ظرفیت تولید کارخانجات شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در سال ۱۴۰۲ افزایش می یابد

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور سه معدن سنگ آهن شامل؛ معدن سنگ آهن گلالی واقع در روستایی به همین نام در شهرقروه استان کردستان، معدن سنگ آهن شهرک واقع در استان کردستان شهر بیجار، و معدن سنگ آهن باباعلی واقع در استان همدان جاده همدان به سنندج دارد که با برنامه و هدف گذاری خوبی در حال استخراج از این محدوده‌های معدنی است.
تصویر ظرفیت تولید کارخانجات شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در سال ۱۴۰۲ افزایش می یابد

به گزارش سایت خبری پرسون، مهندس پرویز پوری معاونت معدنی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در گفتگو اختصاصی با خبرنگار پرسون با بیان اینکه شرکت صبانور بزرگترین تولید کننده سنگ آهن ، کنسانتره و گندله در غرب کشور محسوب میشود، افزود:شرکت صبانور به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده سنگ آهن غرب کشور، حرکت خود را به سوی توسعه صنایع معدنی در پهنه‌های غربی ایران شتاب بخشیده است و جایگاه مهمی در اکتشاف و استخراج سنگ آهن در مناطق و استان‌های غربی کشور دارد و امیدواریم با توجه به تکمیل زنجیره تولید در این مناطق،ظرفیت تولید کارخانجات شرکت توسعه و معدنی صبانور در سال ۱۴۰۲ افزایش چشمگیری یابد.

وی افزود:صبانور سه معدن سنگ آهن شامل؛ معدن سنگ آهن گلالی واقع در روستایی به همین نام در شهرقروه استان کردستان، معدن سنگ آهن شهرک واقع در استان کردستان شهر بیجار، و معدن سنگ آهن باباعلی واقع در استان همدان جاده همدان به سنندج دارد که با برنامه و هدف گذاری خوبی در حال استخراج از این محدوده‌های معدنی است.

وی با ارائه آماری از اکتشافات معدن سنگ آهن بابا علی در استان همدان گفت: معدن بابا علی ۴ میلیون تن ذخیره آهن دارد و سالانه ۷۵۰ هزار تن استخراج از آن صورت میگیرد که ۲۴۰۰ میلیون تن باطله برداری است که عملا باطله برداری خود شرایط کار را سخت کرده است.

وی افزود: دیگر معدن متعلق به شرکت صبا نور ،معدن شهرک است که بزرگ ترین واحد تولید کنسانتره سنگ آهن در کردستان محسوب میشود که سالانه یک میلیون تن کنسانتره سنگ آهن در آن تولید می شود. که ذخیره شناسایی شده سنگ آهن در این معدن ۴۴ میلیون تن است که سالانه حدود ۲ میلیون تن از آن استخراج می شود.

وی خاطر نشان کرد:مجتمع معدنی شهرک در استان کردستان شهرستان بیجار گنج نهفته در دل کوه‌های شهرستان بیجار در استان کردستان امروزه به مدد تکنولوژی‌های نوینی که شرکت صبا نور به میدان آورده است، همانطور که گفته شد ۲ میلیون تن آهن استخراج میکنیم این درحالی است در محدوده معدنی شهرک ۲۵۰۰۰ متر حفاری اکتشافی انجام داده و امسال به لطف خدا و زحمات همکاران در شرکت صبا نور ۲۰۰۰۰ متر حفاری دیگر در این محدوده معدنی انجام خواهد گرفت.

معاون معدنی صبانور اظهار داشت: با توجه به میزان استخراج سالانه و میزان ذخیره کشف شده تا بیش از۲۰ سال آینده می توان از این معدن ماده معدنی استخراج کرد و به واسطه این استخراج، تولید در این منطقه رونق گرفته و افراد زیادی هم مشغول به کار شده اند.

وی با اشاره به یکی دیگر از معادن شرکت صبا نور به نام گلالی واقع در استان کردستان افزود: معدن سنگ آهن گلالی در استان کردستان از دو تا آنالومی تشکیل شده است که در دو زمینه استخراج و اکتشاف در این معدن شرکت صبانور مشغول فعالیت است که ۱۸ میلیون تن ذخیره معدنی سنگ آهن این محدوده است که تاکنون ۶۲۵ هزار تن سنگ آهن استخراج و به همین میزان نیز باطله برداری صورت گرفته است.

مهندس پوری افزود: در مجموع در کل معادن ۶۶ میلیون تن ذخیره قطعی آهن وجود دارد که سالانه از ۳ تا معادن سه میلیون و چهارصد هزار تن استخراج می شود که در نهایت ۲۹۰۰ تن برای کارخانه کنسانتره آهن ارسال میشود.

وی با بیان اینکه در سال رونق تولید برنامه خوبی برای افزایش برنامه اکتشاف و حفاری و استخراج در معادن شرکت داریم، افزود: از آنجا که شرکت صبا نور تکمیل زنجیره ارزش را تا مرحله فعالیت صنعتی و فرآوری ماده معدنی سنگ آهن تا تولید کنسانتره و گندله در دست اجرا دارد، درصدد هستیم ظرفیت تولید کارخانجات صبانور افزایش یاید همانطور که در برنامه های توسعه و کارنامه این شرکت این مهم دیده شده است و ان شالله در سال ۱۴۰۲ که سال رشد تولید است رونق و رشد آن را شاهد خواهیم بود.

گفتنی است محصولات تولیدی توسط شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور عبارتند از:

• سنگ‌آهن :

معادن در دست این شرکت معدن بابا علی، معدن شهرک و معدن گلالی می‌باشد.

• کنسانتره آهن:

برای استفاده از معادن شهرک کردستان که دارای ذخایر آهن عیارهای متفاوتی بوده است، احداث کارخانه کنسانتره آهن با ظرفیت یک میلیون تن در دست اقدام قرار گرفت. این طرح در دو فاز در دستور کار قرار گرفت. در ابتدای سال ۱۳۹۲ تولید آزمایشی کنسانتره فاز اول شروع شد. فاز دوم در بهمن ماه ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید.

• گندله:

برای سودآوری هرچه بیشتر شرکت و کامل نمودن چرخه تولید، کارخانه تولید گندله احداث گردید. این کارخانه با ظرفیت ۵۵۰ هزار تن در حال بهره‌برداری می‌باشد

486285

مطالب مرتبط