فرایند ثبت‌نام تا تحویل لاستیک چقدر زمانبر است؟

شرایط خرید لاستیک در بازار اعلام شده و فعالان و مسئولان صنف لاستیک‌فروشان از رفع مشکلاتی که در خرید لاستیک دولتی وجود داشت خبر داده‌اند، هرچند همچنان خریداران از مشکلات مربوط به خرید لاستیک گلایه دارند و برخی می‌گویند خرید لاستیک به‌صورت دولتی و با سند خودرو هنوز هم راحت نیست.
تصویر فرایند ثبت‌نام تا تحویل لاستیک چقدر زمانبر است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، بر اساس مصوبه جدید وزارت صمت که به‌تازگی ابلاغ شده است، ثبت اطلاعات در سند خرده‌فروشی تایر سواری الزامی است و علاوه بر اخذ اطلاعات کد ملی و شماره تلفن خریدار، فروشنده ملزم به ثبت شماره برگ سبز خودرو و شماره شاسی است. همچنین، برای تایرهای پرتقاضای رینگ ۱۳ و ۱۴ فقط در سال ۴ حلقه تایر با یک کد ملی و شماره شاسی و موتور امکان خرید وجود دارد.

یکی از فروشندگان بازار لاستیک در این زمینه می‌گوید:‌ ما فروشندگان تا سال گذشته لاستیکی مانند لاستیک سمند را حتی با ضرر می‌فروختیم چون تولید آن زیاد اما تقاضا کم بود. برای نمونه، لاستیکی را که کارخانه برای ما یک‌میلیون تومان فاکتور می‌کرد به قیمت ۸۰۰ هزار تومان هم می‌فروختیم. اما از اواخر سال گذشته کارخانه‌های داخلی به دنبال افزایش قیمت کالاهای تولیدی خود بودند که مورد موافقت دولت قرار نگرفت برای همین بر آن شدند که کالای خود را به‌صورت قطره‌چکانی به بازار عرضه کنند. این رویه هم باعث کمبود و جهش قیمت لاستیک در بازار آزاد شد. به‌طوری‌که در حال حاضر قیمت لاستیک پراید که عمده مصرف افراد جامعه است به‌صورت دولتی حدود یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و در بازار آزاد در برندهای مختلف بین ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

همچنین، مصرف‌کنندگان عنوان می‌کنند که خرید لاستیک به‌صورت دولتی راحت نیست و محدودیت در عرضه لاستیک دولتی باعث شده است که به‌عنوان‌مثال راننده تاکسی فقط بتواند یک‌بار در سال ۴ حلقه لاستیک دولتی خریداری کند و جز آن باید به سراغ بازار آزاد برود.

به سراغ رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک تهران می‌رویم که در این‌باره می‌گوید: لاستیک به سهولت در دسترس مردم است. محمدرضا آل‌سارا با بیان اینکه در حال حاضر تمام واحدهای صنفی عرضه‌کننده لاستیک در حال توزیع لاستیک هستند، به همشهری عنوان می‌کند: تحویل کالا در حال حاضر این‌قدر راحت شده است که در تهران تقریباً کسی نیست که لاستیک نگرفته باشد حتی از شهرستان‌ها برای خرید لاستیک به تهران می‌آیند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک تهران با تأکید بر اینکه در کشور هیچ کمبودی در بازار لاستیک وجود ندارد، در مورد عرضه رینگ‌های پرمصرف بیان می‌کند: با توجه به توان تولید کارخانه‌ها هیچ کمبودی نداریم فقط در مواقعی کمبود ۲ سایز پرمصرف ۱۳ و ۱۴ پیش می‌آید که با هماهنگی‌هایی که با وزارت صنعت و شرکت‌های تولیدی در حال انجام است درصورتی‌که یک مقدار تولید این تایرها هم افزایش یابد به‌راحتی جوابگوی مصرف‌کنندگان خواهیم بود.

