برای نوروز و ماه مبارک رمضان

معرفی ویژه‌برنامه‌های تلویزیون

همزمان شدن بهار طبعیت و بهار قرآن در سال ۱۴۰۲ سبب شد تا تلویزیون امسال با تدارک ویژه برنامه‌های نوروزی و ماه مبارک رمضان به استقبال سال نو می‌رود.
تصویر معرفی ویژه‌برنامه‌های تلویزیون

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از روابط‌عمومی سیما، پخش فیلم‌های مستند، پویانمایی (انیمیشن)، مسابقه‌های جذاب، برنامه‌های مفرح و سرگرمی، برنامه‌های معارفی ویژه ماه مبارک رمضان و… تدارک سیما در نوروز ۱۴۰۲ است.

همچنین مجموعه‌ای از برنامه‌های آموزشی و سرگرمی در فهرست شبکه‌های سیما قرار گرفته است.

*** شبکه یک سیما

فصل جدید برنامه «رویان» ویژه تحویل سال نو با پرداختن به قهرمانان و چهره‌های مردمی از ابتدای اسفند (هر شب) آغاز و در نهایت به عنوان ویژه برنامه تحویل سال خواهد بود. این برنامه به مدت ۱۸۰ دقیقه ساعت ۲۳ به روی آنتن می‌رود.

«بی کرانه شو» در ۳۰ قسمت ۷۵ دقیقه در ساختار مستندگونه روایتی قهرمانانه از مناطق و سواحل جنوبی کشور (فرهنگ، اقلیم، زیست بوم، هویت تاریخی، استکبارستیزی و…) است.

برنامه «بی واسطه» با اجرای محمد دلاوری و به تهیه‌کنندگی سیدعلی صدری‌نیا در ایام نوروز ۱۴۰۲ روی آنتن شبکه یک تلویزیون می‌رود.

این برنامه در هر قسمت، بی‌واسطه سراغ یک سوژه و موضوع چالشی و دغدغه‌مند رفته و به همراه محمد دلاوری ماجراجویی جدیدی را برای مخاطبان به تصویر می‌کشد.

«بی واسطه» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که از ۲ فروردین هر روز از ساعت ۱۶ از شبکه یک پخش خواهد شد.

همچنین مستند جذاب «ایرانگرد» نیز در ایام نوروز از قاب شبکه یک سیما دیدنی می‌شود.

*** شبکه دو سیما

ویژه برنامه نوروزی شبکه دو سیما از جمعه ۲۶ اسفند تا ۲۸ اسفند ساعت ۲۱ تا ۱:۳۰ بامداد و ویژه برنامه تحویل سال روز ۲۹ فروردین از ساعت ۱۳ تا ۲ بامداد ربه روی انتن خواهد رفت.

برنامه «سندباد» ویژه ماه رمضان روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۲ پخش خواهد شد که به سنت‌های ماه رمضان در سایر کشورها می‌پردازد.

مسابقه «دو به دو» از ۱ فروردین با محوریت اطلاعات عمومی از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۲ (بجز لیالی قدر) پخش خواهد شد.

برنامه طنز «سیدخندان» از اول فروردین هر شب ساعت ۲۳ (بجز لیلالی قدر) تا انتهای ماه رمضان پخش خواهد شد.

برنامه‌های «کافه بازی» ساعت ۱۴:۳۰ و «باغ شادونه» ساعت ۱۰ صبح به صورت ویژه برنامه نوروزی از اول فروردین تا پایان نوروز پخش خواهد شد.

برنامه «از مامان بگو» به صورت ویژه برنامه از اول فروردین تا پایان ماه رمضان هر روز ساعت ۱۹ روی انتن شبکه دو خواهد رفت.

برنامه «چند روایت معتبر» از سوم فروردین تا پایان ماه مبارک رمضان ساعت ۱۷:۱۵ پخش خواهد شد. در این برنامه نظرات و تجربه زیسته افراد شرکت کننده با طراحی بازی‌های مختلف بیان می‌شود تا بتواند برای مخاطب نسبت به موضوع برنامه تصویر ذهنی ایجاد کند.

*** شبکه سه سیما

مسابقه «قهرمان» یک برنامه گرم و پرحرارت با محوریت رقابت در زمینه آمادگی جسمانی است که در ایام عید نوروز ۱۴۰۲ به آنتن شبکه سه سیما می‌آید. استعدادهای ورزشی با حضور در این برنامه و پشت سر گذاشتن آیتم‌های مختلف و دشوار، رقابتی دیدنی و پر هیجان را رقم خواهند زد. یوسف تیموری و ایمان قیاسی میزبان قهرمان‌ها و جوانان ورزیده می‌شوند.

«قهرمان» کاری از گروه اجتماعی شبکه سه در ایام نوروز، هر شب روانه آنتن این شبکه خواهد شد.

مسابقه «اعجوبه ها» و برنامه‌های «خودمونی» و «رویانیوم» در ایام عید نوروز از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

«محفل» بزرگ‌ترین پروژه قرآنی صداوسیماست که با فضایی جذاب و نوآورانه تولید شده و در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه سه خواهد رفت.

این برنامه با حضور قاریان و حافظان برتر قرآن و استعدادهای برتر قرآنی ایران و جهان با ارائه‌های هنرمندانه و دیدنی همراه خواهد بود.

حامد شاکرنژاد، احمد ابوالقاسمی، حجت الاسلام و المسلمین قاسمیان، رضوان درویش از کشور سوریه و حسنین حلو از کشور عراق، کارشناسان ایرانی و بین المللی برنامه «محفل» هستند و اجرای این برنامه را رسالت بوذری بر عهده خواهد داشت.

