بهترین زمان برای تعویض روغن خودرو

یکی از اصلی‌ ترین راه های مراقبت از خودرو، تعویض به موقع و اصولی روغن آن خواهد بود. زمان بندی دقیق در تعویض روغن، ضامنی برای سلامتی موتور و حتی دیگر بخش های خودرو خواهد بود.

تصویر بهترین زمان برای تعویض روغن خودرو

به گزارش سایت خبری پرسون، اگر شما هم کنجکاو هستید تا بدانید که بهترین زمان برای تعویض روغن خودرو چه زمانی بوده و روش اصولی انجام آن چیست، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

چرا تعویض روغن موتور خودرو مهم است؟

روغن استفاده شده در موتور ها، به مشابه همان خونی است که در رگ انسان‌ ها جریان دارد. خنک سازی، تصفیه کنندگی، روان سازی و آب بندی از وظایف اصلی روغن موتور ها به شمار می رود. زمانی که روغن موتور کثیف شده باشد یا تاریخ مصرف آن گذشته باشد، این وظایف به خوبی در موتور انجام نمی‌ گیرند و شما نمی توانید بهترین استفاده ممکن را از وسیله نقلیه خود، داشته باشید. غلظت روغن ها با گذر زمان، افزایش پیدا می کند و این مسئله می تواند برای وسیله نقلیه و موتور آن، مضر باشد.
استفاده از وسیله نقلیه با روغن غیرسالم، نه تنها در وظایف موتور و دوربین 360 درجه خودرو، بلکه در سلامت آن نیز تاثیر گذاشته و باعث آسیب های طولانی یا کوتاه مدت خواهد شد.

چه زمانی برای تعویض روغن موتور خودرو اقدام کنیم؟

حال که به عوارض روغن های تاریخ مصرف گذشته پی بردیم، زمان آن رسیده تا بدانیم بهترین وقت برای تعویض روغن موتور، چه زمانی خواهد بود.
به طور معمول، گفته می شود که بهترین زمان برای تعویض روغن موتور خودرو، بعد از گذشت سه ماه یا پیمودن مسافت پنج هزار کیلومتر با وسیله نقلیه خواهد بود. هرچند که این قانون برای همه خودرو ها صدق نمی کند.
عوامل زیادی در استفاده از خودرو وجود دارند که می توانند تعیین کننده عمر و کیفیت روغن موتور ما باشند. نحوه رانندگی ما با وسیله نقلیه و قطعات آن مانند آینه تاشو برقی پژو پرشیا، تکنولوژی خودرو و نوع روغنی که از آن استفاده می‌ کنیم، همه و همه در عمر روغن و زمان تعویض آن، موثر خواهند بود.

نحوه و مراحل تخلیه و تعویض روغن موتور خودرو

تعویض روغن امری ساده اما خطرناک به شمار می رود و بهتر است تا این کار را در مراکز پیشرفته و در حضور متخصصین انجام دهیم. اما اگر به هر دلیلی، مجبور شدید تا این فرآیند را خود بر عهده گرفته و صفر تا صد آن را انجام دهید، باید برخی از اصول ایمنی را رعایت کنید. رعایت این مسائل علاوه بر حفظ سلامت جانی و مالی، برای محیط زیست نیز موثر خواهد بود.
اولین مرحله در تخلیه روغن، باز کردن درپوش خودرو خواهد بود. در مرحله بعد شما باید خودرو را با جک بالا ببرید تا بتوانید به راحتی به کارتل دسترسی داشته باشید. بهتر است در مراحل تخلیه، از دستکش ایمنی استفاده کنید و روغن را در محفظه‌ های بزرگ و پلاستیکی قرار دهید.
بعد از تخلیه کامل روغن، شما باید نسبت به تعویض فیلتر اقدام کنید و بعد از آن، به مرحله افزودن روغن جدید خواهیم رسید؛ از آن جایی که دسترسی به فیلتر روغن کار آسانی نیست، توصیه می شود تا در حد امکان، برای انجام این مراحل به مراکز تعویض روغنی مراجعه نمایید.

نحوه اضافه کردن روغن موتور به خودرو

اضافه کردن روغن به موتور، یکی از روش هایی است که افراد بعد از کم شدن روغن، آن را در پیش گرفته و زمان تعویض کامل روغن را تا مدتی به تعویق می اندازند.
اگر قصد دارید تا مقداری روغن به خودرو خود اضافه کنید، توجه داشته باشید تا خودرو شما در سطحی صاف قرار داشته باشد؛ سپس موتور آن را روشن کرده و به خودرو فرصت دهید تا مدتی به صورت در جا کار کند. بعد از انجام این مراحل، نیاز است تا مدتی ماشین خود را خاموش کرده و پس از آن اقدام به اندازه گیری روغن خودرو کنید. بهتر است به این نکته نیز دقت کنید که هنگام افزودن روغن، گیج اندازه گیری را از جای خود خارج نکنید.

ابزار لازم برای تعویض روغن موتور

تعویض روغن موتور نیز مانند تمامی کارهای تعمیراتی در اتومبیل ها، نیازمند همراه داشتن وسایلی خاص است.
شما برای آن که بتوانید تعویض روغن را به روشی اصولی و کاملا ایمن انجام دهید، نیاز به لوازمی مانند دستکش، آچار فیلتر روغن، جک، قیف، واشر و فیلتر روغن تازه دارید. قطعا عملیات شما بدون حضور برخی از این وسایل نیز به درستی پیش خواهد رفت؛ اما توصیه ما به شما این است که برای حفظ سلامتی خود و سلامتی محیطی، از تمامی وسایل یاد شده استفاده کنید.
لوازم نام برده شده در این لیست تمامی لوازم موردنیاز ما نخواهند بود و شما ممکن است بسته به نوع خودرو، به برخی از ابزارآلات دیگر نیز نیاز پیدا کنید.

نکات مهم در هنگام تعویض روغن موتور

اگر در زمان تعویض روغن نکاتی که در زیر گفته می شود را رعایت کند، می توانید تا حد زیادی از نشتی روغن جلوگیری کرده و عملیاتی بدون ایراد را داشته باشید.
به عنوان مثال زمانی که قصد اضافه کردن روغن به خودرو خود دارید، حتما از روغنی مشابه با روغن قبلی استفاده کنید، ترکیب دو نوع روغن ممکن است آسیب هایی جدی را به اتومبیل شما وارد کند.
همچنین تماس طولانی مدت روغن با پوست دست، می تواند سبب بروز بیماری های مختلفی گردد.
توجه و عمل کردن به این نکات و برخی از نکات ایمنی دیگر، سلامت خودروی شخصی شما را در حین کار تامین خواهد کرد.

انجام اصولی تعویض روغن و توجه به زمان بندی آن، یکی از مهم ترین قواعد در زمینه نگهداری از خودرو محسوب می شود. اگر به سلامت خودرو خود اهمیت می دهید و قصد دارید تا مدت های زیادی، بهترین استفاده را از ماشین خود و آینه تاشو برقی جک اس3 داشته باشید، بهتر است تمام حواستان را معطوف به روغن خودرو کرده و زمان تعویض آن را تحت هیچ شرایطی، از یاد نبرید. این گونه شما می توانید به راحت ترین شکل ممکن، راز جاودانگی را برای اتوموبیل خود کشف کرده و از آن بهترین نحو ممکن، استفاده کنید.

462980