به گزارش سایت خبری پُرسون، با هدف ارتقای مهارتهای راهبردی مدیران و کارشناسان برای مدیریت ارتباطات در فضای مجازی، کارگاه تخصصی «مدیریت ارتباطات راهبردی در عصر هوش مصنوعی» ویژه روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. در این رویداد مهم که پنجشنبه دهم مهرماه ۱۴۰۴ برگزار گردید، دکتر حمید شکریخانقاه بر ضرورت استفاده راهبردی از ابزارهای هوش مصنوعی برای طراحی کمپینهای ارتباطی، رسانهای و تبلیغاتی هدفمند و ترسیم نقشهراه ارتباطات راهبردی سازمان برای آیندهای موفق تأکید کرد.
دکتر شکریخانقاه در این سمینار آموزشی بر راهبردی عمل کردن در فضای مجازی تأکید کرد و گفت:پرسش کلیدی این است که آیا سازمان شما برای مدیریت ارتباطات در فضای مجازی، به اندازهٔ کافی راهبردی عمل میکند؟ دیگر زمان آزمایش و خطا گذشته است.
وی با اشاره به تراکم اطلاعات و محتوا در رسانههای اجتماعی، ابزارهای هوش مصنوعی (AI) را بهعنوان موتور محرکهٔ جدید برای تحول کامل مسیر ارتباطی سازمانها معرفی کرد.
این مدرس دانشگاه، نحوهٔ بهکارگیری هوش مصنوعی در روابط عمومی را دگرگونکننده دانست و گفت: ما باید طراحی کمپینهای ارتباطی و تبلیغاتی برتر با هوش مصنوعی را بیاموزیم و نحوهٔ بهکارگیری ابزارهای AI برای شناسایی ترندها، تحلیل احساسات مخاطبان و تدوین محتوای خلاقانه که بهترین نتایج را تضمین کند، در برنامههای ارتباطی مد نظر قرار دهیم.
نویسندهٔ کتاب برنامهریزی ارتباطی در روابط عمومی، ترسیم نقشهراه ارتباطات سازمان را از الزامات سازمانی مدیران دانست و گفت: مدیران باید چارچوبی جامع برای استفاده از هوش مصنوعی در پیشبینی بحرانهای احتمالی و برنامهریزی ارتباطات راهبردی بلندمدت طراحی و ارائه کنند.
مشاور عالی ارتباطات راهبردی در بخش دیگری از این کارگاه، بر اهمیت هدفمندسازی و جذابسازی پیامها تأکید کرد و خاطرنشان ساخت:
متخصصان روابط عمومی باید چگونگی استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی را برای تنظیم پیامهایی بیاموزند که کاملاً هدفمند بوده و حداکثر گیرایی را در میان گروههای مختلف مخاطب داشته باشند.
وی در ادامه، با اشاره به ترافیک بالای محتوا، متمایزسازی صدای سازمان در ترافیک رسانهای را چالشی حیاتی خواند و تکنیکهای نوآورانه با تکیه بر ابزارهای AI را برای متمایز ساختن پیام سازمان در میان انبوه محتوای موجود در رسانههای اجتماعی تشریح کرد.
این مدرس دانشگاه همچنین به تشریح راهبردهای کلیدی در حوزهٔ برندینگ هوشمند پرداخت و بر ضرورت بهرهگیری از هوش مصنوعی در تبلیغات تأکید کرد.
وی گفت: استراتژیهایی که از طریق کمپینهای تبلیغاتی هوشمند و دادهمحور، برندینگ سازمان را به اوج میرسانند و اثربخشی سرمایهگذاری تبلیغاتی را به حداکثر میرسانند، باید در کانون توجه مدیران قرار گیرند. این رویکرد تضمین میکند که هر پیام تبلیغاتی، با دقت بالا به مخاطب هدف ارسال شود.
حمید شکریخانقاه در پایان، برگزاری این نشست را «فرصتی مغتنم» خواند تا در کنار مدیران و کارشناسان روابط عمومی راهآهن، به ارتقای مهارتهای تخصصی آنان برای ترسیم نقشهٔ راه آیندهٔ ارتباطات کمک کند. این کارگاه تأکید کرد که در عصر هوش مصنوعی، موفقیت در روابط عمومی و مدیریت رسانه نیازمند اتخاذ یک استراتژی ارتباطات نوین است که بر تحلیل دادهها و ابزارهای هوشمند استوار باشد.
منبع: پُرسون