شبکه شاد ظرفیت مناسبی برای آموزش محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: با توجه به اهمیت فرهنگ‌سازی و توجه به محیط زیست از سنین پایه، باید از بستر شاد برای رسیدن به این هدف استفاده شود.
تصویر شبکه شاد ظرفیت مناسبی برای آموزش محیط زیست

به گزارش سایت خبری پرسون، سید مریم محمدی روز شنبه در شورای اطلاع رسانی محیط زیست بیان کرد: حتی در حوزه محیط زیست نیز باید اخبار امید آفرین منعکس شود.

وی افزود: به دنبال دریافت گزارش های مردمی مبنی بر مشاهده خرس قهوه ای در ارتفاعات نهاوند و تحقیق و تایید این موضوع توسط کارشناسان محیط زیست، بسیاری از طبیعت دوستان خرسند شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان اضافه کرد : هم اینک گروهی از حیات وحش همدان در محل مشاهده خرس مستقر شده و با کار گذاشتن دوربین تله ای دنبال تصویر برداری از خرس و توله های آن هستند.

محمدی با تاکید بر ضرورت روایتگری صحیح اخبار و احراز و ایجاد مرجعیت برای محیط زیست در تمامی خبرهای محیط زیستی تاکید کرد: انتشار اخبار زیست محیطی نظیر حضور و حمله گرگ به شهروندان از سوی دیگر مراجع، قابل پذیرش نیست.

وی با بیان اینکه رسانه های همدان در ترویج، توسعه و فرهنگسازی توجه محیط زیست اقدامات مناسبی داشتند ابراز امیدواری کرد امسال در راستای تحقق فرمایش رهبری انقلاب به ویژه در زمینه جهاد تبیین گام های بزرگی برداشته شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان اضافه کرد: امروزه بیش از گذشته نیازمند اطلاع رسانی دقیق، سریع و شفاف هستیم چرا که دشمن از حوزه فکری فرهنگی دنبال نفوذ به کشور است.

محمدی ادامه داد: نفوذ فکری و فرهنگی به دیگر کشورها برای دولتمردان بسیار پرهزینه است و نتیجه این نفوذ در بلند مدت مشخص می شود.


وی بیان کرد: بنابراین رهبری فرزانه انقلاب از واژه جهاد برای موضوع تبیین استفاده کردند چرا که امروزه کشور با انواع و اقسام تحریف ها مواجه است به گونه ای که دشمن حتی از یوزپلنگ برای زیر سوال بردن عملکرد کشور و سازمان حفاظت محیط زیست استفاده کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان افزود: برای مقابله با تحریف و روایتگری درست و به موقع به کمک خبرنگاران نیازمندیم چرا که تنها با در اختیار داشتن یک سایت و کانال خبری نمی توان به اهداف خود دست یافت.

محمدی اضافه کرد: می توان از فضاهای در اختیار خبرنگاران برای فرهنگسازی و توسعه پایدار در حوزه محیط زیست بهره گرفت.

وی گفت: معاونت محیط زیست انسانی همدان با وجود کمبود بودجه و نیروی انسانی امسال بیش از یک هزار و ۲۰۰ نمونه برداری از هوا، پساب و خاک انجام داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان افزود: در حالیکه این نمونه برداری توسط بخش خصوصی و آزمایشگاه معتمد نه تنها هزینه بالایی داشت بلکه این آزمایشگاه ها طی این مدت نمی توانستند حتی ۲۰ درصد نمونه برداری ها را انجام بدهند که باید این اقدامات تبیین شود.

محمدی اضافه کرد: هنوز برخی افراد حوزه فعالیتی محیط زیست را با منابع طبیعی یکسان می بینند که این اشکال به واسطه عقب ماندگی در اطلاع رسانی است.

وی ادامه داد: بسیاری از نقدهای سازمان های مردم نهاد از محیط زیست به علت تبیین نادرست است چرا که محیط زیست کمترین نقش و سهم را در کم آبی همدان و خشک شدن تالاب ها دارد اما سمن ها به دلیل ناآشنا بودن به شرح وظایف این سازمان به جای وزارت نیرو رسیدگی به این مشکلات را از محیط زیست مطالبه می کنند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه تردد خودروهای تک سرنشین و آلاینده مهمترین علت آلودگی هوا به شما می رود اما با بروز آلودگی بلافاصله این موضوع از محیط زیست مطالبه می شود.

مشاور رسانه ای سازمان محیط زیست کشور نیز گفت: یکی از ضعف های اساسی در کلیت محیط زیست، خلاصه شدن رسانه به روابط عمومی و ضعف سواد رسانه ای در بین مدیران است.

پدرام جدی افزود: هر فرد با داشتن گوشی هوشمند و دسترسی به شبکه های اجتماعی می تواند به مثابه یک رسانه عمل کند چرا که در دنیای کنونی "انسان رسانه" موثر تر از سایر رسانه ها است.

وی ادامه داد: همچنین امروزه ضریب نفوذ تعدادی از کانال خبری در بدنه جامعه و بین مردم بسیار بیشتر از نشریات و خبرگزاری ها است.

مشاور رسانه ای سازمان محیط زیست کشور گفت: یکی از برنامه سازمان در سالجاری برگزاری دوره های آموزشی برای ارتقای سواد رسانه ای مدیران است.

جدی، با تاکید بر اینکه شاخصی باید برای میزان تاثیر گذاری مدیران در حوزه رسانه پیش بینی شود گفت: سرعت عمل در انتشار اخبار و پاسخ سریع به شایعات و مطالب بی اساس طرح شده در فضای مجازی و رسانه ها است.

منبع: ایرنا

480888