بهترین درمان خارش چشم

بهترین روش های درمان خارش چشم را اگر نمی دانید با ما در این گزارش همراه شوید.
تصویر بهترین درمان خارش چشم

به گزارش سایت خبری پرسون،وقتی چشمان شما دچار خارش و قرمزی می‌شود، تقریباً هر کاری برای تسکین خارش آن انجام خواهید داد. اما دانستن علت خارش چشم، می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین درمان را برای بهبود آن پیدا کنید. برای خارش چشم چه کاری انجام دهیم؟ بهترین درمان خارش چشم چیست؟ حتما تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به عوامل ایجاد کننده خارش چشم و روش‌های تسکین آن بپردازیم.

خارش چشم نشانه چیست؟

خارش چشم می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که برخی از آنها ممکن است ناشی از خطرات جدی باشند. اگر متوجه شدید که چشم‌هایتان قرمز و دچار خارش شده است بهتر است در مرحله اول با یک پزشک متخصص در مورد گزینه‌های درمانی صحبت کنید. مواردی مانند، گرد و غبار و موی حیوانات خانگی از جمله شایع‌ترین عوامل بروز آلرژی‌های چشمی دائمی هستند. همچنین ممکن است به محصولات خاصی در خانه خود حساسیت داشته باشید. برای مثال ممکن است محلول لنزهای چشمی که استفاده می‌کنید باعث تحریک چشمان شما شوند. و یا صابون یا شامپویی که استفاده می‌کنید ممکن است باعث بروز علائم و خارش چشم شما باشد.(1)

علائم خارش چشم

در برخی موارد، علت خارش چشمان شما مشخص است و شما می‌توانید برای درمان علائم آن اقدام کنید. در اغلب موارد خارش چشم مشکل جدی نیست و با گذشت چند دقیقه به خودی خود برطرف می‌شود. با این‌حال خارش چشم می‌تواند به دلیل مشکلات دیگری ایجاد شده باشند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

برخی از شایع‌ترین علائم خارش چشم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

قرمزی چشم

احساس خارش در پلک‌ها

پاره شدن مویرگ‌های داخل چشم

احساس درد در چشم

احساس می‌کنید شن یا ماسه در چشم شما رفته است

بیشتر بخوانید: بعد از گاز اشک آور و اسپری فلفل چه کنیم؟ درمان سریع و عوارض

علت خارش چشم + درمان خارش چشم

در ادامه به بررسی دلیل ایجاد خارش چشم و روش درمان ناشی از آن علت خارش چشم توضیح می‌دهیم.

آلرژی‌ها – علت خارش چشم

اگر هر سال تقریباً در همان زمان دچار خارش چشم می‌شوید، ممکن است به برخی گیاهانی که در زمان‌های خاصی از سال گل می‌دهند و گرده‌های خود را آزاد می‌کند، حساسیت فصلی داشته باشید. برخلاف آلرژی‌های فصلی، آلرژی‌های دائمی همان آلرژی‌هایی هستند که ممکن است در تمام طول سال علائم آن‌ها را داشته باشید.

درمان خارش چشم ناشی از آلرژی‌ها

اگر علائم خارش چشم آلرژیک شما هر ساله باعث بروز اختلالاتی در امور روزمره شما می‌شود، ممکن است داروهای تجویزی برای کاهش علائم آلرژی برای شما مفید باشد. از آنجایی که اثربخشی این داروها مدتی طول می‌کشد، پزشک ممکن است توصیه کند که چند هفته قبل از شروع فصل آلرژی، مصرف آنها را آغاز کنید.(1) یکی از راه‌های کاهش علائم خارش چشم آلرژیک، اجتناب از تماس با آلرژن‌های فصلی است. کارهایی که باید انجام دهید عبارتند از:

به گزارش آب و هوای محلی توجه کنید و در صورت آلودگی هوا در خانه بمانید.

پنجره‌های خانه و ماشین را در فصل گرده گل بسته نگه دارید.

وقتی مجبورید بیرون باشید از ماسک گرده استفاده کنید.

مصرف داروهای آنتی هیستامین بدون نسخه (OTC) می‌توانند در کنترل علائم خارش چشم آلرژیک مفید باشند.

محرک‌های موجود در هوا – علت خارش چشم

برخی از افراد به دود سیگار، اگزوز گازوئیل یا حتی برخی عطرها حساس هستند. اجتناب از قرار گرفتن در معرض این عوامل تحریک کننده، ساده‌ترین راه حل برای پیشگیری از خارش چشم است.

درمان خارش چشم ناشی از محرک‌های موجود در هوا

اگر به طور مداوم تحت تاثیر محرک‌های موجود در هوا هستید، می‌توانید از قطره‌های چشمی استفاده کنید یا یک پارچه خنک و مرطوب روی چشمان بسته خود قرار دهید.

عفونت‌ها – علت خارش چشم

چشم‌های شما در برابر عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی آسیب‌پذیر هستند، که همگی می‌توانند باعث خارش چشم شوند. یکی از شایع‌ترین عفونت‌های چشم، ورم ملتحمه است که به آن چشم صورتی نیز می‌گویند زیرا قسمت سفید چشم آلوده، به رنگ صورتی تغیر می‌کند. این عارضه بسیار مسری است و اغلب با ترشح از چشم آسیب دیده همراه است. یکی دیگر از عفونت‌های چشمی احتمالی، یووئیت نامیده می‌شود. عفونت چشمی باید توسط پزشک متخصص، ارزیابی و درمان شود.