زمان پخش این برنامه شب‌های ماه مبارک رمضان قبل از افطار از شبکه سه و ساعت ۲۳ از شبکه قرآن است.

*** شبکه چهارسیما

مستند «چهارسوی علم» هم برای علاقه مندان در ایام نوروز ساعت ۱۹ پخش می‌شود. سه مستند جذاب با نام‌های «سیاره سبز» (۵ قسمت اول تا ۵ نوروز)، «سیاره ماقبل تاریخ» (۵ قسمت ۶ تا ۱۰ نوروز) و «مونتی دون در باغ‌های آدریاتیک» (۳ قسمت ۱۱ تا ۱۳ نوروز) در این برنامه پخش می‌شود.

مستند «اهل ایمان» نیز که روایتی از آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در سراسر ایران است هر روز ساعت ۱۶به روی آنتن می‌رود.

*** شبکه پنج سیما

برنامه «به خانه بر می‌گردیم» با دستور آشپزی ۱۳ غذای معروف ایرانی به همراه گفت و گو با چهره‌های ماندگار و برترین‌های پزشکی در سالی که گذشت، برنامه گفت و گو محور «دلبرونه»، «مهمان مامان» و مسابقه «کهکشان» از برنامه‌های شبکه پنج است.

برنامه «تماشاخانه» در ۱۳ قسمت ۸۰ دقیقه به فیلم‌های سینمایی کودک و نوجوان در قالب انیمیشن و رئال اختصاص دارد.

سری جدید مسابقه جذاب کهکشان ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۱۹ با اجرای محمد مختاری و با حضور هنرمندان و ورزشکاران روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود و همان شب ساعت ۲۳ و روز بعد ساعت ۹:۳۰ بازپخش می‌شود.

در سری جدید این مسابقه تلویزیونی محمد مختاری، ماشااله شاهمرادی، هستی فرحی، فریبا ترکاشوند، عرفان برزین، سیما مطلبی، علی کاظمی و محمد علی عزیزی ایفای نقش می‌کنند.

در هر قسمت از مسابقه بزرگ کهکشان یک گروه شرکت کننده، تاریخ ارتباطات بشر را از گذشته تا به امروز طی می‌کند و به این بهانه با چالش‌های انسان در مواجهه با رسانه‌ها در هر یک از کهکشان‌های ارتباطی شامل کهکشان شفاهی، کهکشان چاپ، کهکشان دیجیتال، کهکشان اینترنت مواجه خواهند شد.

این مسابقه به تهیه‌کنندگی کمیل سوهانی و کارگردانی محمد صادقی راد در گروه تهران شهروندی شبکه پنج سیما تولید و پخش می‌شود.

*** شبکه افق سیما

سری جدید مسابقه تاریخی سیاسی «رخداد» یکی از ویژه‎‌های شبکه افق سیما در ایام نوروز است.

مخاطبین عزیز می‌توانند این مسابقه را در ایام سال نو هر روز ساعت ۲۱ و تکرار آن را روز بعد ساعت ۸ و ۱۵ تماشا کنند.

به دلیل هم زمانی ایام نوروز با ماه مبارک رمضان همچون سال‌های گذشته برنامه «انارستان» در حوزه طب سنتی بر آنتن شبکه افق نقش خواهد بست.

در ویژه برنامه «انارستان» به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان موضوعات طب سنتی مرتبط با ماه مبارک مطرح خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را از سوم فروردین هر روز ساعت ۱۶ و تکرار آن را روز بعد ساعت ۹ صبح تماشا کنند.

مسابقه «فامیل‌بازی» هم که در طول سال در جدول پخش برنامه‌های شیکه افق قرار داشته است، در ایام نوروز نیز با بخش‌های متنوع و مسابقه‌ای جذاب بین اعضای خانواده مهمان خانه مخاطبین خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند این مسابقه را در ایام نوروز هر روز ساعت ۲۲ و تکرار آن را روز بعد ۷ صبح تماشا کنند.

مستند «یکی از میان جمع» یکی دیگر از تولیدات شبکه افق سیما است که در ایام نوروز پخش می‌شود.

این مجموعه مستند به تهیه‌کنندگی مهدی محمد خانی و کارگردانی امیر نصیری تولید شده و در هر قسمت به سراغ یک کنشگر فعال اجتماعی می‌رود که فارغ از امور روزانه به دنبال دغدغه‌های فرهنگی و دینی و اجتماعی هستند و در این مستند هر قسمت روایتگر زندگی یکی از این افراد هستیم. «یکی از میان جمع» در ۵ قسمت تولید شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند این مجموعه مستند را در ایام نوروز پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۹:۳۰ تماشا کنند.

مستند «سرزمین ستاره‌ها» یکی دیگر از تولیدات شبکه افق سیما است که در ایام نوروز پخش می‌شود.

این مجموعه مستند به تهیه‌کنندگی علی اصغر سلطانی‌نژاد و کارگردانی مسعود زارعیان تولید شده و سفرنامه سه قاری بین المللی قرآن است که هر سه برادر هستند و به همراه هم با ماشین آفرود عازم شهرهای ایران می‌شوند.

در این سفر که فضای شاد و قرآنی همراه با اتفاقات در مسیر سفر را روایت می‌کند در هر شهر به دنیال قاریان و حافظان برجسته همان شهر می‌روند و یک روز را با او سپری می‌کنند.

«یکی از میان جمع» در ۱۳ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای تولید شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند این مجموعه مستند را در ایام نوروز پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۹ و تکرار آن را روز بعد ساعت ۹:۳۰ تماشا کنند.

مستند «ماندگار» یکی از تولیدات شبکه افق سیما است که در ایام نوروز پخش می‌شود.

