ساخت سالانه ۴۰ مدرسه بزرگ مقیاس تا پایان برنامه هفتم

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور، با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص ساخت ۲۰۰ مدرسه بزرگ مقیاس تا پایان برنامه هفتم توسعه، اعلام کرد که بر این اساس سازمان نوسازی مدارس پس از تصویب و قانونی شدن برنامه هفتم مکلف به ساخت سالانه ۴۰ مدرسه بزرگ مقیاس است تا اینگونه طی پنج سال به این تکلیف قانونی عمل کند.

تصویر ساخت سالانه ۴۰ مدرسه بزرگ مقیاس تا پایان برنامه هفتم

به گزارش سایت خبری پرسون، مجید عبداللهی در خصوص یکی از مصوبات مجلس شورای اسلامی در خلال بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه مبنی بر ساخت ۲۰۰ مدرسه بزرگ مقیاس از محل مولدسازی املاک مازاد و فضاهای نیازمند تخریب و مشارکت‌های اجتماعی، اظهار کرد: در این دولت و طی یک سال گذشته تغییر رویکردی در مدرسه سازی رخ داده است که طبق آن مدرسه دیگر به شکل ماهوی خود محدود به دیوار و حصار نیست که دانش آموزان آن مدرسه فقط در حد محیط مدرسه با هم در ارتباط باشند.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد فعلی ما این است که مدارس آینده ما کانون تربیتی یک محله و بعضا شهر هستند، عنوان کرد: این مدارس ایفا گر نقشی در قالب یک باشگاه اجتماعی هستند و از همه مهمتر این مدارس خانواده محورند.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور، یادآور شد: قبلا مجتمع آموزشی را فقط برای دانش آموزان می‌ساختیم اما طبق این تغییر رویکرد دیگر ما مدرسه را فقط برای آموزش دانش آموزان نمی‌سازیم چراکه مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محله است و ارکان مجتمع آموزشی نیز به محله وصل می‌شود.

وی با ذکر مثالی توضیح داد: برای مثال سالن ورزشی و مسجد مجتمع آموزشی وصل به محله است. از صبح تا زمان اذان در مجتمع بسته است و بچه‌ها درس می‌خوانند اما به هنگام اذان مردم محله نیز می‌توانند وارد شوند و از مسجد مجتمع آموزشی بهره‌ببرند و یا اینکه سالن ورزشی آن مخصوص به دانش آموزان نیست و مردم محله نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

عبداللهی با اشاره به اینکه ساخت مدارس جدید با رویکرد یاد شده رخ می‌دهد، افزود: گرچه در حال حاضرتمامی مدارسی که در دستور ساخت داریم با چنین رویکردی ساخته می‌شوند اما برنامه هفتم نیز این موضوع را برایمان تکلیف کرده است. در مجلس مصوب شد که تا پایان برنامه هفتم توسعه یعنی طی پنج سال ۲۰۰ مدرسه بزرگ مقیاس با چنین رویکردی بسازیم در همین راستا باید پس از تصویب برنامه، سالی ۴۰ مدرسه بزرگ مقیاس بسازیم تا طی پنج سال ۲۰۰ مدرسه با این شرایط ساخته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در ساخت تمامی مدارس رویکرد "مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محله" را در نظر گرفتیم چراکه این امر رویکرد بنیادین آموزش و پرورش است اما عمدتا مدارس متوسط ساخته‌ایم. طبق برنامه هفتم باید ساخت مدارس بزرگ مقیاس را هم به این سمت جهت ‌دهیم که با این چارچوب ساخته شوند.

منبع: مهر

547797