خواص هندوانه ابوجهل/ از پادزهر نیش عقرب تا درمان دیابت

هندوانه ابوجهل خواص بسیاری دارد که شاید بسیاری از ما ندانیم.
تصویر خواص هندوانه ابوجهل/ از پادزهر نیش عقرب تا درمان دیابت

به گزارش سایت خبری پرسون، هر کوی و برزنی گنجینه های باارزش و گرانقدری از تجربه‌های علوم طب گیاهی دارد که در دل زنان و مردان سالخورده استان ایلام نهفته و می‌توان گفت بهره‌برداری از گیاهان برای درمان بیماری‌ها با تاریخ زندگی مردم همراه بوده است.

یکی از گیاهانی که جنبه دارویی داشته هندوانه ابوجهل بوده که در پزشکی سنتی ایران میوه این گیاه را به عنوان مسهل در موارد ضعف اعمال روده، علاج استسقا، درمان عرق النساء و نقرس توصیه شده است.

پایین آورنده قند خون

عبدالسلام پیری کارشناس منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ایلام با بیان اینکه هندوانه ابوجهل که نام محلی آن «شامی تیه لانه» بوده دارای ساقه‌های خوابیده یا بالا رونده و گلبرگ‌های سبز مایل به زرد است گفت: این میوه به شکل کُرَوی با نوارهای زرد پررنگ است.

وی افزود: میوه دارای گلیکوزید کولوسنتین بوده که مردم بومی از آن به عنوان پایین آورنده قند خون استفاده می‌کنند.

میزان معین این میوه داروی بسیار خوبی برای رفع یبوست بوده چون خاصیت مسهلی آن بسیار قوی است اما برای کسانی که ورم روده دارند و همچنین خانم‌های باردار مناسب نیست.

کارشناس منابع طبیعی ادامه داد: میوه این گیاه اثر مسهل قوی داشته که در موارد ضعف اعمال روده، فلج ناحیه امعاء و احشاء، آب آوردن انساج و انسداد و بیماری‌های کبدی به کار می‌رود.

وی یادآور شد: میوه در احتقان مغزی برای دور کردن خون از مغز و توجه آن به قسمت‌های دیگر بدن مصرف می‌شود همچنین اثر آنتی دیابتیک دارد.

زنان باردار از ابوجهل استفاده نکنند

پیری اضافه کرد: این گیاه یکی از گیاهان دارویی ضد سرطان بوده اما مبتلایان به ورم روده و زنان باردار نباید از میوه این گیاه استفاده کنند.

دانه‌های موجود در هندوانه ابوجهل سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول خون را کاهش می‌دهد؛بعضی معتقدند به این دلیل در کاهش وزن و چربی‌سوزی هم می‌تواند موثر باشد و شاید این هندوانه را به لیست خوراکی‌های چربی‌سوز البته زیر نظر پزشک قرار داد.

ضد ویروس و میکروب است

احمدی نویسنده کتاب گیاهان دارویی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: این گیاه ضد ویروسی و میکروبی بوده و پودر آن به عنوان ترکیب درمان کننده بیماری قند و دیابت موثر است.

وی افزود: عصاره تام گیاه هندوانه ابوجهل ممکن است برای مهار رشد و از بین بردن سلول‌های سرطانی مانند حنجره موثر باشد.

وی افزود: دانه ی آن طعمی شبیه فندق داشته و غنی از چربی و پروتئین بوده که به عنوان یک دانه روغنی مصرف می‌شود همچنین دانه آن برای افزایش رشد مو، تسکین نیش مار و دردهای عصبی کاربرد دارد.

نویسنده این کتاب گفت: ریشه گیاه برای بهبودی یرقان و بیماری‌های ادراری و روماتیسم استفاده می‌شود همچنین میوه این گیاه بسیار سمی بوده و مصرف مقدار زیاد آن باعث اسهال خونی و در نهایت مرگ می‌شود.

این گیاه خاصیت آنتی بیوتیکی داشته و برای سم حشراتی مانند مار و عقرب به‌عنوان پادزهر عمل کرده همچنین برای درمان سیاتیک، درد مفاصل، واریس و نقرس روغن هندوانه ابوجهل را روی عصب می‌مالند.

مطالعات انجام‌ شده نشان می‌دهد که این میوه خاصیت ضدسرطانی دارد و می‌تواند در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی تأثیرگذار باشد.

دارویی تلخ مزه

پیمان نوریان کارشناس طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: گیاه ابوجهل یکی از بارزترین خواص درمان بیماری‌ دیابت است و دارویی تلخ بوده که بیماری دیابت ناشی از گرمی را پایین می‌آورد.

وی افزود: میوه این گیاه را به صورت پودر شده زیر پا گذاشته و جوراب نخی بپوشید که به مرور زمان دیابت را کنترل می‌کند.

کارشناس طب سنتی ادامه داد: عموما به خاطر حساسیت و درجه سنگینی بودن دارو که در میوه گیاه یافت شده توصیه استفاده به صورت خوردن نمی‌شود چرا که ممکن است در سیستم گوارشی معده اختلالاتی ایجاد کند.

ماده‌ی کوکوربیتاسین موجود در هندوانه ابوجهل به آن خاصیت درمانی داده پس این گیاه در دسته‌ی گیاهان دارویی قرار گرفته البته غشاهای مخاطی بدن مانند غشای معده و روده به ترکیب شیمیایی کوکوربیتاسین بسیار حساس هستند و باید در میزان مصرف آن احتیاط کرده بنابراین مصرف زیاد این گیاه خطرناک است.

منبع:فارس

478319