چرا خبر استیضاح وزیر صمت باعث ارزانی خودرو شد؟

بعد از آنکه استیضاح وزیر صمت 27 فروردین در کمیسیون صنایع مجلس تصویب شد، نزول قیمت های خودرو آغاز شد و خودرویی مانند دنا تا ۷۰ میلیون تومان افت قیمت را تجربه کرد.
تصویر چرا خبر استیضاح وزیر صمت باعث ارزانی خودرو شد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، استیضاح وزیر صمت، 27 فروردین سال جاری در کمیسیون صنایع تصویب شد. البته این نخستین باری نیست که پای رضا فاطمی‌امین به استیضاح باز می‌شود و آبان سال گذشته نیز اولین استیضاح او در مجلس انجام شد. آشفتگی بازار کشور، رشد بی‌سابقه قیمت خودرو و ناتوانی وزارت صمت در سامان‌دهی صنعت خودرو از جمله دلایلی به شمار می‌رود که وزیر محبوب رئیسی را بار دیگر در آستانه خروج از کابینه قرار داده است.

سال گذشته قیمت خودرو همواره با افزایش چشم‌گیری همراه بود و این روند در سال جاری نیز ادامه یافت و تا روزهای پایانی فروردین بازار انفجار قیمتی را تجربه کرد.

گرچه وزارت صمت وعده پیشین خود در رابطه با کاهش قیمت خودرو را پس گرفت و اعلام کرد به جز عرضه چشمگیر خودرو، هیچ ابزاری برای کنترل بازار ندارد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که از زمان تصویب استیضاح فاطمی‌امین در کمیسیون صنایع، روند افزایش قیمت خودرو متوقف شد. گویا وزیر فارغ از طرح واردات خودروهای کارکرده و دست دوم، راهکار جدیدی را برای فرار از استیضاح به کار گرفته است.

کاهش 70 میلیون تومانی دنا بعد از استیضاح وزیر صمت

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت خودرو از روز تصویب استیضاح رضا فاطمی‌امین توسط کمیسیون صنایع، 27 فروردین 1402 تا آخرین روز کاری هفته جاری، یعنی چهارشنبه، ششم اردیبهشت 1402 با تغییرات قابل توجهی همراه شده است.

گرچه در خودروهای اقتصادی نظیر پراید، کوئیک یا پژو ۲۰۷ قیمت‌ها همچنان افزایشی ماند، اما سرعت رشد آن‌ها به شکل محسوسی کاهش یافت. اما مدل‌های بالاتر نظیر رانا و دنا افت محسوسی را تجربه کردند.

482640