این مجموعه مستند به تهیه‌کنندگی و کارگردانی میلاد مولازاده تولید شده و در هر قسمت تلاش می‌کند تا آثار ماندگار سینمایی، سریال و… که همچنان در اذهان مخاطبان به یادگار مانده است را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

«ماندگار» در ۱۳ قسمت ۵۲ دقیقه‌ای تولید شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند این مجموعه مستند را در ایام نوروز هر روز ساعت ۲۰ و تکرار آن را روز بعد ۱۰ تماشا کنند.

«ایران‌نامه» نام مجموعه مستند تولیدی و جدید شبکه افق با رویکرد اقتصادی و گردشگری است که بر اساس کتاب سفرنامه جمشید حقگو تولید شده.

این مجموعه مستند در ۱۰ قسمت ۴۲ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی محمد تقی رحمتی ساخته شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند این مجموعه مستند را در ایام نوروز شنبه تا چهارشنبه هر روز ساعت ۱۹ و تکرار آن را روز بعد ۵ تماشا کنند.

*** شبکه آموزش

مجموعه «مدرسه جنگلی» برنامه طنز نمایشی و عروسکی با ساختار آیتمی با محوریت تله‌های روانشناسی در دل جنگل که حیوانات مختلف در این مدرسه گرفتار آن می‌شوند هر شب ساعت ۲۲ پخش می‌شود.

برنامه «مدرسه تلویزیونی» (پیک نوروزی) هر روز ساعت ۱۴ آموزشی شاد و مفرح را در ایام نوروز برای دانش آموزان تدارک دیده است.

«مدرسه کنکور» هر روز ساعت ۱۹ با رویکرد عدالت آموزشی روزی سه ساعت کل مباحث کنکوری را به صورت رایگان تدریس می‌کند. این برنامه از اول خرداد هم برنامه‌ای جامع ویژه امتحان نهایی روی آنتن می‌برد.

«آوا نوا» ویژه نوروز و رمضان برنامه سحرگاهی ساعت ۰۰:۰۰ تا ۰۶:۰۰ بامداد و «دکتر سلام» ویژه نوروز و رمضان ساعت ۱۳ پخش می‌شود.

«ژرفاخند» هر شب ۲۲:۳۰ و «مستند ۷» ویژه نوروز هر شب ۲۳ روی آنتن می‌رود.

برنامه جدیدی با نام «هوش یار» نیز با هدف پرورش استعدادهای درخشان از ۵ فروردین هر روز ساعت ۱۷ از شبکه آموزش پخش می‌شود.

*** شبکه جهانی جام جم

مجموعه «فرشی از عشق» عنوان مستند جذابی است که با محوریت تاریخ فرش ایران به تهیه‌کنندگی و کارگردانی «محمدرضا جعفری» در ۳ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای برای پخش در ایام نوروز تولید شده است.

پیشینه فرش ایران از ۲۵۰۰ سال پیش تا قبل از دوره صفوی، بررسی عصر طلایی فرش ایران از دوره‌های افشاریان تا زمان معاصر، معرفی موزه‌های مطرح فرش در دنیا، نگاه علمی و پژوهشی در حوزه دست بافت‌های ایران و… از جمله موضوعاتی است که مورد توجه این مستند بوده و با صدای استاد «اکبر منافی» برای علاقمندان و مخاطبان خارج از کشور روایت خواهد شد.

مستند «مه زاد» نام دیگر برنامه گروه فرهنگ، ادب و هنر است که با هدف انعکاس زندگی بانوان موفق و نخبه ایرانی در ۵ قسمت ۳۰ دقیقه ای، در این ایام پخش می‌شود. زمان پخش این برنامه ۱۸ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران خواهد بود.

برنامه «میراث مشترک» نیز با حضور سه مجری ایرانی، افغانستانی و تاجیکستانی برای نوروز ۳ برنامه را پیش بینی کرده است. در این برنامه هر یک از مجریان از آئین‌ها و سنت‌های موجود در کشور خود به مناسبت عید نوروز می‌گویند و این هویت و میراث مشترک پاس داشته می‌شود.

«گنجینه‌های ما» عنوان برنامه دیگری است که گروه فرهنگ، هنر و ادب برای ایام نوروز روانه پخش خواهد کرد. این برنامه در ۱۰ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای به موضوع آثار جمع آوری شده توسط مجموعه داران شخصی همچون عروسک‌های محلی، قفل‌های قدیمی، ابزار مشاغل قدیم ایران، نقاشی‌های کلاسیک و قهوه خانه ای، مدال‌های ایران و ملل از دوران گذشته تا کنون، زیورآلات و… می‌پردازد. تهیه کننده و کارگردان این برنامه «احمد ظریف رفتار» است.

«میراث کهن» عنوان ویژه برنامه گروه تولیدات بین الملل شبکه جهانی جام جم است که در ۹ قسمت ۱۵ دقیقه‌ای با اجرای «شمیم علیزاده» از ایران و یک مجری از تاجیکستان پخش خواهد شد.

در این برنامه با سفرای کشورهای عضو سازمان اکو که شامل کشورهای افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، آذربایجان، پاکستان و ترکیه می‌شود در خصوص نوروز مصاحبه و گفتگو خواهد شد.

گپ و گفت با مهمانان و مدعوین، پخش موسیقی فولکلور کشورهای مختلف، اجرای گروه‌های هنری، پخش نماهنگ و گزارش‌های مرتبط با موضوع آداب و رسوم نوروز در سایر کشورها، تبریک نوروزی به زبانها و گویش کشورهای مختلف و… از برنامه‌های تدارک دیده شده در این بخش خواهد بود.

