به گزارش سایت خبری پرسون، پس از مدتها فراز و نشیب قرار است ثبتنام از متقاضیان خرید خودروهای وارداتی آغاز شود. از قرار معلوم این ثبتنام طبق اعلام قبلی در سامانه یکپارچه خودرو انجام میشود و در بورس کالا انجام نخواهد شد. خرید خودرو از این سامانه براساس ضوابط و شرایط عمومی خرید از خودروسازان داخلی خواهد بود.
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت در پاسخ به این پرسش همشهری که چه تعداد خودروی وارداتی در این مرحله عرضه خواهد شد، گفت: در شرایط فعلی ۱۰۰هزار خودروی خارجی و حتی بیشتر از طریق سامانه عرضه خواهد شد. البته اینکه آیا این عرضهها تداوم خواهد یافت یا خیر بستگی به تخصیص اعتبار در لایحه بودجه سال بعد دارد و درصورتی که اعتباری برای واردات خودرو تخصیص یابد عرضه خودروهای وارداتی در مراحل بعد ادامه خواهد یافت.
او با بیان اینکه برای ثبتنام از متقاضیان سامانه یکپارچه طراحی شده است، گفت: متقاضیان خرید خودروهای وارداتی میتوانند از امروز ساعت۱۲ به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به نشانی http://saleauto.ir مراجعه و طبق شرایطی که در درگاه وزارت صمت http://shatanews.ir ذکر شده ثبتنام کنند.
او ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو و عرضه خودروهای وارداتی در این سامانه را گامی در اجرای مصوبه اخیر دولت درخصوص روشهای جایگزین عرضه در بورس کالا دانست.
شرایط مشارکت در قرعهکشی
۱-هر کد ملی فقط به ثبتنام یک دستگاه خودرو مجاز است.
۲- متقاضیان در طول ۴۸ماه گذشته نباید از بورس و خودروسازهای داخلی، خودرو خریده باشند.
۳- شرکتکنندگان در قرعهکشی همچنین باید شرایط عمومی برنامههای فعلی قرعهکشی خودروهای داخلی را دارا باشند، بهطور مثال متقاضیان باید گواهینامه داشته باشند و پلاک فعال نداشته باشند.
۴- برندگان قرعهکشی تا یک سال نمیتوانند سند خودرو را به کسی منتقل کنند.
۱- متقاضیان خرید باید مبلغ ۵۰۰میلیون تومان را در حساب وکالتی واریز کنند و این مبلغ تا زمان مشخص شدن نتیجه بلوکه خواهد شد.
۲- بعد از پایان قرعهکشی و بررسی اطلاعات، نام ۱۰۰هزار نفر به قید قرعه انتخاب و اعلام میشود.
۳- بلافاصله بعد از اعلام نام برندگان قرعهکشی، شرکتهای واردکننده خودروهای خود را در سامانه عرضه میکنند و متقاضی از بین آنها انتخاب میکند.
۴- اگر خودرویی تقاضای بیشتری داشته باشد، حق تقدم با شمارههای نخست است که در قرعهکشی برنده شدهاند. این موضوع ارتباطی با زمان ثبتنام ندارد، بلکه وابسته به شانس افراد در قرعهکشی است.
۵- اگر فردی از بین خودروهای عرضه شده در مرحله اول انتخاب نکند و بهدنبال خودروی دیگری باشد، حق تقدم او تا زمان انتخاب خودرو حفظ میشود و باید ۵۰۰میلیون تومان را نیز در حساب خود نگه دارد. در غیراین صورت اگر متقاضی هر مبلغی از ۵۰۰میلیون تومان برداشت کند، درخواست خرید خودرو لغو خواهد شد.
۶- افراد متقاضی که در قرعهکشی برنده شدند، بعد از انتخاب خودرو ۳روز فرصت دارند مرحله اول پرداخت شامل هزینه ارزش کالا، کرایه حملونقل تا بندر مقصد و بیمه را پرداخت کنند. اگر افراد نتوانند ظرف ۳روز این مبلغ را پرداخت کنند، ثبتنام باطل میشود و باید ۵درصد هم جریمه پرداخت کنند.
۷- مرحله دوم پرداخت، مربوط به عوارض گمرکی بعد از رسیدن خودرو به بنادر است که مبلغ مورد نظر از سوی گمرک و سازمان حمایت اعلام و متقاضی باید آن را پرداخت کند.
۸- مرحله سوم پرداخت نیز در زمان تحویل خودرو پرداخت میشود که مربوط به هزینه پلاک و غیره است. مبالغی که متقاضیان در هر مرحله پرداخت میکنند نهایی نیست و براساس قیمت روز محاسبه میشود.
۹- از زمانی که فرد در مرحله اول مبلغ را پرداخت و در سامانه قرارداد را امضا کرد، شرکت ۳ماه فرصت دارد تا خودرو را به متقاضی تحویل دهد. بعد از این ۳ ماه، شرکت بهازای هر یکماه دیرکرد، باید ۷.۵درصد جریمه پرداخت کند و هر یک از طرفین که قرارداد را ابطال کند باید ۵ درصد جریمه پرداخت کند. اما پیش از امضای قرارداد، حتی اگر افراد در قرعهکشی برنده شده باشند، هیچ تضمینی برای تحویل خودرو وجود ندارد.
ابهامهای فروش خودروهای وارداتی
یکی از مهمترین ابهامهای فروش خودروهای وارداتی نوع خودرویی است که قرار است به متقاضیان تخصیص یابد. طبق روش اعلامشده، هنوز روشن نیست که قرار است چه خودرویی به متقاضیان تخصیص یابد و متقاضیان نیز با وجود آنکه باید ۵۰۰ میلیونتومان را در حساب خود بلوکه کنند نمیدانند این مبلغ را به ازای خرید چه خودرویی پرداخت خواهند کرد. همچنین روشن نیست، چگونه قرار است خودروهای گران قیمت وارداتی، قیمت خودروهای داخلی را کاهش دهد.
در حال حاضر نیاز اصلی بازار ایران خودروهای ارزان قیمت است اما شرایط فعلی از همین حالا گویای آن است که این خودروها ارزان قیمت نخواهند بود. در چنین شرایطی بهنظر میرسد این طرح صرفا به درد طبقه مرفه جامعه میخورد ودردی از جامعه دوا نمیکند.
یکی دیگر از مهمترین ابهامهای این طرح بحث اطلاعات نهایی درباره نوع خودروهای وارداتی است. پرسش این است که آیا مقامات مسئول و شرکتهای واردکننده، اطلاعات مربوط به این خودروها را محرمانه نگاه داشتهاند یا این اطلاعات در اختیار افراد نزدیک قرارگرفته است. به بیان دیگر آیا عرضه این خودروها مشمول دارندگان اطلاعات نهانی میشود یا خیر؟