اولین درمان جهانی برای جلوگیری از آسیب گاز خردل بر چشم

گاز خردل سابقه‌ای طولانی به عنوان یک سلاح جنگی شیمیایی داشته است و استفاده گسترده از آن در طول جنگ جهانی اول آغاز شد. سولفور خردل پوست را می‌سوزاند، برای سلول‌های زنده سمی است و یک قارچ‌کش قوی به حساب می‌آید و باعث ایجاد تاول می‌شود. قرار گرفتن در معرض آن باعث ایجاد اثرات نامطلوب کوتاه مدت و بلندمدت بر روی چشم نیز می‌شود.

تصویر اولین درمان جهانی برای جلوگیری از آسیب گاز خردل بر چشم

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از نیواطلس، از آنجایی که سولفور خردل با آب واکنش نشان می‌دهد، مرطوب بودن مداوم چشم به این معنی است که آنها بیش از هر اندام دیگری نسبت به این عامل شیمیایی، حساس هستند. شدت و زمان قرار گرفتن در معرض آن، میزان از دست دادن بینایی را تعیین می‌کند. شدت آسیب از کوتاه مدت به شکل ورم ملتحمه ساده برای یک یا دو هفته تا آسیب شدید قرنیه با کاهش دید قابل توجه متفاوت است. قرار گرفتن چشم در معرض سولفور خردل می‌تواند اثرات طولانی مدتی از جمله التهاب مکرر و آسیب‌دیدگی قرنیه نیز داشته باشد.

هیچ درمان موثری برای آسیب چشمی ناشی از گاز خردل وجود ندارد. با این حال، شرکت گریفولز یک شرکت جهانی مراقبت‌های بهداشتی و تولید کننده پیشرو داروهای مشتق شده از پلاسما، با سازمان تحقیقات و توسعه پیشرفته زیست پزشکی(BARDA) همکاری کرده است تا قطره‌های چشم ایمونوتراپی نوآورانه خود را به عنوان درمانی برای قرار گرفتن در معرض سولفور خردل آزمایش کند.

ماموریت این سازمان، توسعه «اقدامات متقابل پزشکی» برای رسیدگی به سلامت عمومی و پیامدهای پزشکی ناشی از حوادث و حملات شیمیایی، زیستی، رادیولوژیکی و هسته‌ای است و این کار را با مطالعات بالینی و غیر بالینی انجام می‌دهد.

در ماه مارس سال ۲۰۲۳، گریفولز همکاری خود را با شرکتی از دانشگاه ایلینویز در شیکاگو(UIC) اعلام کرد که بر روی درمان‌های جدید بیماری‌های چشمی تمرکز دارد تا قطره چشمی ایمونوگلوبولین سطح چشم(OSIG) برای درمان خشکی چشم تولید کند. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که اشک یک فرد روان کنندگی کافی برای چشم‌ها ایجاد نمی‌کند.

ایمونوگلوبولین‌ها(Ig) که به عنوان آنتی‌بادی نیز شناخته می‌شوند، توسط گلبول‌های سفید تولید می‌شوند. ایمونوگلوبولین برای کاربردهای درمانی، از مجموعه‌ای از آنتی‌بادی‌های مشتق شده از پلاسمای هزاران اهداکننده سالم تهیه می‌شود. می‌توان از آن برای جلوگیری از حمله اشتباه سیستم ایمنی بدن به خود و سرکوب التهاب مضر استفاده کرد. معمولا در رگ‌ها، ماهیچه‌ یا زیر پوست تزریق می‌شود. قطره‌های چشمی که تولید شده‌اند در حال حاضر در مرحله آزمایش بالینی فاز ۲ هستند.

گریفولز از طریق مطالعات پیش بالینی، چگونگی استفاده از خواص ضد التهابی قطره چشمی ایمونوگلوبولین سطح چشم را برای جلوگیری از حمله سیستم ایمنی به آنتی‌ژن‌های خود بررسی می‌کند. حمله سیستم ایمنی به این آنتی‌ژن‌ها پس از مواجهه با گاز خردل رخ می‌دهد. اگر قطره‌ها بتوانند این کار را انجام دهند، می‌توانند احتمال آسیب طولانی مدت چشم را کاهش دهند.

در حالی که بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده، ذخایر گاز خردل خود را دفع کرده‌اند، با توجه به اینکه برخی از این ذخایر به اقیانوس ریخته‌ شده‌اند، قرار گرفتن تصادفی در معرض آن همچنان یک نگرانی باقی مانده است.

منبع: نیواطلس

791264

سازمان آگهی های پرسون