این برنامه هر روز ساعت ۲۳ و ۴۵ دقیقه به وقت تهران پخش خواهد شد.

«نمای نزدیک» نام برنامه دیگر گروه تولیدات بین الملل است که از مراسم جشن نوروز در آلمان، ترکیه، پاکستان، ازبکستان، افغانستان، هند و بوسنی توسط ایرانیان خارج از کشور گزارش خواهد داد. این میان برنامه در ۱۰ قسمت ۵ دقیقه‌ای پخش خواهد شد.

«ستارگان پارسی» عنوان مسابقه‌ای است که به تهیه‌کنندگی «احمد کاوه» در سه کشور ایران، هند و افغانستان تولید شده است؛ این برنامه که کاری از گروه تولیدات خارج از کشور است، در ایام نوروز، روزهای شنبه، ساعت ۲۱:۴۰ دقیقه به وقت تهران و ساعت ۱۹:۱۰ دقیقه به وقت وین از کانال‌های شبکه جهانی جام جم به روی آنتن خواهد رفت.

در این مسابقه هشت تیم به رقابت خواهند پرداخت. هر تیم شامل دو شرکت کننده ایرانی و خارجی است که باید از راه دور با یکدیگر هماهنگ شده و از عهده انجام چالش‌های محوله به بهترین شکل بر آیند تا تنها یک تیم جایزه بزرگ مسابقه را به خانه ببرد.

گروه کودک و نوجوان شبکه جهانی جام جم «مسابقه محله» را از میان جمع کودکان و نوجوانان ایرانی ساکن در کشورهای امارات متحده عربی، کویت و قطر روانه آنتن خواهد ساخت. این برنامه با حضور دانش آموزان ایرانی و والدین آن‌ها و با اجرای «مسعود روشن پژوه» در ۱۳ قسمت ۲۰دقیقه‌ای پخش می‌شود.

زمان پخش این برنامه ۱۹ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران خواهد بود.

برنامه دیگری که در ایام نوروز از شبکه جهانی جام جم پخش خواهد شد، برنامه ترکیبی – نمایشی «نیمکت» است که پخش آن از ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد و تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. این برنامه به تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به ویژه تشریح پیشرفت‌ها و موفقیت‌های کشور، سختی راهی که پیموده شده، شرایط کنونی ایران و نقش جوانان و نوجوانان در آینده ایران اسلامی می‌پردازد. این برنامه ۲۱ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران پخش می‌شود.

جنگ شب نشینی نیز در ایام نوروز، لحظات شاد و پرخاطره‌ای را برای ایرانیان و فارسی زبانان خارج از کشور رقم خواهد زد. در این برنامه نخبگان، هنرمندان، ورزشکاران و گروه‌های موسیقی به معرفی خود و نیز اجرای برنامه خواهند پرداخت.

شبکه جهانی جام جم با هدف پوشش سریع و هدفمند به شعار سال ۱۴۰۲، دو برنامه «کنکاش» را نیز به این موضوع اختصاص داده است. در این برنامه زنده کارشناسان و صاحبنظران مطابق با عنوان شعار سال به تحلیل و تفسیر و ارائه دیدگاه‌های خود می‌پردازند.

واحد تامین برنامه شبکه نیز در ایام نوروز به منظور ایجاد تنوع بیشتر در برنامه‌ها و مطابق با ذائقه مخاطبان خارج از کشور قصد دارد در ایام نوروز چهار مجموعه نمایشی را روانه آنتن سازد. این سریال‌ها شامل «نون خ۴»، «گیلدا»، «نابرده رنج» و «پرده نشین» خواهد بود.

همچنین در ایام نوروز مستندهای فراوانی از شبکه جهانی جام جم پخش خواهد شد که از جمله آن‌ها «بام ایران»، «همسفر» و «عملیات پلنگ» می‌باشند.

در زمینه موسیقی نیز شبکه جهانی جام جم در ایام نوروز برنامه «ترمه» را روی آنتن خواهد برد. در این برنامه موسیقی‌های متنوعی با حضور خوانندگان سنتی، پاپ و محلی پخش خواهد شد.

افزون بر موارد ذکر شده واحد امور مخاطبان نیز در راستای تعامل با بینندگان خارج از کشور، تعداد فراوانی میان برنامه ۵ دقیقه‌ای از تبریک هموطنان خارج از کشور و شعرخوانی به مناسبت عید نوروز همچنین گزارش‌هایی از شهروند خبرنگاران در سراسر دنیا جهت پخش ارسال خواهد کرد.

*** شبکه قرآن و معارف سیما

ویژه برنامۀ «نمادین» به تهیه‌کنندگی محمدهادی سرانجام با حضور فعالان حوزوی فعال در عرصه سینما به بیان رابطه دین و سینما می‌پردازند. رضا جوان آراسته، منصوره مصطفی‌زاده، پرستو عسگرنژاد، سیداحمد بطحایی و سیدحمیدرضا قادری از جمله میزبانان این برنامه هستند. «نمادین» را هر شب پس از افطار دنبال کنید.

برنامه «نفحات» کار اثر بخش دیگری است که امسال در این ایام به روی آنتن خواهد رفت که در این پاس و اوقات شبانگاهی، هادی صلح جو میزبان قاریان نام آشنا و برگزیده کشوری خواهد بوده این برنامه به تهیه‌کنندگی علیرضا امینیان است.

برنامه «روایت انسان» به تهیه‌کنندگی عبدالحسین میرداماد به بیان تاریخ انسان از قبل از خلقت انسان تا خاتم پیامبران به صورت روایت داستانی و با کارشناسی حجت الاسلام نخعی در ایام ماه مبارک رمضان تهیه و تولید می‌گردد.

