چه زمانی برای شروع مشاوره قبل از ازدواج مناسب است؟

بهترین زمان برای مراجعه مشاوره قبل ازدواج ، زمانی است که شناخت کلی از یکدیگر بدست آورده اید ولی هنوز عمق رابطه به حدی نشده است که از نظر احساسی بین شما وابستگی ایجاد شده باشد. در این مطلب شما را با بهترین زمانی که باید قبل از ازدواج به مشاوره مراجعه کنید، آشنا می کنیم.
تصویر چه زمانی برای شروع مشاوره قبل از ازدواج مناسب است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، انتخاب همسر و ازدواج یکی از بزرگترین تصمیمات زندگی است که میتواند استرس زیادی به طرفین وارد کند. مشاوره قبل ازدواج به شما کمک میکند استرستان را کنترل کنید ، بهتر بتوانید توقعات و خواسته های خودتان را با یکدیگر و بدون سانسور مطرح کنید و خط قرمزهایتان را مشخص نمایید.

مشاوره پیش از ازدواج، از بروز اختلافات جدید و اساسی در آینده جلوگیری کرده و احتمال طلاق زوجین را کاهش میدهد.

آشنایی با روند مشاوره قبل ازدواج

مشاوره قبل ازدواج در جلسات متعدد برگزار می شود.

تعداد جلسات مشاوره پیش از ازدواج با توجه به اختلافات و ویژگی های شخصیتی زوجین و مشکلاتی که ممکن است در آینده برایشان ایجاد شود بین 5 – 10 جلسه تعیین میگردد.

برخی از این جلسات انفرادی است و در برخی دیگر زوجین با هم در جلسه مشاوره حاضر می شوند.

مشاور در طول این جلسات سعی میکند با انجام تست های مختلف و گفتگوی رو در رو زیرساخت های شخصیتی زوجین را پیدا کند تا زوجین آگاهی بیشتری از خصوصیات یکدگیر قبل ازدواج و دوره نامزدی پیدا کنند.

مشاور بعد از انجام تست ها به تجزیه و تحلیل دقیق پاسخ آن ها می پردازد و یکسری ویژگی های شخصیتی از جمله درونگرایی یا برونگرایی ، میزان سازگاری ، میزان مسئولیت پذیری و غیره زوجین را به آنها اطلاع می دهد و آنها را از اختلافاتی که ممکن است در آینده بوجود بیاید و باعث طلاق شود ، آگاه می سازد و راهکارهایی ارائه میکند که اختلافات را به حداقل برسانید.

بهترین زمان برای مراجعه مشاوره قبل ازدواج

هدف از مشاوره قبل ازدواج ، رسیدن به شناخت دقیق از طرف مقابل است بنابراین تعیین زمان درست مشاوه قبل ازدواج ، اهمیت بالایی دارد.

بهترین زمان برای مراجعه به مشاوره قبل ازدواج بعد از خواستگاری و آشنایی طرفین است.

باید صبر کنید آشنایی اولیه انجام شود و خودتان و خانواده ها با وصلت راضی باشید ولی قبل از مراسم نامزدی و قبل از این که روابط عاطفی ، وابستگی و دلبستگی بینتان ایجاد شود بهتر است به مشاور ازدواج مراجعه نمایید.

ایجاد پیوند عاطفی بین زوجین مانع از استفاده صحیح از جلسات مشاوره پیش از ازدواج خواهد شد.

چه نکاتی در مشاوره قبل ازدواج بررسی می شود؟

- آمادگی زوجین برای ازدواج

- ترس ازدواج زوجین

- ویژگی های شخصیتی زوجین

- اختلافات بین زوجین

- چگونگی رویارویی با مشکلات و اختلافات در آینده برای پیشگیری از بروز مشکلات حاد و جدی

- اختلاف شخصیتی : بسیاری از ویژگی های شخصیتی میتواند روی زندگی مشترک زوجین تاثیر مستقیم بگذارد. برخی از این ویژگی ها اگر تفاوت زیادی داشته باشند مانع از احساس خوشبختی در آینده خواهند شد و میتواند منجر به طلاق عاطفی یا رسمی شود. به عنوان مثال :

فردی که درون گراست تمایل به تنهایی دارد و از شرکت در جمع های مختلف بیزار است ولی فرد برون گرا از تنهایی گریزان است و تمایل به شرکت در جمع های شلوغ و مهمانی های پی در پی دارد.

اگر یکی از طرفین بسیار تمیز و منظم باشد ولی دیگری نظم و تمیزی را در اولیت قرار ندهد میتواند مشکلات بزرگی ایجاد کند.

یکی از طرفیت اهل پس انداز است ولی دیگری ولخرج.

فواید مشاوره پیش از ازدواج

- اختلاف طبقاتی : طبقه اجتماعی طرفین با توجه به شغل و درآمدشان بررسی می شود. هر چه اختلاف طبقه کمتر باشد ، زندگی بعد ازدواج موفق تر خواهد بود.

- اختلاف قد : اختلاف قد کاملا سلیقه ای است ، برخی ترجیح میدهند مرد حتما قدش بلند تر باشد یا برخی مردان ترجیحشان این است که زن قد بلند دشته باشند. برخی دیگر با وجوی که خودشان قد بلندی دارند ولی ترجیح میدهند همسرشان قدبلند نباشد. در مواردی که قد مرد کوتاه تر یا هم قد زن است ممکن است به دلیل نگاه جامعه در اینده مشکلاتی برای همسران بوجود بیاورد. مشاور در این موارد می کوشد راه حل هایی به طرفین آموزش دهد که با مشکلات آینده به خوبی روبرو شوند.

- اختلاف تحصیلات : زوجینی تحصیلات مشابه یا نزدیک به هم دارند ، کمتر دچار اختلاف می شوند و احتمال طلاقشان کمتر است. در مواردی که اختلاف تحصیلات طرفین زیاد باشد مشاور می کوشد آنها را از مشکلات آینده آگاه کند و چگونگی رفع آن ها را به زوجین بیاموزد.

- اختلاف عقیده مذهبی : هر چه عقاید مذهبی زوجین شباهت بیشتری به هم داشته باشد ، ازدواجشان موفق تر است. گاهی وجود اختلافات کوچک بین زوجین با راهنمایی های مشاور قابل رفع است و مشور سعی میکند به آنها بیاموزد به عقاید هم احترام بگذارند. ولی در موارد که زوجین تعصب زیادی روی اعتقاداتشان دارند و خط قرمزهایشان غیر قابل شکستن است نمیتوانند با هم سازگاری مناسبی داشته باشند و اختلافات به قدری بالا می گیرد که آینده زندگی را تهدید میکند.

- تفاوت سنی : یکی از مواردی که میتواند افزایش تصاعدی ایجاد مشکلات در زندگی را پیش بینی کند ، تفاوت سنی زیاد بین زوجین است ، بیش از 5 سال بزرگتر بودن دختر و بیش از 10 سال بزرگتر بودن پسر به دلیل تفاوت های فکری ، تفاوت روحیه و انرژی ، تفاوت خواسته ها و تفاوت جمع های دوستانه یا حتی احتمال مقایسه یا سرزنش از سوی همسالان و خجالت کشیدن طرف مقابل در جمعی که تفاوت سنیتان را می پرسند و تلاش برای پنهان کاری این مساله میتواند در بلند مدت مشکلات زیادی ایجاد نماید.

منبع: بیتوته

484050