سبزه عید نوروز نَکار تا این مطلب را نخواندی!

کاشت سبزه برای عید نوروز اصولی خاص دارد که بهتر است بدانید.
تصویر سبزه عید نوروز نَکار تا این مطلب را نخواندی!

به گزارش سایت خبری پرسون، رسم دیرینه کاشت سبزه جزو رسومی است که در کنار زیبایی آسیب‌های بسیاری به همراه دارد و به گفته برخی کارشناسان بهتر است به جای کاشت سبزه و هدردادن آب و حبوبات از بذر‌های خوراکی در این ایام استفاده کنیم.

با نزدیک شدن به آغاز سال نو یکی از اقداماتی که ایرانیان برای انجام آن بسیار ذوق و سلیقه دارند و به نوعی نماد فرهنگ ایرانی محسوب می‌شود، کاشت نهال است. برای به جا آوردن رسم دیرینه نهال کاشتن، برای سفره‌های هفت‌سین از غلات و حبوبات استفاده می‌شود و این دانه‌ها پرورش پیدا و رشد می‌کنند و بعد از سیزدهم فروردین در سطح شهر‌ها و طبیعت رها می‌شوند که هم به عنوان زباله به زیبایی بصری شهر خدشه وارد می‌کنند و هم به لحاظ زیست محیطی مشکلات بسیاری همچون آبگرفتگی معابر را به وجود می‌آورند چراکه سبزه‌های رها شده در طبیعت به‌عنوان گونه‌ای هرز و مهاجم تلقی می‌شوند و تا زمانی‌که تجزیه نشوند حیات سایر گونه‌های گیاهی را تهدید می‌کنند بنابراین بهتر است مردم ماهی قرمز و سبزه‌ها را به مکان‌هایی که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تعیین می‌کنند، تحویل دهند.

درصورتی که تعداد زیادی از ایرانیان اقدام به کاشت سبزه کنند، مقدار زیادی حبوبات و آب هدر می‌رود بنابراین بهتر است که گلدان‌های طبیعی را جایگزین سبزه در سفره هفت سین کنیم. در واقع مردم می‌توانند به جای سبز کردن حجم زیادی از دانه‌های مختلف و دورریز و هدر رفت این دانه‌ها، از خیساندن بذر‌هایی که قابلیت خوراکی دارند، مانند بذر انواع سبزی‌ها همچنین کاشت دانه مرکبات یا نهال کوچکی در گلدان که رشد و سبزینگی آن ادامه داشته باشد و قابل انتقال به دامان طبیعت است، استفاده کنند.

برخی از فعالان محیط زیست همچون میترا البرزی منش موافق با کاشت سبزه عید هستند و می‌گویند که سبزکردن سبزه هیچ ایرادی ندارد و حتی یک حرکت محیط زیستی هم محسوب می‌شود و برای فرزندان خانواده به‌ویژه کودکان بسیار مفید و آموزنده است.

برخی معتقدند بهتر است به جای کاشت سبزه نهال کاشته شود و در روز ۱۳ فروردین آن را در طبیعت کشت کنند تا به غنای فضای سبز شهر افزوده شود، اما به عقیده کارشناسان این کار نه تنها زیست محیطی نیست بلکه می‌تواند تعادل طبیعت را به هم بزند چراکه به طور مثال هر منطقه از تهران شرایط اکولوژیک خاص خود را دارد بنابراین نمی‌تواند میزبان هر گونه گیاهی باشد. از این رو باید در کاشت گیاهان دقت بسیاری کرد.

کاشت نهال بدون نظر کارشناسی شده، هدر دادن منابع است و بعد‌ها می‌تواند هزینه‌های زیست‌محیطی برای شهر تهران به همراه داشته باشد. زمانی‌که شهروندان خودسرانه اقدام به کاشت گونه‌های گیاهی می‌کنند، تعادل اکوسیستم را به هم می‌زنند چراکه ممکن است آن گونه گیاهی متناسب با شرایط طبیعی منطقه نباشد.

محمد درویش - فعال حوزه محیط زیست و مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست - نیز کاشت درخت در روز سیزده‌بدر را نادرست می‌داند و می‌گوید: اصولا فصل کاشت درخت در تهران ۱۳ فروردین نیست و روشن است که احتمال سالم ماندن این نهال‌ها پایین است، چون در تهران نهایتا باید تا نیمه اسفندماه نهال‌ها کاشته شوند.

کاشت گونه‌های گیاهی، ملاحظات زیست محیطی زیادی دارد. گونه‌هایی که خودسرانه در طبیعت کاشته می‌شوند می‌توانند جایگزین گونه‌های طبیعی شوند و توازن را در اکوسیستم منطقه به هم بزنند. اگر اصرار داریم که شهروندان در روز طبیعت نهال بکارند بهتر است که شهرداری تهران در مناطق مختلف چند گونه‌ای را که متناسب با شرایط اکولوژیک همان منطقه است، تهیه کند و در اختیار شهروندان قرار دهد.

منبع:ایسنا

465511