برنامه «نجوای آسمانی» ویژه برنامۀ دیگر این ایام با موضوع اشعار قرانی و با اجرای دکتر اسماعیل آذر هر روز به مدت ۱۰ پرداخته می‌شود. این برنامه به تهیه‌کنندگی امیری است.

برنامه «منم بچه مسلمان» با مخاطب کودک در ایام نوروز و از روز ۲۹ اسفند تدارک چیدن سفره هفت سین را در برنامه خواهند داشت، این برنامه از روز اول ماه مبارک با موضوعات مناسب برای کودکان در این ایام نورانی مهمان خانواده‌ها می‌باشد و هر روز از ساعت ۱۵:۴۵ دقیقه از شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد. تهیه کننده این برنامه حسین عطار است.

مستند داستانی «سفر قند (۳)» با عنوان «بود و نبود»، روایت نوجوانان سفرقند از انسان‌ها و اتفاقات مهم تاریخی و کنونی استان بوشهر است. تیم سفرقند با سفر به بوشهر و بازدید از موزه پزشکی، کشتی سازی، نیروگاه اتمی، پایگاه ششم شکاری، جزیره خارگ، موزه مقاومت و منزل رییسعلی دلواری، ناو شهید سلیمانی و گفتگو با علما، مورخین، اساتید قرآن، خلبانان، پزشکان، دریانوردان و… ضمن معرفی تاریخ پر افتخار کشور ایران در خطه بوشهر به معرفی و نقش انسان‌های مهم در هر جامعه‌ای پرداخته و با محوریت ملاک اهمیت انسان‌ها و وقایع به گفت و گو می‌نشنید. در این مستند هر روز داستان‌های جذابی به تصویر کشیده شده و با نگرشی صحیح به موضوع انسان مهم، سخن جدیدی به میان می‌آید. این برنامه تولید گروه کودک و نوجوان شبکه قرآن و معارف سیما است که هر روز ساعت ۱۹:۳۰ و ساعت ۱۰:۱۵ و ۱۳:۳۰ بازپخش آن از این شبکه تقدیم مخاطبان نوجوان شبکه خواهد شد. تهیه‌کنندگی این برنامه بر عهده امین سلمانزاده است.

*** شبکه امید

فصل سوم مسابقه «کهکشان» در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۲۰ و تکرار ساعت ۲۴ از شبکه امید پخش می‌شود که به صورت مشترک با شبکه پنج تولید شده است. این مسابقه با بیانی نمایشی و با محوریت سفر در زمان به گذشته افتخارآمیز تا آینده امیدوار ایران می‌پردازد. مجری این فصل کهکشان محمد مختاری است و جمع جدیدی از بازیگران در فصل جدید آن ایفای نقش می‌کنند.

مسابقه تلفنی «راز جزیره» مسابقه‌ای تلفنی تعاملی است که قابلیت برقراری تعامل با مخاطب هدف نوجوان خود را دارد. این برنامه بخش راز فانوس و همچنین سؤالاتی که در خلال برنامه از مخاطب خود می‌پرسد دارای تعامل فراوانی با مخاطبان در ایام نوروز در بستر پیام رسان شاد می‌باشد. این مسابقه هر شب ساعت ۲۲ پخش می‌شود.

مجموعه طنز «خندیل» در این ایام ساعت ۱۹:۰۰ پخش می‌شود. این برنامه یک مجموعه طنز آیتمی است که در تلاش است تا در هر قسمت مسائل نوجوانان را با بیانی طنز را از طریق استفاده از آیتم‌های نمایشی مختلف پیگیری کند. این برنامه به‌طور ویژه برای عید نوروز و ایام ماه مبارک تدارک دیده شده است.

مسابقه «بازی ویزیون» نخستین برنامه در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و همچنین پرمخاطب‌ترین برنامه در این حوزه است که فصل جدید آن با محوریت قرردادن حوزه گیم استریم با پرداختی متفاوت به معرفی جهان بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازد. ضمن آن که کاربر محور بودن این برنامه، آن را برای اهالی بازی با دیگر برنامه‌ها متفاوت کرده است. این برنامه فضایی مفرح و شاد را به ویژه برای علاقه مندان بازی‌های ویدئویی با طراحی جدیدی فراهم کرده است. این برنامه هر شب ساعت ۲۳:۰۰ روی آنتن می‌رود.

ویژه برنامه صبحگاهی «صبکوک» هر روز ساعت ۷:۰۰ با آیتم‌های مختلف نمایشی، غیر نمایشی، گزیده آثار انیمیشن و مجموعه‌های نمایشی جذاب روی آنتن می‌رود.

مجموعه انیمیشن «جوانمردان» نیز هر روز ساعت ۱۹:۳۰ روی آنتن می‌رود. این مجموعه ماجرای گروهی از مردمان مقاوم ایران زمین است که در برابر اشغال ایران توسط مغولان ایستادگی کردند. این اثر از سوی مرکز صبا تهیه و در کنداکتور پخش شبکه امید قرار گرفته است.

مجموعه انیمیشنی «فرآیند» تولید مرکز صبا در ایام نوروز ساعت ۹:۴۵ روی آنتن می‌رود. این مجموعه اطلاعات عمومی گروه سنی دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دوم را با استفاده از تکنیک‌های جذاب بالاتر می‌برد.

انیمیشن‌های تامینی «اندی و ماجراجویی آبی» و «کوتاه و پویا» نیز در ایام نوروز ساعت ۲۱:۴۵ و ۱۶:۲۵ از شبکه امید پخش می‌شود.

*** شبکه مستند

شبکه مستند سیما در سال ۱۴۰۲ با پخش مستندهای جدید ایرانی و خارجی نوروز را جشن می‌گیرد.

