اسکان اضطراری به تمام زلزله زدگان خوی

معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر گفت: ۱۱۰ اردوگاه اسکان اضطراری در خوی با هدف حفظ امنیت و ایمنی مردم این شهرستان برپا شده است.
تصویر اسکان اضطراری به تمام زلزله زدگان خوی

به گزارش سایت خبری پرسون، مرتضی مرادی‌پور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح اقدامات انجام شده در ده روز گذشته در مناطق زلزله‌زده خوی پرداخت و گفت: با توجه به وقوع زلزله در شهرستان خوی، در ساعات ابتدایی، تیم‌های عملیاتی از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، زنجان، تهران و قزوین در مناطق آسیب‌دیده حاضر شدند.وی ادامه داد: در فاز نخست، عملیات جست‌‎وجو را انجام دادیم. از آنجا که وقوع زلزله، کمتر از ۶ ریشتر گزارش شده بود، شاهد آسیب صد در صدی در مناطق متأثر نبودیم.

مرادی‌پور با اشاره به اینکه از مهرماه امسال در این شهرستان ۳ زمین‌لرزه اتفاق افتاده و در این مدت زمان، پس‌لرزه‌های زیادی روی داده است، افزود: ترس و نگرانی از وقوع زلزله‌ای دیگر باعث شد تا بسیاری از مردم خوی، تمایلی به زندگی در منازل خود نداشته باشند، هرچند که برخی از بناهای مسکونی، آسیب‌های جدی از زلزله ندیده بودند.

معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، عنوان کرد: با توجه به پس‌لرزه های متعدد و آسیب جدی به بناهای مسکونی در خوی، هلال احمر تصمیم به برپایی اسکان اضطراری در شهرها و در مدارس و ورزشگاه‌ها کرد، در مناطق روستایی نیز، برنامه‌ریزی شد تا در حیاط منازل و دور از بناها، چادرهای هلال احمر برپاشود.

مرادی‌پور با اشاره به اینکه در مجموع ۱۱۰ اردوگاه اسکان اضطراری در خوی برپا شد، گفت: برنامه هلال‌احمر این است که که در مناطق شهری، همه کنار هم اسکان داشته باشند، چراکه حفظ امنیت و ایمنی برای ما در اولویت قرار داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر، کار اسکان اضطراری افراد متأثر از زلزله پایان یافته است، اما جمعیت هلال‌احمر در راستای اهداف بشردوستانه، همچنان در کنار مردم حضور خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه طبق گزارش‌های اورژانس بیش از هزار نفر از شهروندان خوی، به دلیل وقوع زلزله آسیب دیدند و ۳ نفر هم جان خود را از دست دادند، افزود: در زلزله‌های زیر ۶ ریشتر عموماً نباید این تعداد از افراد آسیب ببینند و یا کشته شوند، همه این اعداد و اقلام نشان می‌دهد که شهروندان دانشی از اصول پناه‌گیری نداشتند؛ در صورتی که اگر اصول پناه‌گیری در زلزله را می‌دانستند، شاید به تعداد انگشتان دست هم آسیب‌دیده در زلزله نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه در مدارس‌، دانشگاه‌ها و محلات، کانون‌های دانش‌آموزش و دانشجویی و خانه‌های هلال، برای آموزش وجود دارد، افزود: افراد می‌توانند به سامانه khadem.ir که سامانه آموزش همگانی جمعیت هلال‌احمر است، مراجعه کنند و دروس مختلف رفتار در برابر مخاطرات را آموزش ببیند و در عین حال، چندین بار با اعضای خانواده تمرین کنند تا در صورت بروز حوادث احتمالی آماده باشند و تعداد افراد آسیب‌دیده کاهش پیدا کند.

منبع: مهر

461676