خارش‌ پوست نشانه چه بیماری‌هایی است؟

از بین همه چیزهای آزاردهنده و ناراحت کننده ای که ممکن است برای بدن شما اتفاق بیفتد، خارش قطعا در رتبه بالایی در لیست قرار دارد. و زمانی که تمام پوست شما خارش دارد؟ در مورد آزاردهنده (و ناخوشایند) صحبت کنید.
تصویر خارش‌ پوست نشانه چه بیماری‌هایی است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، خارش ممکن است ابتدا باعث شود که فکر کنید به یک بیماری پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس مبتلا هستید. با این حال خارش بدن نشانه ای از مشکلات زمینه ای دیگر هم می تواند باشد. در اینجا نگاهی به برخی از علل احتمالی خارش سراسر بدن و کارهایی که می توانید برای رفع آن انجام دهید، آورده شده است.

پوست فوق العاده خشکی دارید

یکی از شایع ترین علل خارش پوست به ویژه در ماه های سرد و خشک زمستان، خشکی پوست است. اگر پوست شما خشک است، ممکن است متوجه شوید که هنگام لمس بسیار زبر است و حتی ممکن است پوسته پوسته شود.

ماریسا گارشیک، پزشک متخصص پوست در پزشکی درماتولوژی و جراحی زیبایی در نیویورک خاطرنشان می کند که کمبود رطوبت در پوست می تواند منجر به خارش شود. در حالی که نمی‌توانید آب و هوا را تغییر دهید، می‌توانید برخی عادات سبک زندگی را تغییر دهید که می‌تواند خشکی پوست را تشدید کند، مانند گرفتن دوش آب گرم که بیشتر از ۱۰ دقیقه طول نمی‌کشد. علاوه بر این، دکتر گارشیک می گوید استفاده از مرطوب کننده روی پوست بلافاصله بعد از حمام می تواند به حفظ رطوبت کمک کند. البته این را در نظر داشته باشید: در برخی موارد، خشکی پوست می‌تواند با درماتیت آتوپیک همراه باشد، بنابراین اگر تنها از طریق مراقبت‌های خانگی تسکین نمی‌یابید، مهم است که با یک متخصص پوست دارای مجوز هیئت مدیره وقت ملاقات بگیرید.

واکنش پوستی آلرژیک

Aanand Geria، MD، متخصص پوست مستقر در ورونا، نیوجرسی می گوید که معمولاً یک واکنش آلرژیک به صورت بثورات پوستی و خارش غیرقابل کنترل ظاهر می شود. با این حال، گاهی اوقات، واکنش های آلرژیک می تواند باعث خارش بدون بثورات شود.

او می افزاید: «موادی مانند نیکل، عطرها یا لاتکس می توانند علل شایع چنین واکنش هایی باشند و در بسیاری از محصولاتی که روزانه استفاده می کنیم ظاهر می شوند.

برای تسکین نوع خارش مرتبط با واکنش پوستی آلرژیک، دکتر گریا توصیه می کند که با یک متخصص پوست دارای مجوز هیئت مدیره قرار ملاقات بگذارید که می تواند به شما در تعیین علت اصلی واکنش پوست و جلوگیری از عود مجدد آن کمک کند.

در عین حال، به هر محصول جدیدی که شروع به استفاده از آن کرده اید که ممکن است روی پوست شما تأثیر بگذارد توجه داشته باشید، مانند مواد شوینده لباس، شستشوی بدن یا لوسیون بدن. استفاده از محصول جدید را متوقف کنید تا ببینید آیا خارش از بین می رود یا خیر؛ اگر برطرف شد، ممکن است به یک یا چند ماده آن حساسیت داشته باشید.

اگزما

به گفته انجمن ملی اگزما، اگزما یک بیماری التهابی است که باعث خارش پوست و گاهی اوقات پوست خشک یا پوسته پوسته، بثورات، تاول و عفونت های پوستی می شود. ممکن است برای اولین بار در دوران کودکی ظاهر شود یا در بزرگسالی شروع شود، معمولا زمانی که فردی در ۲۰ سالگی یا بالای ۵۰ سال است.

اگزمای خفیف معمولاً باعث ایجاد پوست خشک و خارش دار می شود، اما در موارد شدیدتر، اگزما می تواند در سراسر بدن پخش شود و به گفته NHS باعث خارش مداوم شود. اگر فرد روشن پوست باشد، پوست آسیب دیده اغلب قرمز به نظر می رسد، در حالی که ممکن است در پوست تیره به رنگ قهوه ای تیره، بنفش یا خاکستری ظاهر شود. اگزما معمولاً در یک چرخه رخ می‌دهد، با دوره‌هایی که علائم بهتر می‌شوند و پس از آن شعله‌ور می‌شوند و زمانی که بدتر می‌شوند.