سری جدید مجموعه مستند «اهل سفر» با نام «مسافران آذران» در ایام نوروز ساعت ۲۲ روی آنتن خواهد رفت.

همچنین مجموعه‌هایی مانند سلاح ایرانی و جاسوسان صنعتی از دیگر برنامه‌های ویژه این شبکه برای نوروز است.

با توجه به همزمانی ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، آثاری برای این مناسبت‌ها نیز تدارک دیده که مجموعه مستند «انسان سازان»، «قهرمان‌های معمولی» و «همسایه خوب» به ترتیب تا پایان ماه رمضان، هنگام افطار از ساعت ۱۹ پخش خواهد شد.

در نوروز ۱۴۰۲ مجموعه‌های خارجی مانند «مزرعه کلارکسون»، «رخنه در اسرار طبیعت» و… نیز پخش خواهد شد. همچنین مجموعه‌های حیات وحش‌های جدید با نام‌های «سیاره منجمد»، «بزرگ شدن جانوران»، «خرس قطبی» و… مانند گذشته ساعت ۲۳ روی آنتن خواهد رفت.

*** شبکه نسیم

شبکه نسیم با سری پنجم «کودک شو» ویژه نوروز، «چهار شگفت انگیز» چالش مفاهیم و موضوعات روز جامعه با دوربین مخفی اختصاص دارد، مهمان خانه‌های مخاطبان می‌شود.

«سرنخ»، «دست فرمون»، «اقا رشید»، «شهروند و مافیا»، «موزه گرد»، «تهمتن»، «نسیم اوا»، «شکرستان» و «بگو بخند» از دیگر برنامه‌های این شبکه است که در این ایام روی آنتن می‌رود.

*** شبکه سلامت

شبکه سلامت برای عید نوروز و تعطیلات پیش رو برنامه‌ها جذاب و مهیج با محور سلامت جسم و روان تهیه نموده و آماده پخش دارد.

از ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ برنامه‌های «مادر کودک» شنبه تا جمعه ساعت ۹ با موضوعات متنوع مرتبط با نوزادان، کودکان و مادران، «پیرانه سر» شنبه تا جمعه ساعت ۱۰ صبح با موضوع سالمندی، «سینما اشاره» فیلم‌های سینمایی متنوع با زیرنویس و مناسب‌سازی شده برای ناشنوایان هر روز ساعت ۱۰:۳۰، «ضربان» شنبه تا جمعه ساعت ۱۶ با موضوع ترویج سبک زندگی سالم و آموزش و پیشگیری خانواده‌ها در مورد بیماری‌های زمینه ای، «ناسلامتی» شنبه تا جمعه ساعت ۲۰ با موضوعات متنوع حوزه سلامت در قالب طنز، «حال خوب» شنبه تا جمعه ساعت ۲۱ با موضوع روانشناسی منعطف با حال و هوای عید، «بلا به دور» شنبه تا جمعه ساعت ۲۳ با موضوع شعر و ادبیات طنز در حوزه سلامت و برنامه زنده «مثبت سلامت» به موضوعات متنوع حوزه سلامت مرتبط با سال نو در پنج بخش ۹:۴۵.۱۰:۴۵.۱۱:۳۰.۱۵:۴۵.۱۶:۴۵ از شبکه سلامت پخش خواهد شد.

برنامه «سلامتکده» درخصوص طب سنتی و دستورات لازم برای تغذیه این ماه مبارک از ساعت ۱۷ تا ۱۷:۳۰ دقیقه به روی آنتن می‌رود.

برنامه «اورژانس» هر روز ساعت۸:۳۰ اتفاقات روزانه اورژانس در سفرهای نوروزی را به اطلاع مخاطبان می‌رساند.

مستندهای جذاب در حوزه سلامت هم هر شب ساعت ۲۲ پخش می‌شود.

*** شبکه ورزش

برنامه «فینالیست ها» رقابت‌های فینال و جذاب رشته‌های مختلف ورزشی در رقابت‌های بین المللی مانند تنیس، فوتبال، والیبال و… که در سال ۱۴۰۱ برگزار شد، هر روز ساعت ۷ صبح برای علاقمندان به رشته‌های مختلف ورزشی به نمایش گذاشته خواهد شد.

علاقه مندان دنیای رالی و اتومبیل می‌توانند در قالب مجموعه مستند «رالی قهرمانی جهان» آخرین مسابقه WRC را مشاهد کنند.

«ورزش‌های ناشناخته» که هر روز ساعت ۱۱:۳۰ پخش خواهد شد به عجیب‌ترین و جذاب‌ترین ورزش‌های دنیا که کمتر به آن‌ها پرداخته شده است خواهد پرداخت. ورزش‌هایی نظیر چیس تگ، چوب بری، دراگون بوت و….

«سینما ورزش» هر روز ساعت ۱۲:۳۰ یک فیلم سینمایی با موضوع ورزش را تقدیم مخاطبان شبکه ورزش سیما خواهد کرد. فیلم‌های سینمایی جذابی همچون تیکی تاکا، برادران داسلر، نقطه آغاز و…

برنامه «جهان ورزش» به مدت سی دقیقه به مرور اتفاقات و لحظات ماندگار ورزش جهان در سال ۱۴۰۱ که به صورت ماهیانه مرور می‌شود، می‌پردازد. این برنامه ساعت ۱۴ پخش می‌شود.

«منتخب جام جهانی» سال ۱۴۰۱ سال برگزاری مسابقات جام جهانی در قطر بود. در منخب جام جهانی که هر روز ساعت ۱۴:۳۰ پخش می‌شود، به صورت خلاصه کلیه بازی‌های جام جهانی مرور می‌شود و به حواشی جذاب این مسابقات خواهد پرداخت.

