معاون وزیر میراث فرهنگی:

رونق اقتصاد هنر در دستور کار وزارت میراث فرهنگی است

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور گفت: رونق کسب‌وکار و اقتصاد هنر مسئله دیگری است که در وزارتخانه به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است تا از این طریق بتوانیم علاوه بر زنده نگه‌داشتن هنر در عرصه‌های مختلف، قدردان تلاش‌ها، ممارست و زحمات ارزشمند هنرمندان باشیم.
تصویر رونق اقتصاد هنر در دستور کار وزارت میراث فرهنگی است

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر علی دارابی در آیین ملی نکوداشت پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس خوشنویسی و میراث مکتوب که امروز شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: مردم قزوین با تقدیم شهدایی شاخص در سال‌های دفاع مقدس و پرورش و معرفی بزرگانی در علم و کلام همچون علی‌اکبر دهخدا و علامه رفیعی پیشینه‌ فرهنگی قابل توجهی را از خود به ثبت رسانده‌اند.

وی ادامه داد: استاد میرعماد با هنر خود قزوین را به پایتخت بزرگ خوشنویسی ایران بدل کرده و آنچه حاصل هنر خوشنویسی است منظومه فکری و تفکر خالق آن اثر است و تجلی آن در فرهنگ ایرانی اسلامی و میراث ناملموس زمانی حائز اهمیت است که همچون چراغی روشن برای ترسیم مسیر آینده تمدنی ایران اسلامی عمل کند.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: خوشنویسی الگوی ارزشمندی برای تحقق هنر مبتنی بر تلاش نیاکان و هنرمندان بزرگ ایرانی است که با ابداع خط نستعلیق ستاره‌ای درخشان را در تاریکی آسمان هنر عرضه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: افتخاری بزرگتر از اینکه هنر خوشنویسی به ثبت جهانی یونسکو رسیده وجود ندارد. ارزش خوشنویسی تنها از جهت میراث گذشتگان بودن، نیست بلکه این هنر بیرق خواستن و توانستن ایرانیان برای اعتلای فرهنگ ایرانی و نوزایی هنر و فرهنگ مبتنی بر سنت‌های کهن را در جهان برافراشته نگاه داشته است.

دارابی گفت: این پرچمداری از آن رو حائز اهمیت است که نسل امروز با گفتمان تسلط بر جهان روبه‌روست که در تلاش است تا سنت و میراث گذشتگان را به حاشیه برده و ادبیات جدید خود را در جهان گسترش دهد اما ما با ثبت ۲۶ اثر میراثی در فهرست میراث ناملموس دنیا در پی آن هستیم که آثار فرهنگی ایران را جهانی کرده و تمام جهان را پاسدار این هنر و ارزش‌های آن قرار دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر برگزاری مراسم بزرگداشت و پاسداشت و تجلیل از هنرمندان، آنچه برای مانایی هنر ارزشمند است؛ تداوم پیوند حلقه استاد و شاگردی و تربیت نسل جوان با انگیزه است که باید در کارگاه‌های آموزشی و مدارس به صورت سازمان یافته صورت گیرد.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در پایان بیان کرد: رونق کسب‌وکار و اقتصاد هنر مسئله دیگری است که در وزارتخانه به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است تا از این طریق بتوانیم علاوه بر زنده نگه‌داشتن هنر در عرصه‌های مختلف، قدردان تلاش‌ها، ممارست و زحمات ارزشمند هنرمندان باشیم.

منبع: ایسنا

486084