پیش بینی هواشناسی فارس سه شنبه 1 فروردین 1402

گزارش هواشناسی فارس سه شنبه 1 فروردین 1402 حاکی از خطر سرمازدگی محصول های کشاورزی است.
تصویر پیش بینی هواشناسی فارس سه شنبه 1 فروردین 1402

به گزارش سایت خبری پرسون، مدیرکل هواشناسی فارس به خطر سرمازدگی محصول های کشاورزی هشدار داد و گفت که در روزهای آینده با وزش باد شدید و نفوذ توده هوای سرد، پس از عبور سامانه بارشی با کاهش نسبی دما از پنج تا هشت درجه در استان مواجه خواهیم بود.

مسعود حقیقت روز دوشنبه اعلام کرد: اثر مخاطره همچون، خطر سرما زدگی به محصولات و احتمال خسارت به ادوات کشاورزی وجود دارد.

وی ادامه داد: این سامانه بارشی در سال جدید از فردا (سه شنبه) فعالیت خود را آغاز می کند و تا چهارشنبه دوم فروردین در استان به ویژه شمال، جنوب شرق و مرکز ادامه دارد.

مدیرکل هواشناسی فارس بیان کرد: بارش باران و وزش باد شدید برای سه شنبه یکم فروردین در استان به ویژه نواحی شمالی و شرقی همراه با کاهش دما در ساعات شب گزارش شده است.

کاهش دما

حقیقت اظهار کرد: این سامانه جدید برای چهارشنبه دوم فروردین ماه در نیمه شمالی استان بارش باران و کاهش دما در سطح استان به ویژه نواحی شمال ، شرق ، و نواحی مرکزی فعال است.

مدیرکل هواشناسی فارس تاکید کرد: برای پنجشنبه سوم فروردین هم کاهش دما در سطح استان به ویژه نواحی شمال ، شرق و نواحی مرکزی پیش بینی شده است.

توصیه ها

حقیقت گفت: انجام آبیاری و افزایش دمای باغ با استفاده از روش های مناسب قابل دسترس و روشن کردن آتش و دود جهت کاهش سرما زدگی، عایق بندی و محافظت کندوها در برابر سرما و استفاده از تغذیه مصنوعی ، عدم بازدید کندوها در ساعات وزش باد، توصیه می شود.

وی ادامه داد : همچنین خودداری از آبیاری، کنترل پوشش گلخانه ها، انتقال دام به اماکن سرپوشیده، تسریع در برداشت محصولات، تخلیه لوله های آبیاری، محافظت از نهال ها در برابر وزش باد، پوشاندن نهال های جوان به ویژه مرکبات، رعایت کردن عشایران به هنگام باران و پسته داران هم جهت جلوگیری از سرما زدگی اقدام های لازم انجام دهند.

سپیدان در صدر میزان بارش باران

به گزارش ایرنا شهرستان سپیدان با ۶۸۸، میلی متر همچنان صدرنشین میزان بارندگی سال زارعی (از ابتدای مهرماه تا کنون )‌ است، نورآباد ممسنی با ۵۶۵ ،‌کازرون با ۴۶۴، فیروِزآباد با ۴۳۵ میلی متر در رده های بعدی جای دارند و در شیراز هم ۲۹۹ میلی متر باران باریده است.

همچنین باران در سد درودزن هم در سال جاری زارعی ۳۳۹ میلی متر گزارش شده است و نسب به سال گذشته و مدت مشابه ۵۶ درصد افزیش داشته است.

میانگین استان ۲۹ در صد افزایش

میانگین بارندگی سال زارعی جاری دراستان فارس ۲۵۰ میلی متر گزارش شده است که نسبت به سال زراعی گذشته ۲۹ درصد افزایش داشته است و درصد تغییرات هم نسبت به بلند مدت ۲۲ در صد بوده است.

بر اساس این گزارش اداره کل هوا شناسی فارس یکشنبه ۲۸ اسفند در اطلاعیه سطح زرد نسبت به بارش باران و وزش باد شدید در شمال، مرکز، جنوب شرق استان فارس هشدار داده بود.

منبع:ایرنا

478214