شبکه ورزش ساعت ۱۵، از یکم تا هفتم فروردین با مستند جذاب «مارادونا در مکزیک» و از هفتم تا چهاردهم با مستند «باشگاه بایرن مونیخ» در کنار علاقه مندان مستندهای ورزشی است.

یکی از ویژه برنامه‌های نوروزی و جذاب هر سال شبکه ورزش «نوروز فوتبالی» است. این برنامه از ساعت ۱۶تا ۱۸ از یکم تا سیزدهم فروردین با اجرای مهدی توتونچی و میهمانان فوتبالی به حواشی و اتفاقات جذاب فوتبال ایران می‌پردازد و مخاطبان می‌توانند بهترین فوتبال ایران را در پست‌های مختلف انتخاب نمایند.

در مسابقه فوتبال «جام رمضان»، چهره‌های ورزشی و هنری بزرگ کشور دور هم جمع شده‌اند تا در زمین منحصر به فرد فوتبال شبکه ورزش با یکدیگر به رقابت بپردازند. علی فریادی مجری این برنامه و نیما تاجیک و سغید زلفی گزارشگران این مسابقه را تشکیل می‌دهند.

مسابقه جذاب «همه فن حریف» که به استعدادیابی بهترین‌های کشتی ایران می‌پردازد به مراحل نهایی و حساس خود نزدیک شده است. این ماسبقه که با داوری محمد بنا، پژمان درستمار، عباس جدیدی و علی محمدی در جریان است در ایام نوروز هر شب ساعت ۱۹ از شبکه ورزش پخش خواهد شد و برندگان نهایی مشخص خواهند شد.

مستند‌های پرتره ورزشی که به چهره‌های برتر ورزش ایران و جهان می‌پردازد و برای اولین بار از قاب سیما پخش می‌شود، هر شب ساعت ۲۰ از شبکه ورزش پخش خواهد شد. این مستندها در مورد چهره‌هایی نظیر نیمار، دوید بکهام و… می‌باشد.

برنامه «قهرمان ایران» که از اسفند ماه سال ۱۴۰۱ شروع شد و به انتخاب برترین‌های ورزش ایران در سال ۱۴۰۱ اختصاص دارد، در ایام نوروز هم همراه ببیندگان خواهد بود تا همچنان تب داغ انتخاب برترین‌های ورزش ایران ادامه داشته باشد. این برنامه به صورت زنده هر شب ساعت ۲۱:۳۰ به وصرت زنده پخش خواهد شد.

در شب‌های نوروز نیز مسابقات فوتبال در اقصی نقاط جهان پیگیری خواهد شد که علاقه مندان پرشمار ورزش فوتبال می‌توانند این مسابقات را هر شب در قالب برنامه زنده «لذت فوتبال» از ساعت ۲۲ پیگیری کنند. در ایام نوروز مسابقات زنده جذابی نظیر ایتالیا و انگلیس، فرانسه و هلند، مراکش و برزیل و… از شبکه ورزش سیما پخش خواهد شد.

همچنین در ایام نوروز مسابقات پرطرفداری نظیر مسابقات فرمول یک و موتوجی پی هم به صورت زنده پخش خواهد شد.

*** شبکه کودک

جشنواره تلویزیونی «عروسک خونه» هر روز ساعت ۱۳ با اجرای فاطمه امینی، مریم کاظمی و عروسک علی لوپتو روی آنتن می‌رود. در هر قسمت یک گروه عروسکی مهمان جشنواره عروسکی می‌شود و نمایش‌های خود را اجرا می‌کند و مخاطبان شبکه کودک بهترین‌های جشنواره را برای تولید برنامه‌های عروسکی در سال آینده انتخاب می‌کنند.

سریال عروسکی «خانه آب نباتی ۲» هر روز ساعت ۱۱ و ۲۳ پخش می‌شود. مینا و نیما (عروسک‌های برنامه) خیلی روزها با پدر و مادرشان به خانه پدربزرگشان (با بازی جواد انصافی) و مادربزرگشان (با بازی سوسن مقصودلو) می‌روند و قصه‌های مختلفی را با آن‌ها تجربه می‌کنند. این بار در ایام نوروز به خانه پدربزرگ و مادربزرگشان رفته‌اند و هر قسمت اتفاقات شیرینی را رقم می‌زنند.

برنامه «دورت بگردم ایران ۵» هر روز ساعت ۱۶ و ۲۰ روی آنتن می‌رود. این بار کاروان «دورت بگردم ایران» راهی سواحل مکران شده‌اند و کودکان کاروان در سیستان و بلوچستان دنبال رستم و قهرمان‌های آن خطه می‌گردند.

طنز آیتمی «برپا» با معرفی یکی از دستاوردهای کشور با بیانی نمایشی در ۲۰ قسمت به تهیه‌کنندگی سیدحمید امامی برای پخش در کانال نهال در ایام نوروز تهیه و تولید شده است.

انیمیشن جدید «چل پله زیرزمین» که مجری طرح آن مرکز انیمیشن حوزه هنری است، نیز در این ایام روی آنتن می‌رود. داستان این انیمیشن درباره یک پسربچه است که به آزمایشگاه زیرزمینی می‌رود و با دانشمند و موجودات که زیرزمین مواجه می‌شود قصه‌های جذابی را رقم می‌زند.

طنز «قلقلک ۲» هر روز ساعت ۹:۳۰ روی آنتن می‌رود. هر قسمت با به تصویر کشیدن تصاویر طنز ارسالی از کودکان ایرانی، پخش انیمیشن و گفتگوی طنز با خردسالان لحظاتی مفرح را برای خردسالان فراهم می‌اورد.