هیچ درمانی برای اگزما وجود ندارد، اما علائم معمولاً با داروهای خانگی مانند حمام کردن و مرطوب کردن منظم، مدیریت استرس و اجتناب از عوامل تشدید کننده قابل کنترل هستند. کرم های اگزما بدون نسخه و همچنین لوسیون های ضد خارش می توانند کمک کننده باشند. اما اگر این محصولات خارش را کنترل نکردند، باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا در مورد گزینه های تجویزی صحبت کنید.

عفونت یا آلودگی

برخی از عفونت ها یا آلودگی ها می توانند باعث خارش در سراسر بدن شوند، از جمله موارد زیر:

  • آبله مرغان
  • عفونت های قارچی
  • گال
  • ساس یا کنه
  • کک

در این حالت، خارش پس از رفع عفونت یا آلودگی از بین می رود. به پزشک مراجعه کنید که می تواند علت آلودگی شما را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند.

کم خونی

کم خونی معمولا با علائمی مانند ضعف و خستگی همراه است. اما شما همچنین می توانید با یا بدون بثورات پوستی در سراسر پوست دچار خارش شوید. در حالی که پزشکان دقیقاً نمی دانند که چرا افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن ممکن است دچار بثورات شوند، یک نظریه این است که سطوح پایین آهن باعث نازک شدن پوست و از دست دادن آب می شود و منجر به خارش می شود. بر اساس کلینیک کلیولند، خارش ناشی از کم خونی آپلاستیک ممکن است به دلیل پایین بودن پلاکت ها وضعیتی به نام ترومبوسیتوپنی باشد.

به گفته کلینیک کلیولند، اگر بثورات قابل مشاهده ای داشته باشید، می تواند مانند نقاط ریز قرمز یا بنفش زیر پوست شما به شکل پتشی به نظر برسد. در حالی که در صورت خراشیدن ممکن است برآمدگی داشته باشند و لکه هایی ایجاد کنند، اما معمولاً دردناک نیستند. برای درمان خارش پوست ناشی از کم خونی، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدهای موضعی یا آنتی هیستامین ها را تجویز کند.

اما برای خلاص شدن از شر بثورات کم خونی، باید کم خونی را درمان کنید. طبق کلینیک کلیولند، کم خونی فقر آهن را می توان با مکمل های آهن و تغییرات رژیم غذایی درمان کرد، در حالی که کم خونی آپلاستیک معمولاً با تزریق خون یا سرکوب کننده های ایمنی کنترل می شود. با پزشک خود در مورد آنچه برای شما مناسب است صحبت کنید.

تیروئید پرکار

یکی از علائم کمتر شناخته شده (اما شایع) پرکاری تیروئید خارش است. دکتر گارشیک می گوید با پرکاری تیروئید، غده تیروئید شما بیش از حد هورمون تیروئید تولید می کند. کم کاری تیروئید می تواند باعث خشکی پوست شود که منجر به خارش و همچنین بثورات مرتبط یا تغییرات در پوست می شود.

دکتر گارشیک می گوید: «اگر خارش پوستی مرتبط با پرکاری تیروئید دارید، کرم های مرطوب کننده و لوسیون های ضد خارش بهترین گزینه برای شما هستند.»

او همچنین توصیه می‌کند با پزشک خود یا در حالت ایده‌آل، یک متخصص غدد متخصص در درمان اختلالات تیروئید صحبت کنید تا مطمئن شوید که داروهای مناسبی را برای کنترل تیروئید خود مصرف می‌کنید.

بیماری کلیوی

بیماری کلیوی به این معنی است که کلیه های شما آسیب دیده اند و نمی توانند خون را آنطور که باید فیلتر کنند، طبق موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی (NIDDK). در حالی که خستگی، تکرر ادرار و تورم علائم شایع هستند، پوست خشک و خارش دار نیز همینطور است.

دکتر گارشیک می‌گوید: «به طور کلی در بیماری مزمن کلیوی، می‌توان یافته‌هایی مرتبط با خارش تمام بدن وجود داشت که به طور کامل درک نشده است. با این حال، مراقبت از پوست برای به حداقل رساندن خشکی و استفاده از محصولات ملایم روی پوست بسیار مهم است.

دکتر گارشیک می گوید: «اگر بیماری مزمن کلیوی دارید و خارش پوست را تجربه می کنید، می توانید با پزشک خود در مورد گزینه های دارویی که به طور خاص خارش را برطرف می کنند صحبت کنید. در واقع، FDA اخیراً یک داروی تزریقی به نام KORSUVA را تأیید کرده است که برای کمک به درمان خارش متوسط تا شدید مرتبط با بیماری مزمن کلیوی ایجاد شده است.»

اختلال عصبی

به گفته رامان مدان، MD، مدیر بخش پوست زیبایی در Northwell Health، اگرچه نادر است، اما خارش سرتاسر بدون بثورات ممکن است نشانه اولیه یک اختلال عصبی مانند بیماری پارکینسون یا مولتیپل اسکلروزیس باشد.

او می گوید: «در این شرایط، خارش ناشی از تحریک انتهای عصبی است. زمانی که بیش از حد حساس باشند، می توانند باعث خارش شوند.»

