دانستنی‌های جالب درباره عید نوروز که شاید ندانید

اکنون که عید نوروز آغاز شده شاید بد نباشید اطلاعاتی مفید و جالب درباره آن به دست بیاورید.
تصویر دانستنی‌های جالب درباره عید نوروز که شاید ندانید

به گزارش سایت خبری پرسون، ایرانیان سرآغاز سال نو و جدید خود را با جشن و پایکوبی آغاز کرده و به استقبال سال جدید خود می‌روند.

ایرانیان هر ساله با زمزمه دعای «یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» کهن‌ترین عید خود را آغاز کرده و به استقبال بهار سرسبز و پر از شکوفه‌های بهاری می‌روند.

اولین روز تقویم ایرانیان به نام عید نوروز ثبت شده است؛ نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانیان است که قدمتی طولانی دارد. این عید شور و نشاط خاصی را برای مردم ایران به همراه دارد و یکی از مشخصه‌های این عید، چیدن سفره هفت سین در خانه هر ایرانی است.

هفت سین، تنها مشخصه خاص عید نوروز نیست؛ آجیل، شکلات، شیرینی، عیدی‌های بزرگ‌ترها به کودکان، مهمانی رفتن به خانه بستگان، مسافرت و .‌.. بخشی از مشخصه‌های عید نوروز ایرانیان است که توسط مردم ایران انجام می‌شود.

عید نوروز در تقویم سال شمسی از اولین روز سال جدید آغاز شده ولی تدارکات آن از اوایل اسفندماه با خانه تکانی مادران ایرانی آغاز می‌شود. همچنین از اوایل اسفندماه به راحتی می‌توان بوی عید و بهار را در بین شلوغی‌های بازار و خیابان‌ها و در بین سبزه‌ها و ماهی‌های قرمز، آجیل فروشی و قنادی‌ها و ... استشمام کرد.

ایرانیان تا لحظه سال تحویل سعی می‌کنند همه کارهای سال قدیمی خود را به پایان برسانند و با حال خوش و رختی نو به استقبال سال نو روند. همچنین اکثر مردم اگر گله و کینه‌ای از هم به دل داشته باشند به مناسبت سال نو با یکدیگر آشتی کرده و کدورت‌ها را کنار می‌گذارند.

در تعطیلات عید نوروز طبیعت نیز از مهمانی‌ها بی‌بهره نمانده و مردم به میهمانی طبیعت رفته و در طبیعتی که با سبزه‌های سبز کمرنگ و پررنگ، گل‌های قرمز، صورتی، بنفش، زرد، نارنجی و ... به زیبایی خود افزوده، به تفریح و گردش می‌پردازند.

فراموش نکنیم عزیزانی هستند که به دلیل سالمندی یا بیماری خاص توان خروج از خانه‌ و گشت‌وگذار را ندارند و عید نوروز بهانه خوبی است تا با فشردن زنگ در خانه این افراد، سهمی در خوشحال کردن آن‌ها داشته و چند ساعتی آنان را از تنهایی خارج کنیم.

عید نوروز در گذشته با آیین‌های خاصی در مناطق مختلف انجام می‌شده که برخی از آن آیین‌ها همچنان در گروهی از خانواده‌ها اجرا می‌شود که مردم استان زنجان نیز در گذشته آداب خاصی را به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز اجرا می‌کردند.

بخشی از مراسم‌ عید نوروز در استان زنجان جنبه نمایشی داشته و در آن یک نوع شخصیت خاص همراه با یک ساز به خواندن آواز می‌پرداخت و شعرهای مژده از آمدن بهار می‌داد که مردم نیز با او همراهی می‌کردند؛ نارنارک، سید سبزه‌پوش و ... از این نوع نمایش‌ها بودند.

در بخش دیگری از آیین‌های نوروز در استان زنجان مردم همه ۱۳ روز عید را جشن می‌گرفتند؛ مردم زنجان علاوه بر شب چهارشنبه‌سوری در شب عید نیز در بالای پشت‌بام خانه آتش روشن کرده و از روی آن می‌پریدند و بعد به پهن کردن سفره و قرار دادن میوه ۷ مغز که هر کدام نمادی از رویش و برکت بودند، می‌پرداختند.

زنجانی‌ها در کنار میوه ۷ مغز ۷ سین را نیز تشکیل می‌دادند که ممکن است این در گذشته ۶ شین یا ۷ چین بوده‌ باشد. در سفره زنجانی‌ها آب، آیینه و قرآن نیز قرار داشت تا زنجانی‌ها با پاکی، برکت و کلام خدا به استقبال سال نو روند.

یکی دیگر از آیین‌های نوروزی زنجانی‌ها به این صورت بود که بزرگ خانواده در شب عید در نصف یک کوزه شکسته، چوب خشک، مقداری نمک و لباس‌های کهنه قرار می‌دادند و و از پشت‌بام به پایین می‌انداختند تا هر چه خشکی و تلخی وجود داشت به بیرون بریزند.

آداب ذکر شده بخشی از آداب و رسوم عید نوروز زنجانی‌ها در گذشته بود که ممکن است این آیین توسط برخی از مردم امروزه نیز انجام شود.

خبرنگاران خبرگزاری ایسنا در زنجان نیز آرزوی سالی نیکو و پر از خیر و برکت و خوشی برای تک‌تک هم‌وطنان خود دارند.

«آیین‌های زنجانی‌ها برگرفته از مصاحبه ایسنا با نویسنده کتاب فرهنگ و هنر در دارالخمسه" است»

منبع:ایسنا

478293