درمان خارش چشم ناشی از عفونت‌ها

برای درمان خارش چشم ناشی از عفونت‌ها ممکن است از برخی آنتی بیوتیک‌ها برای درمان ورم ملتحمه استفاده شود. در برخی موارد استفاده از استروئیدها نیز ممکن است لازم باشد. قطره‌های چشمی ضد التهاب نیز ممکن است برای درمان خارش چشم ناشی از عفونت‌ها کافی باشد. اگر خارش چشم ناشی از عفونت‌ها به طور موثر درمان نشود، می‌تواند منجر به از دست دادن شدید بینایی و عوارضی مانند، آب مروارید شود.

خشکی چشم – علت خارش چشم

اشک، ترکیبی از آب، چربی و مخاط است. اشک، چشمان شما را مرطوب و شاداب نگه می‌دارد. به دلایل مختلف، چشمان شما ممکن است از تولید اشک کافی برای جلوگیری از خشکی، خارش و سوزش چشم ناتوان باشند. یکی از دلایل رایج خشکی چشم، افزایش سن است. با افزایش سن، تولید اشک کاهش می‌یابد.

درمان خارش چشم ناشی از خشکی

درمان خارش چشم ناشی از خشکی ممکن است به سادگی استفاده از اشک مصنوعی بدون نسخه باشد که به صورت قطره در دسترس است. توجه داشته باشید جهت درمان خارش چشم ناشی از خشکی چشم‌ها، به دقت دستورالعمل‌ مصرف آن‌ را مطالعه کنید. اگر خشکی چشم مزمن را تجربه می‌کنید، به چشم پزشک مراجعه کنید. ممکن است به قطره‌های دارویی نیاز داشته باشید.

خستگی چشم – علت خارش چشم

خیره شدن طولانی مدت به صفحه کامپیوتر یا تلاش برای مطالعه در یک مکان کم نور، می‌تواند چشمان شما را تحت فشار قرار دهد و باعث احساس خارش و خستگی در آنها شود. رانندگی طولانی مدت، به خصوص در شب یا در یک روز روشن و آفتابی، می‌تواند منجر به خارش در چشمان شما شود. اگر خود را مجبور کنید که چشمانتان را باز نگه دارید و وقتی خسته هستید بیدار بمانید، ممکن است دچار سوزش و خارش چشم شوید.

درمان خارش چشم ناشی از خستگی چشم

بهترین درمان خارش چشم ناشی از خستگی چشم این است که به طور دوره‌ای به چشمان خود استراحت دهید.

بلفاریت – علت خارش چشم

قرمزی و خارش چشم‌ها ممکن است ناشی از التهاب پلک‌ها به نام بلفاریت باشد. زمانی که به بلفاریت مبتلا شوید، غدد چربی کوچک در پایه مژه‌های شما مسدود می‌شوند. بلفاریت معمولاً باعث از دست دادن بینایی نمی‌شود، اما می‌تواند یک مشکل مزمن باشد که منجر به ورم ملتحمه شود.

درمان خارش چشم ناشی از بلفاریت

گاهی اوقات فقط تمیز نگه داشتن پلک‌ها برای رفع علائم بلفاریت، که ممکن است شامل آبریزش چشم، خارش چشم و تورم باشد، کافی است.

مالش چشم – دلیل خارش چشم

بدیهی‌ترین اقدام ممکن است سخت‌ترین اقدام باشد؛ از مالیدن چشم‌ها خودداری کنید. اگر چشم‌های خود را که از قبل تحریک شده‌اند مالش دهید، می‌توانید مواد حساسیت‌زای بیشتری مانند گرده و شوره حیوانات خانگی را به چشمان خود اضافه کنید. مالش مداوم چشم‌ها حتی می تواند باعث شکستگی در لایه بالایی قرنیه (اپیتلیوم) شود و باعث درد شود و به طور بالقوه منجر به عفونت شود.

تشخیص علت خارش چشم

چشم پزشکان معمولاً با گرفتن سابقه پزشکی و پرسش برخی سوالات در مورد علائم، مراحل تشخیص برای خارش چشمان شما را شروع می‌کنند. آنها احتمالاً می‌پرسند چه زمانی علائم شروع شده است، و چه چیزی علائم آن‌ها را بدتر یا بهتر می‌کند.

یکی از راه‌های تشخیص اینکه علت خارش چشمان شما چیست و اینکه ایا دلیل خارش چشمان شما به دلیل آلرژی است یا خیر، این است که واکنش‌های آلرژیک دیگری مانند عطسه و گرفتگی یا آبریزش بینی داشته باشید. هرچند شما می‌توانید با انجام تعدادی آزمون و خطا، محرک‌هایی که موجب خارش چشم شما می‌شوند را شناسایی کرده تا از بروز علائم بیشتر برای خارش چشم خود جلوگیری کنید

جمع بندی

خارش چشم می‌تواند ناراحت کنده و نگران کننده باشد. در برخی موارد، علت خارش چشم مشخص است و افراد می‌توانند برای درمان خارش چشم اقدام کنند. در اغلب موارد خارش چشم مشکل جدی نیستند و با گذشت چند دقیقه به خودی خود برطرف می‌شود. با این‌حال خارش چشم می‌تواند به دلیل مشکلات دیگری ایجاد شده باشد که می‌تواند به بینایی و سلامتی چشمان شما آسیب بزنند. اگر دچار این عارضه شده‌اید بهتر است در اسرع وقت در مورد علائم و عواملی که موجب خارش چشمان شما شده است با یک پزشک متخصص چشم صحبت کنید.

منبع:keyvanlab.

461931