بر اساس بنیاد پارکینسون، علاوه بر خارش، بیماری پارکینسون می‌تواند باعث سایر مشکلات پوستی مانند پوست چرب و پوست ملتهب و قرمز شود. به گفته کلینیک مایو، سایر علائم اولیه شامل لرزش دست، کمبود حالات چهره، گفتار نرم یا نامفهوم و حرکات سفت یا آهسته است. علائم مولتیپل اسکلروزیس می‌تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گزگز
  • بی‌حسی یا ضعف در اندام‌ها
  • عدم هماهنگی
  • راه رفتن ناپایدار
  • تاری یا دوبینی
  • سرگیجه
  • خستگی و تکلم

دوره‌های مختلفی از درمان برای اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون، از جمله دارو، تحریک عمقی مغز و سونوگرافی با هدایت MRI وجود دارد. اگر در سرتاسر بدن همراه با هر یک از علائم ذکر شده در بالا احساس خارش داشتید، با پزشک خود صحبت کنید. اینها می توانند علائم هشدار دهنده اولیه یک اختلال عصبی باشند.

اثر جانبی دارویی

به گفته آکادمی پوست آمریکا (AAD)، برخی داروها می توانند باعث خارش پوست شوند، از جمله آسپرین بدون نسخه، مواد افیونی با نسخه و حتی برخی از داروهای ضد افسردگی مانند پروزاک و زولافت.

اگر احساس خارش می‌کنید که فکر می‌کنید ممکن است به دلیل داروهای خاصی باشد که مصرف می‌کنید، به‌ویژه اگر شروع آن مدت کوتاهی پس از شروع مصرف این دارو باشد، با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند برای شما داروی دیگری تجویز کنند.

دیابت

در حالی که شایع ترین علائم مرتبط با دیابت تکرر ادرار و تشنگی است، علائم بسیاری دیگر از جمله خارش پوست بدون بثورات وجود دارد.

اریک بریکر، پزشک متخصص داخلی و مدیر پزشکی در SimplePay Health می‌گوید: «این افزایش خارش به دلیل افزایش قند خون است که می‌تواند باعث شود پوست راحت‌تر خشک شود.»

دکتر گارشیک می گوید: «اگر دیابت دارید و با خارش پوست سر و کار دارید، مرطوب کردن اولین قدم برای محافظت از سد پوستی و حفظ سطح رطوبت کافی است.» علاوه بر این، او استفاده از لوسیون کالامین را برای کاهش خارش توصیه می کند. لوسیون سوان کالامین (۵.۳۰ دلار، آمازون) را امتحان کنید. اگر این راه حل های بدون نسخه جواب نداد، از پزشک خود در مورد کرم استروئیدی تجویزی سوال کنید.

بیماری کبدی

به گفته کتابخانه ملی پزشکی، کلستاز وضعیتی است که در آن صفرا نمی تواند از کبد به دوازدهه برود و می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله بیماری کبد الکلی، پانکراتیت، تومورها یا کیست ها، لنفوم یا هپاتیت ویروسی. علاوه بر خارش، علائم ممکن است شامل ادرار تیره، مدفوع رنگ پریده، حالت تهوع یا استفراغ، درد در سمت راست بالای شکم و زردی پوست یا چشم باشد.

طبق گفته انجمن بارداری آمریکا، کلستاز ممکن است در دوران بارداری، معمولاً در سه ماهه سوم، رخ دهد. معمولاً باعث خارش در دست‌ها و پاها می‌شود، اما برخی از افراد ممکن است خارش سراسر بدن را بدون راش داشته باشند. برخی موارد می تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای کلستاز بارداری قرار دهد، از جمله:

  • بارداری چند قلو
  • آسیب کبدی در گذشته
  • سابقه خانوادگی کلستاز

کلستاز یک بیماری جدی است، بنابراین باید در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید تا برای این وضعیت آزمایش دهید. اگر باردار هستید، باید به دقت تحت نظر باشید و ممکن است پزشک برای کمک به عملکرد کبد شما دارویی تجویز کند. در برخی موارد، برای جلوگیری از عوارض، نوزاد باید زود به دنیا بیاید. خوشبختانه، طبق انجمن بارداری آمریکا، این وضعیت معمولاً ظرف چند روز پس از زایمان ناپدید می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

با توجه به اینکه خشکی پوست یکی از شایع ترین علل خارش است، ابتدا سعی کنید علائم خود را با مرطوب کننده پوست بدون نسخه یا کرم استروئیدی مانند هیدروکورتیزون تسکین دهید. اگر هیچ یک از این راه حل ها خارش را برطرف نکرد، مراجعه به پزشک گام بعدی عالی است.

دکتر بریکر می‌گوید: «مراجعه به پزشک مراقبت‌های اولیه برای غربالگری‌های بهداشتی مناسب مانند فشار خون بالا و دیابت نیز زمان بسیار خوبی برای مطرح کردن نگرانی‌های مربوط به خارش با پزشک است.»

479779