افول گردشگری ایران

نرخ‌های متفاوت در فصل‌های سال و مسائل سیاسی کشور نیز باعث افول گردشگری شده است. نبود روابط با سایر کشورها و بی‌ثباتی اقتصادی اثرات جبران ناپذیری بر صنعت گردشگری می‌گذارد که غیر قابل جبران است.
تصویر افول گردشگری ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، قربانعلی تنگ شیر در یادداشتی نوشت: ایران به علت برخورداری از نعمت‌های خدادادی طبیعی، جغرافیایی، ابنیه‌های تاریخی، مذهبی و همچنین عناصر فرهنگی و اجتماعی بسیار غنی در ردیف پنج کشور پرجاذبه گردشگری
به لحاظ فرهنگی قرار دارد. اما با توجه به شرایط اقتصادی ایران، تورم بالای دو رقمی، گرانی ارز و نبودن مدیریت برنامه ریزی و کاربردی مفید برای صنعت گردشگری مسائل سیاسی کشور باعث شد گردشگران خارجی برنامه‌ای برای سفر به ایران نداشته باشند؛ جاذبه‌ای که دیگر جذب نمی‌کند.

حتی سفرهای داخلی نیز به دلایل اقتصادی مانند گرانی‌ها و کاهش ارزش پول ملی از لیست برنامه‌های ایرانی‌ها حذف شده است و مردم بیشتر به فکر تامین غذای روزانه خود هستند تا رفتن به سفر. نبود روابط با سایر کشورها و بی‌ثباتی اقتصادی اثرات جبران ناپذیری بر صنعت گردشگری می‌گذارد که غیر قابل جبران است.

چک کردن روزانه نرخ ارز و نیز تغییرات عمده و سریع آن یکی از چالشهای مهمی است که برنامه‌ریزی اعلام نهایی نرخ‌ها را به شدت دچار بحران می‌کند و بی‌ثباتی قیمت‌ها را به وجود می‌آورد. به عنوان نمونه یک سفر چهار روزه به ترکیه ارزان‌تر از همان سفر به کیش در ایران می‌باشد.

نرخ‌های متفاوت در فصل‌های سال و مسائل سیاسی کشور نیز باعث افول گردشگری شده است. ما حتی از ورزشهای زمستانه و اسکی نیز خوب بهره‌برداری نمی‌کنم. افزایش هزینه‌ها باعث ریزش۸۰ درصدی گردشگر برای نوروز ۱۴۰۲ خواهد شد در حالیکه برنامه این بود تا سال ۱۴۰۴ حدود ۲۰ میلیون گردشگر خارجی به ایران بیایند که این هدف با همین شرایط موجود محقق نخواهد شد زیرا متاسفانه دیپلماسی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خوبی نداریم.

منبع: آفتاب یزد

465144