.

وی با بیان این‌که این طرح نوعی نظارت بر دریافت شهریه مدارس است، ادامه می‌دهد: امیدواریم این طرح به صحن بیاید و تبدیل به قانون شود که به نوعی چتر حمایتی برای کسانی است که در مدارس غیردولتی کار می‌کنند تا فشار به مردم نیاید.

حاجی پور یادآور می‌شود: کمیسیون کارش را در این رابطه انجام داده و این طرح در لیست انتظار صحن است.

وی در رابطه با مطرح شدن شهریه‌های بالای مدارس غیردولتی، اظهار می‌کند: بحث شهریه بالا نه تنها در تبریز بلکه در تمامی نقاط کشور مطرح است و باید کنترل شود. در این رابطه معاونت مشارکت‌های مردمی در ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها فعال است که اولیا می‌توانند شکایات خود را در رابطه با وضعیت مدارس غیردولتی به آن مطرح کنند.

وی با اشاره به افزایش هزینه نگهداری مدارس غیردولتی بنا بر تورم، تاکید می‌کند: شهریه‌ها باید بر اساس راستی آزمایی و هزینه‌های واقعی مشخص شود. این‌که هر مدرسه‌ای یک رقم اعلام کند، صحیح نیست و باید مراجع نظارتی از جمله ادارات کل آموزش و پرورش‌ مراکز استان‌ها و مراکز نظارتی وزارتخانه جهت کنترل شهریه‌ها ورود کنند با این حال گاها برخی از این مدارس غیردولتی حمایت می‌شوند.

شفاف سازی دریافتی مدارس غیردولتی در دستور کار

حامد صبوری، مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص نگاه دولت سیزدهم به بحث مدارس غیردولتی، می‌گوید: عزم مسئولان وزارتخانه به ویژه سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در دولت سیزدهم بر این بود که شهریه و برنامه‌های مدارس غیردولتی، شفاف شده و از یک نرخ معمولی برخوردار باشند.

وی می‌افزاید: دولت سیزدهم در راستای شفاف سازی برنامه‌های مدارس غیردولتی بر رعایت الگوی قیمت گذاری شهریه مدارس تاکید دارد؛ به این صورت که مدارس بر اساس شاخص‌های کمی و کیفی از جمله تعداد نیروی انسانی، فضای در اختیار، فوق برنامه‌ها، رضایتمندی و ... بررسی می‌شوند و بر اساس آن نرخ گذاری می‌شوند و هر مدرسه نرخ مخصوص به خود را دارد.

وی ادامه می‌دهد: الگوی نرخ گذاری مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ اعلام شده ولی هنوز نرخ مصوبی برای مدارس اعلام نشده و روند آن در حال طی شدن است. وزارتخانه، پایبند به این نرخ گذاری است و اگر خلاف این وجود داشته باشد و مدارس از نرخ مصوب، تخطی کنند، قطعا از آن جلوگیری می‌شود که در این راستا نمونه‌های برخورد با تخلفات نیز وجود دارد.

صبوری خاطرنشان می‌کند: به برقراری شفافیت در نرخ گذاری‌های سال تحصیلی جدید اصرار داریم تا شهریه‌ها بر اساس یک نرخ معقول محاسبه شود تا در کنار تداوم فعالیت مدارس، هزینه‌های بیشتری بر خانوادها تحمیل نشود.

نرخ‌هایی که اکنون از سوی برخی مدارس غیردولتی اعلام می‌شود فقط رقم‌های ذهنی بوده و قطعی نیست

وی تاکید می‌کند: نرخ‌هایی که اکنون از سوی برخی مدارس غیردولتی اعلام می‌شود فقط رقم‌های ذهنی بوده و قطعی نیست و نرخ واقعی بعد از تصویب در شورای نرخ گذاری مشخص خواهد شد؛ در این راستا اولیای عزیز باید صبر کنند تا نرخ‌ها قطعی شوند.

عزم جدی دولت سیزدهم برای تقویت مدارس دولتی

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص تقویت مدارس دولتی، می‌گوید: امیدواریم با تلاش و همت دولت سیزدهم، مدارس دولتی کشور به آنچنان سطحی از نظر کیفی و کمی برسند که اولیای عزیز، دغدغه‌ای در خصوص ثبت‌نام فرزند خود در مدارس نداشته باشند.

مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر این‌که تقویت مدارس دولتی یکی از وظایف وزارت و حاکمیت است، می‌افزاید: هرچند که برخی مدارس دولتی کشور دارای کیفیت بالایی هستند ولی امیدواریم تمامی مدارس ایران اسلامی از سطح کمی و کیفی بالایی برخوردار باشند تا دغدغه‌ای برای اولویت در خصوص نام نویسی فرزند خود نداشته باشند.

486420