۱۷ انیمیشن سریالی جدید نیز در ساعات مختلف شبانه روز از کشورهای مختلف دنیا و استان‌های مختلف کشور در این ایام پخش می‌شود. فصل ۳ انیمیشن «آرمن»، انیمیشن «میرزا بلد ۲»، «هوپری»، «جنگل آبی»، فصل جدید «پاندای کونگ فوکار»، «بچه رییس» و «پدینگتون» و… از جمله این انیمیشن‌ها است.

** شبکه فراتر

مسابقه تلویزیونی «کودک شو» که از روز میلاد صاحب‌الزمان (عج) روی آنتن شبکه فراتر رفته و قرار است روزهای آخر هفته از قاب این شبکه میهمان خانه‌های مخاطبانش شود، در ایام نوروز تا روز سیزدهم هرشب در ساعت ۱۹:۰۰ پخش خواهد شد و تکرار آن در ساعات ۱:۰۰ بامداد و ۸:۰۰ صبح روز بعد خواهد بود. این برنامه یک کلاکت ویژه برای تحویل سال ۱۴۰۲ تدارک دیده که در روز دوشنبه ۲۹ اسفند، همزمان با شبکه نسیم پخش خواهد شد.

پخش یک فیلم سینمایی جدید که قبلاً از قاب شبکه فراتر پخش نشده در ساعت ۲۲:۰۰ هرشب، هیجان نوروز را بیشتر می‌کند. ساعت بازپخش فیلم‌های سینمایی نسبت به قبل تغییر کرده و اولین تکرار آن‌ها روز بعد در ساعت ۱۰:۰۰ صبح و بازپخش دوم آن، دو روز بعد در ساعت ۲:۳۰ بامداد خواهد بود و دیگر در ساعت ۱۴:۳۰ بازپخش فیلم سینمایی نخواهیم داشت.

افزوده شدن ریل جدید سریال به آنتن شبکه فراتر، از دیگر اقدامات جدید این شبکه است. از روز یکشنبه ۲۸ اسفندماه تا روز سیزدهم فروردین ۱۴۰۲ در ساعت ۲۰:۳۰ قسمت‌های جدید سریال تلویزیونی پخش خواهد شد. اولین سریالی که شبکه فراتر اقدام به پخش آن خواهد کرد فصل اول سریال خارجی و ۱۰ قسمتی «گمشده در فضا» خواهد بود که یک درام ماجراجویی و تخیلی فضایی محصول ۲۰۱۸ نتفلیکس است. داستان آن درباره خانواده رابینسون است که در حال عزیمت به سوی یکی از سکونتگاه‌های فضایی است و در مسیر خود با بحرانی پیش‌بینی نشده روبرو شده و در نهایت سر از سیاره‌ای ناشناخته درمی‌آورند. پس از آن از روز نهم فروردین ماه، فصل اول سریال ۸ قسمتی «مندلورین» مهمان خانه‌های شما می‌شود که تا روز سیزدهم فروردین در همین ساعت پخش می‌شود. تکرار آن روز بعد در ساعت ۶:۴۵ صبح و ۱۴:۳۰ خواهد بود.

لازم به ذکر است از روز ۱۴ فروردین، پخش اصلی این ریل، فقط در روزهای شنبه تا سه‌شنبه خواهد بود که زمان آن متعاقباً اعلام می‌گردد و در ایام پایانی هفته، قسمت‌های مختلف سریال، بازپخش می‌شوند.

فصل پنجم مجموعه مستند «ایرانگرد» که به تازگی تولید آن به پایان رسیده و در مراحل آماده‌سازی HDR است، از روز بیست و هشتم اسفند در ساعت ۱۷:۳۰ روی آنتن شبکه فراتر قرار خواهد گرفت. تکرار این مجموعه‌ی مستند زیبا، روز بعد در ساعت ۵:۰۰ صبح و ۱۳:۳۰ خواهد بود.

مجموعه گفت‌وگو محور «قندون» در ساعت ۲۱:۳۰ قرار است دلنشینی این شب‌های بهاری را با شیرینی زبان و ادبیات فارسی در هم آمیزد و لذت آن را دو چندان کند. این برنامه در ساعت ۹:۳۰ صبح روز بعد و ۱۶:۰۰ بازپخش می‌شود.

مجموعه‌های مستند حیات وحش خارجی در ساعت ۱۶:۴۵ پخش می‌شوند که از روز یکشنبه با مجموعه زیبا و ۶ قسمتی «به زمین خوش آمدید» آغاز شده و پس از آن از شنبه پنجم فروردین فصل اول مجموعه زیبا و ۸ قسمتی «زاده‌های حیات وحش» زینت‌بخش خانه‌های شما خواهند بود. ساعات بازپخش مستند حیات وحش، ۰:۱۵.۶:۰۰ و ۱۲:۵۰ روز بعد خواهد بود.

مجموعه‌های پویانمایی ایرانی برای کودکان عزیز ایرانی هر روز از شبکه فراتر پخش می‌شود. کودکان دلبندمان می‌توانند روز خود را با مجموعه «من و نیکا» به تهیه‌کنندگی «محمدمهدی مشکوری» در ساعت ۷:۵۰ آغاز کرده و در ساعت ۱۲:۳۵ هر روز ظهر شاهد فصل دوم مجموعه «چیا» به تهیه‌کنندگی «امیر سحرخیز» باشند. همچنین در ساعت ۱۶:۳۰ می‌توانند مجموعه «دنیای آبی» به کارگردانی «مهدی خرمیان» را که از تولیدات مرکز پویانمایی صبا است از قاب این شبکه تماشا کنند.

منبع: ایلنا

467980