در سقوط اخیر بازار رمزارزها چه کسانی دست داشتند؟

داده‌های درون زنجیره‌ای نشان می‌دهند که علی‌رغم ادعای برخی از حساب‌های توییتری، دولت ایالات متحده بیت کوین‌های خود را نفروخته است.

تصویر در سقوط اخیر بازار رمزارزها چه کسانی دست داشتند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، بیت کوین در روز جمعه به ۲۶،۱۶۶ دلار سقوط کرد و همچنان در تلاش برای صعود به کانال ۲۷ هزار دلار است. اما چه چیزی باعث ریزش اخیر قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال شد؟

همان‌طور که در اخبار قبلی رمزارز نیوز هم گزارش شد، در روزهای گذشته شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه دولت ایالات متحده ۹,۸۰۰ بیت کوین را فروخته است. انتشار این خبر باعث ایجاد ترس در بازار و ریزش قیمت‌ها شد. با این حال، یکی از تحلیلگران شرکت CryptoQuant می‌گوید که این ریزش ممکن است به دلیل یک کمپین هماهنگ FUD (ترس، عدم اطمینان و شک) علیه ارز دیجیتال اصلی باشد که موجی از لیکوییدیشن‌ها را در این هفته به راه انداخت.

این تحلیلگر که با نام کاربری IT Tech شناخته می‌شود، به طور خاص به حساب توییتری Whale Chart اشاره کرده که به دلیل انتشار «اخبار جعلی بدون منبع»، آن را «یکی از بدترین حساب‌ها برای دنبال کردن» دانسته است. او می‌گوید:

بسیاری از حساب‌ها این خبر را بدون هیچ‌گونه بررسی، بازتوییت کردند و در نتیجه، شاهد دومین لیکوییدیشن بزرگ موقعیت‌های لانگ در سال ۲۰۲۳ بودیم که بیش از ۳۶ میلیون دلار ظرف یک ساعت لیکویید شد.

بر اساس داده‌های پلتفرم Glassnode، دولت ایالات متحده در حال حاضر یکی از بزرگترین دارندگان بیت کوین در جهان است که موجودی آن، ۲۰۵،۵۱۴ BTC بوده و در روزهای اخیر هم تغییری نکرده است. آخرین بار در اوایل ماه مارس بود که موجودی این حساب تغییر کرد، زمانی که دولت این کشور ۹،۸۶۱ بیت کوین توقیف‌شده از دارک نت جاده ابریشم را فروخت که چند هفته بعد به طور عمومی افشا شد.

داده‌های پلتفرم CryptoQuant هم اطلاعات مشابهی را ارائه می‌دهند. اگرچه در این پلتفرم، موجودی بیت کوین دولت ایالات متحده کمی کمتر و برابر ۲۰۴،۰۱۳ BTC گزارش شده، با این حال، زمان‌بندی آن برای آخرین باری که دولت کوین‌های خود را جابجا کرده است، با داده‌های Glassnode مطابقت دارد.

موجودی بیت کوین دولت ایالات متحده. منبع: CryptoQuant

با استناد به این داده‌ها، IT Tech افزود: خوشبختانه، ما می‌توانیم این نوع اخبار را با استفاده از داده‌های درون زنجیره‌ای تایید کنیم.

در همین حال و بر اساس مصاحبه‌ای که نمایندگان CryptoQuant در ماه آوریل انجام دادند، این شرکت نسبت به آینده بیت کوین خوش‌بین است. به گفته این شرکت، سرمایه‌گذاران سازمانی به سه ماهه‌های سوم و چهارم ۲۰۲۳ به عنوان زمانی برای سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند و منتظر تایید این هستند که بیت کوین بازار نزولی را پشت سر گذاشته است.

نمایندگان این شرکت همچنین می‌گویند که انتظار ندارند بیت کوین سطح ۱۶ هزار دلار را مجدداً آزمایش کند، مگر اینکه یک رویداد «قوی سیاه» مانند «حمله هسته‌ای روسیه به اوکراین» یا «شکست بایننس» اتفاق بیفتد. در همین حال، آنها ادعا می‌کنند که بیت کوین می‌تواند تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ به بالاترین سطح قبلی خود بازگردد.

منبع: رمزارز نیوز

485143