گزارش پرسون؛ چرا صورت مسئله پاک می شود؟

اختلاف نظر رئیس و نماینده مجلس بر سر تعداد شهرهای درگیر مسمومیت

در حالی نماینده سروستان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرده حداقل ۱۰ تا ۱۵ شهر کشور درگیر مسمومیت دانش آموزان شدند که رییس مجلس این آمار را رد می کند و اعلام کرده که اینطور نیست و تنها دو شهر قم و بروجرد درگیر هستند.
تصویر اختلاف نظر رئیس و نماینده مجلس بر سر تعداد شهرهای درگیر مسمومیت

به گزارش سایت خبری پرسون، امروز نماینده مجلس شورای اسلامی تعداد شهرهای درگیر مسمومیت را عددی بین۱۰ تا ۱۵ شهر عنوان کرد و قالیباف در واکنش به این صحبت ها این آمار را رد می کند و اعلام کرده که اینطور نیست و تنها دو شهر قم و بروجرد درگیر هستند.

نحوه صحبت نماینده مجلس خود بحث برانگیز بوده زیرا اعلام کرده که "اکنون دانش آموزان ما را تهدید می‌کنند، درست است که هیچ غلطی نمی‌توانند انجام دهند اما مجلس شورای اسلامی باید با جدیت به این موضوع ورود کند تا ابعاد آن روشن گردد".

محمدباقر قالیباف در جریان جلسه امروز مجلس شورای اسلامی و خطاب به عبدالعلی رحیمی مظفری بیان کرد: شما امروز صبح در تذکری مطرح کردید که ۱۰ الی ۱۵ شهر درگیر مسمومیت دانش آموزی شدند. بنده از شما می‌خواهم این موضوع را تصحیح کنید چرا که اینطور نیست و تنها دو شهر قم و بروجرد درگیر هستند.

در ادامه عبدالعلی رحیمی مظفری بیان کرد: بنده ۱۵ شهر را پس می‌گیرم اما تعداد شهرهایی که درگیر مسمومیت دانش‌آموزی هستند بیشتر از عددی است که شما گفتید. از شما می‌خواهم شهر کوار را نیز به آمار خود اضافه کنید.

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده مطابق گزارش کمیسیون بهداشت و درمان آمار ارائه کردم و امروز ظهر نیز با وزیر و کمیسیون جلسه داریم چرا که این موضوع بسیار مهم است.

مسمویت‌های سریالی در مدارس بروجرد و نامشخص بودن علت آن نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها و بعضی مدیران مدارس به وجود آورده است؛ تا آنجا که برخی مدیران مدارس به خانواده‌ها اعلام کرده‌اند که اگر می‌خواهند بچه‌هایشان را به مدرسه نفرستند.

امروز وزیر بهداشت نیز اعلام کرد: مجموع تحقیقات نشان داد که نوعی "سم" خفیف باعث ایجاد مسمومیت دانش‌آموزان شده است. عین‌اللهی تصریح کرد: اینکه این "سم" چطور تولید شده و عامدانه بوده یا خیر در حیطه وظایف وزارت بهداشت نیست.

روز گذشته رئیس اورژانس لرستان از مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه پسرانه خیام بروجرد خبر داد. در حالی که تا به این لحظه مسمومیت ها تنها در مدارس دخترانه رخ داده بود.

حال به جای مشخص شدن علت این اتفاقات و حل موضوع بین نمایندگان ملت اختلاف بر سر تعداد شهرهای درگیر است. اختلاف نظری که قطعا صدای بسیاری از خانواده ها را در می آورد.

کسی دقیق نمی‌داند چه اتفاقی افتاده؛ اگر صحبت های کوتاه و ناقص وزیر بهداشت را فاکتور بگیریم، هنوز هیچ توضیح دقیقی درباره چرایی این اتفاق که از نوزدهم آذرماه دانش‌اموزان و والدین و حتی مسئولان مدرسه‌ها را با مشکل رو به رو کرده و مستقیما با جان بچه‌ها در ارتباط است، داده نشده.

در ابتدا که مسئولان ماجرا را انکار و تکذیب می‌کردند، حالا اما با گسترده شدن ماجرا و درگیر شدن شهرهای بیشتری از جمله تهران، اردبیل، بروجرد و … و مدارس بیشتری با این اتفاق، کم کم واکنش‌ها از سوی مدیران و مسئولان آغاز شده و حتی معاون وزیر بهداشت در صحبت‌هایی بر شایعاتی که از احتمال عمدی بودن این اتفاقات مطرح بود، مهر تایید زد و گفت: «پس از مسمومیت چندین باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمام مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند». ماجرایی که از سوی رئیس کمیسیون آموزش مجلس هم مورد تایید قرار گرفت و همایون سامه نجف‌آبادی در گفت و گویی با شرق با اشاره به اینکه «وزارت بهداشت در حال پیگیری موضوع است» و «نهادهای امنیتی با حساسیت بیشتری در حال پیگیری موضوع و شناسایی عوامل دخیل در ماجرا هستند»، تاکید کرد که «آنچه مشخص است این است که هم در قم و هم در بروجرد مساله عمدی است».

ماجرای مسمومیت های سریالی دانش آموزان به نهم آذر سال جاری باز میگردد که نخستین مورد مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز دختر در قم رسانه‌ای شد اما تکرار این اتفاق در استان و در دیگر مدارس دخترانه واکنش‌های زیادی را برانگیخت و مسؤولان را به پیگیری و کشف واقعیت‌ها واداشت.

نکته مهم در جریان مسمومیت دانش‌آموزان استان قم بروز این اتفاق در مدارس دخترانه بود که حتی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری اخیر خود گفت که تاریخ این عارضه از نهم آذر امسال در هنرستان نور واقع در یزدان‌شهر قم بود و منجر به مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز شد و دوباره در ۲۲ آذر در همین مدرسه این اتفاق تکرار شد؛ دستگاه قضا این موضوع را جدی پیگیری می‌کند و ۵۱ نفر دیگر دچار مسمومیت شدند. نکته قابل تأمل وقوع این موضوع در مدارس دخترانه است.

با وجود اینکه اغلب این مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه رخ داد، اما ۲۵ بهمن سال جاری و انتشار خبر مسمومیت در مدرسه راهنمایی دوشیفته پسرانه قم همه را حیرت‌زده کرد که ممکن است داستانی پشت ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان باشد.

گزارش: مهسا اخلاقی

465255

مطالب مرتبط