بررسی عدالت آموزشی در مدارس

نقد نرم افزاری به آموزش و پرورش، پیشی گرفتن حل مسائل سخت افزاری به موضوعات محتوایی، سند تحول بنیادین، سند ۲۰۳۰ در در نشست عدالت آموزشی در مدارس بررسی شد
تصویر بررسی عدالت آموزشی در مدارس

به گزارش سایت خبری پرسون، احمد محمودزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش و موسی بیات، مدیرکل دفتر فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در یک نشست در مورد مسئله عدالت آموزشی در مدارس پاسخگوی مسائل مطرح شده بودند.

در ابتدا محمودزاده در برابر این سوال که چرا وزرای آموزش و پرورش زیاد تغییر پیدا می‌کنند، اظهار کرد: آموزش و پرورش از پیچیدگی‌های خاص برخوردار است و مأموریت‌های سنگینی به عهده دارد. توان برنامه‌ریزی برای این عرصه به جهت تأثیرگذاری و برخورداری از جمعیت بسیار بالایی که که دارای مرجعیت هستند و به آگاهی بخشی می‌پردازند دشوار است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به دنبال این ویژگی‌ها به این گروه از بیرون طمع و باعث ایجاد مغایرت‌هایی می‌شود، گفت: چون آموزش و پرورش نگاهی به ساماندهی نیروی انسانی دارد، به تقابل با نگاه بیرونی منجر می‌شود و سبب این می‌شود که مدیریت وزارت با ثبات همراه نباشد.

وی افزود: بخشی از این بی ثباتی به صورت عادی و بخشی نیازمند اصلاح است.

رنج وزرای انتخابی آموزش و پرورش از بی برنامگی!

بیات درباره اینکه چرا آموزش و پرورش از محتوا و نرم افزار بازمانده است، اظهار کرد: عواملی مانند دخالت‌هایی بیرون از آموزش و پرورش و یا مرجعیت باعث مهم بودن این نهاد شده است. به نظرم وقتی شخصی مدیریت وزارتخانه را قبول می‌کند و عملکردش برنامه محور و مبتنی بر شاخصه‌های دقیق نباشد، سر نامسئله‌ای به او می‌گویند که کار نکردی. وزیر منتخب باید با وضعیت مشخص برنامه‌ای ارائه بدهد و این را برای اذهان عمومی روشن کند تا اگر سر سال مرجعی خواست وی را مورد ارزیابی قرار بدهد نیاز نباشد در تاریکخانه او را قضاوت کند.

مدیرکل دفتر فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع دیگر این است که قسمت‌های مربوط به محتوا و دانش‌آموز صدای کمتری دارد. ولی قسمت‌های مربوط به معلم، حقوق و مزایا صدای بیشتری دارد. بنابراین توجه نهاد ناظر به این بخش بیشتر خواهد بود ولی برای عدم اجرای سند تحول بنیادین که رهبری روی آن دست گذاشتند صدای کسی کمتر در می‌آید.

پیشی گرفتن حل مسائل سخت افزاری به موضوعات محتوایی

محمودزاده نیز در جواب افزود: نظام مسائل آموزش و پرورش به قدری زیاد است که برای عدم اجرای هر مسئله وزیری استیضاح می‌شود. بخشی هم مربوط به این است که ما بیشتر درگیر سخت‌افزار آموزش و پرورش هستیم؛ نه نرم‌افزار. چون به اندازه کافی معلم در مدرسه نیست و دغدغه وزیر این می‌شود که معلم سر کلاس باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همچنین تراکم بالای کلاسی باعث می‌شود که وزرا تلاششان را به روی امور سخت‌افزاری منعطف کنند. باز هم در مجموع آموزش و پرورش قابل مقایسه با بقیه نهادها نیست. اما اینها باید همزمان و در کنار هم رشد کند. به اندازه‌ای که در کلاس درس معلم با کیفیت نداشته باشیم نمی‌توانیم نرم‌افزار داشته باشیم. وقتی دانش‌آموزان با تراکم بسیار بالا سر کلاس حاضر می‌شوند نمی‌توانیم به موضوع پرورش ورود کنیم و این دو یعنی نرم‌افزار و سخت‌افزار در کنار هم رشد می‌کنند.

به گفته وی ۵ هدف عملیاتی سند تحول مربوط به نیروی انسانی است. بنابراین از این جهت حائز اهمیت و دارای رتبه یکسان با امور نرم‌افزاری است.

483743

مطالب مرتبط