جنون میم کوین‌ها بیت کوین را فلج کرد! ماجرا از چه قرار است؟

در ۲۴ ساعت گذشته، بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در جهان، دو بار برداشت‌های بیت کوین را به حالت تعلیق در آورده است.

تصویر جنون میم کوین‌ها بیت کوین را فلج کرد! ماجرا از چه قرار است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در تاریخ ۷ می، بایننس، با اشاره به ازدحام در شبکه، تراکنش‌های بیت کوین را به حالت تعلیق درآورد و اظهار داشت که در حال کار بر روی اصلاح این مشکل است. چند ساعت بعد، این شرکت گزارش داد که معاملات دوباره از سر گرفته شده‌اند.

با این حال، امروز ۸ می، بایننس دوباره برداشت‌های بیت کوین را به دلیل حجم زیاد تراکنش‌های معلق متوقف کرد و گفت که افزایش اخیر کارمزدهای شبکه بیت کوین را پیش‌بینی نمی‌کرد. پس از مدتی، این شرکت اعلام کرد که برداشت بیت کوین در این صرافی از سر گرفته شده و این تراکنش‌های معلق، اکنون با کارمزد بالاتر جایگزین شده‌اند. این صرافی همچنین گفته که به دنبال ادغام شبکه لایتنینگ بیت کوین است تا به پردازش تراکنش‌ها کمک کند.

به گفته کارشناسان، افزایش استفاده از تپ‌روت (Taproot) و ایجاد کتیبه‌های Ordinals (توکن‌های NFTمانند در بلاکچین بیت کوین)، رشد تراکنش‌های BRC-20 و همچنین، جنون میم کوین‌ها، شبکه بیت کوین را تحت فشار قرار داده و باعث شده که کارمزدهای تراکنش سر به فلک بکشد و ممپول (mempool) مسدود شود. ممپول نوعی اتاق انتظار و فضایی برای ذخیره تراکنش‌های پردازش‌نشده است.

افزایش استفاده از تپ روت بیت کوین

بر اساس داده‌های BitInfoCharts، میانگین کارمزد تراکنش‌های بیت کوین در حال حاضر ۱۹٫۲ دلار یا ۰٫۰۰۰۶۸ BTC است. افزایش تقاضا در شبکه حتی باعث شده که برای اولین بار از سال ۲۰۱۷، کل کارمزدهای هر بلاک به طور موقت از پاداش بلاک، یعنی ۶٫۲۵ BTC فراتر رود. در همین حال، به گزارش Mempool Space، تعداد تراکنش‌های معلق در زمان نگارش این خبر، برابر با ۴۵۹،۳۴۱ تراکنش است.

در این میان، افزایش ناگهانی کارمزد تراکنش‌های بیت ‌کوین و تراکنش‌های تأییدنشده در این شبکه، باعث ایجاد نگرانی‌هایی هم در مورد احتمال انجام حمله منع سرویس (DoS) به این بلاکچین شده است. با این حال، برخی از تحلیلگران و مفسران به سرعت این ادعاها را رد کردند و گفتند که علت این موضوع، افزایش تقاضا است، نه حمله از پیش برنامه‌ریزی شده به شبکه.

با وجود افزایش فعالیت‌ها در شبکه بیت کوین، قیمت BTC در ۲۴ ساعت گذشته شاهد افت قابل‌توجهی بوده است. بر اساس داده‌های بازار، بیت کوین در حال حاضر در محدوده قیمتی ۲۸،۱۸۵ دلار معامله می‌شود که نزدیک به ۳ درصد نسبت به روز گذشته افت دارد. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال نیز با یک افت ۲٫۵ درصدی در ۲۴ ساعت گذشته، در حال حاضر به ۱٫۱۶ تریلیون دلار رسیده است.

484383