آل‌سارا در مورد شرایط جدید عرضه رینگ‌های ۱۳ و ۱۴ می‌گوید: نمایندگی‌های فروش لاستیک در سایزهای ۱۳ و ۱۴ برای یک سال ۴ حلقه تایر می‌دهند که به نظر کافی است و اگر کسی این مقدار برایش ناکافی باشد احتمالاً مصرف‌کننده غیرواقعی است.

سخنگوی انجمن تایر هم با تأیید صحبت‌های بالا درباره وضعیت عرضه لاستیک در بازار به همشهری می‌گوید: در حال حاضر عرضه کاملاً عادی است و تولیدکنندگان در حال تولید هستند و به ما گزارش خاصی مبنی بر کمبود داده نشده است.

مصطفی تنها ادامه می‌دهد: ازآنجاکه در چند ماه اخیر نحوه عرضه تایر دچار بخشنامه‌های پی‌درپی شده و چند بار در نحوه عرضه تغییراتی داده شده است برای همین شاید مردم مقداری سردرگم شده باشند وگرنه به لحاظ عرضه مسئله خاصی در بازار نیست.

طبق اعلام سامانه جامع تجارت، در زمان ثبت اسناد فروش به مصرف‌کننده تایر سواری، شماره برگ سبز خودرو و ۵ رقم انتهای شماره شاسی به‌صورت الزامی دریافت می‌شود. همچنین، کد ملی و شماره تلفن همراه تحت مالکیت کاربر نیز مانند قبل دریافت می‌شود. علاوه بر آن، برخی از شرکت‌ها فروش مستقیم اینترنتی دارند و می‌توان به سایت آنها یا نمایندگی‌های فروش در بازار هم مراجعه کرد. اما برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که روند عرضه اینترنتی به کندی انجام می‌شود.

سخنگوی انجمن تایر دراین‌باره می‌گوید: با تغییر نحوه عرضه شرایط برای نمایندگی‌ها تا حدی سخت و کمی زمانبر شده است برای همین فروشندگان از این روش فروش یک مقدار ناراضی هستند که علت اصلی آن به کندی اینترنت برمی‌گردد که سبب می‌شود برخی خریداران در زمان ثبت‌ونام و خرید علاف شوند.

مصطفی تنها در پاسخ به اینکه پروسه ثبت‌نام تا تحویل لاستیک چقدر زمانبر است؟ بیان می‌کند: این موضوع به کارخانه و اندازه تایر بستگی دارد. بعضی اندازه‌ها در همان روز درخواست، تحویل مشتری می‌شود اما بعضی‌ها به‌خصوص رینگ ۱۳ پرایدی که پرمصرف‌ترین است ممکن است یک هفته طول بکشد اما بیشتر از ۲۰ روز طول نخواهد کشید.

از حواشی بازار لاستیک در سال جاری، بر سر نحوه قیمتگذاری دستوری بود. حرف تولیدکنندگان این بود که هزینه‌ها با قیمت نهایی کالا همخوانی ندارد و برخی تولیدات زیان‌ده هستند. در این میان شایعاتی در زمینه احتکار لاستیک هم مطرح و عنوان شد علت کمبود لاستیک در بازار آن است که برخی‌ها با احتکار لاستیک می‌خواهند در آینده این کالا را گران‌تر بفروشند. اما حسین فرهیدزاده معاون وزیر صنعت با رد این موضوع اعلام کرد که لاستیک گران نمی‌شود.

سخنگوی انجمن تایر در واکنش به موضوع قیمتگذاری دستوری تایر می‌گوید: در چند وقت گذشته هیچ‌گونه افزایش قیمتی در بازار لاستیک نداشته‌ایم اما همچنان تولیدکنندگان از قیمت راضی نیستند و ما امیدواریم قیمت از حالت دستوری خارج و متناسب با تورم تنظیم شود تا تایرسازان بتوانند برای سرمایه‌گذاران خود سود مشخص عادلانه‌ای را تضمین کنند.

منبع: تسنیم

610891